וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין למשפחות השכולות: "איננו יכולים לעמוד לצדכן השנה, הצפירה קורעת את הלב"

אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה נפתחו בצפירה, ולאחר הטקס המרכזי ברחבת הכותל התקיים בהשתתפות הנשיא והרמטכ"ל, ללא נוכחות קהל. "נתייצב לכל משימה מתוך נכונות ונחישות", אמר כוכבי. בתום הטקס: אזרחים ברחבי הארץ יצאו למרפסות לשירת התקווה

טקס יום הזכרון בכותל/צילום: סנטרל הפקות

אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה לשנת תש"ף נפתחו הערב (שני) בצפירת זיכרון בת דקה שנשמעה ברחבי הארץ. מיד לאחר מכן התקיים הטקס הממלכתי ברחבת הכותל המערבי, בהשתתפות נשיא המדינה ראובן ריבלין והרמטכ"ל אביב כוכבי, אך ללא נוכחות קהל, לאור הגבלות הקורונה.

במסגרת הטקס, נר הזיכרון הודלק על ידי תמי שלח, יו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל, ולאחר מכן מסרו ריבלין וכוכבי את דבריהם למשפחות השכולות. בנוסף, אלי בן שם, יו"ר ארגון יד לבנים, קרא קדיש. במקביל, שמות חללי צה"ל הוקרנו על חומות העיר העתיקה.

טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה ברחבת הכותל 27 באפריל 2020. דובר צה"ל
רחבת הכותל המערבי, הערב/דובר צה"ל
נשיא המדינה, ראובן ריבלין במהלך טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה ברחבת הכותל 27 באפריל 2020. עמוס בן גרשום / לע"מ, אתר רשמי
ריבלין בטקס הזיכרון בכותל המערבי, הערב/אתר רשמי, עמוס בן גרשום / לע"מ

ריבלין תיאר בדבריו את הקושי בציון היום תחת מגבלות הקורונה. "איננו יכולים לעמוד לצדכם בחלקות הצבאיות. איננו יכולים לחבק אתכם, לאמץ אתכם לליבנו. הצפירה מפלחת את השקט, קורעת את הלב. מי שפגש אתכם, הורים, אחיות, אחים, בנות ובני זוג, סבתות וסבים, ברגעים הקשים של השבעה, של ה-30, של השנה הראשונה וגם אחריה, שמע את השאלות הגדולות: איך ממשיכים מכאן? לאן ממשיכים מכאן? למה? למה להמשיך מכאן? 'בחרו בחיים' ביקשנו", אמר ריבלין.

הנשיא הוסיף כי "החיים המשיכו לפעום בחוץ, מכעיסים, מהירים, ואתם בכל יום נלחמים למען החיים. מלמדים את הגוף פעולות מובנות מאליהן, להתעורר, לקום מהמיטה, ללעוס הברות ומילים, עד שיהפכו למשפטים, לדיבור. לצאת החוצה, להיכנס למכונית או לעלות לאוטובוס, להיות בחברת אנשים. להירדם בלילה. באה עלינו תקופת המגיפה ופתאום נדמה שהעולם מסתובב לאט יותר. הימים האלה מציפים אצל כולנו את מה שיש. אבל הם מציפים עוד יותר, אני יודע, את מה שאינו. הם מציפים עוד יותר את החלל, את הגעגוע, את הכאב. ומה איתכם משפחות יקרות? מה איתכן בעת הזאת?".

עוד תיאר ריבלין "כמה קשה ההבנה, התחושה, שאיננו יכולים להתאסף יחד, משפחה וחברים ואוהבים, כדי לכאוב ולו לרגע אחד יחד. לכאוב יחד את יקירכם שאיננו. להיעטף בחיבוק של אוהביו, שמבקשים להזכיר אותו. אני יודע, משפחות אהובות ויקרות, כי אתן לא צריכות את יום הזיכרון הזה כדי לזכור. לכן יש הרי עוד כל כך הרבה ימים, כל כך הרבה לילות. כל השנה. היום הזה הוא בשבילנו. כדי שנוכל ולו לרגע להכיר את הפנים והשמות, החיים והסיפורים של בני ובנות הארץ הזו, של האהובים שלכם, שהיו לאהובים של כולנו".

"השנה לא נוכל לבכות יחד, לא נוכל להביט בעיניכם. נזכור ונזכיר ונרגיש היטב גם השנה את המחיר הבלתי נתפס שנכפה עלינו על מנת שהבטחות אלו יקוימו", אמר. "כל בית בישראל יהיה נר זיכרון: לחיוך של הבן שלא שב, לנדיבות לבו של האהוב, לאהבה שלו לים, להמולה שרחשה סביבו וסביב החברים שהיו בבית, לחיבוק החם שלהם שלא היה ולא יהיה כמותו. בחדרים כולם יהדהדו צעדי קולם. השנה יותר מתמיד ניתן להם כולנו חיים. נהיה אנחנו נרות הזיכרון של החיים שכבר הספיקו לחיות ושל אלו שלא יספיקו עוד לעולם".

טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה ברחבת הכותל 27 באפריל 2020. דובר צה"ל
רחבת הכותל, הערב/דובר צה"ל
טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה ברחבת הכותל 27 באפריל 2020. עמוס בן גרשום / לע"מ, אתר רשמי
ריבלין וכוכבי בכותל המערבי/אתר רשמי, עמוס בן גרשום / לע"מ
צפירות ברחבי הארץ/צילום: ניב אהרונסון

הרמטכ"ל אמר כי "אלו ימים מורכבים, המביאים עימם דאגה וחשש, הנובעים מהסכנה שמרחפת. תקופת משבר כמו תקופת מלחמה, דוחקת את הטפל והשולי, ומבליטה את החשוב, את הערכי, ואת קדושת החיים. משפחות יקרות, גם כעת, למרות המרחק, כל עם ישראל ביחד איתכן, באמצעות כל סוגי המסכים. איש איש בביתו, עוצר, מזדהה ומקדיש זמן לזיכרון הבנים והבנות". כוכבי, שתיאר את משימות צה"ל לאור התפשטות מגיפת הקורונה, הבטיח: "נתייצב לכל משימה מתוך נכונות ונחישות".

"צה"ל רתום בכל כוחו למלחמה בהתפשטות המגיפה, ועושה כל שניתן, כדי לסייע למדינת ישראל. זהו אתגר לאומי, וצה"ל נרתם לכל דבר שהוא לאומי ורלוונטי. המאמצים השונים נפרסים לאורכה ולרוחבה של הארץ: לוחמים בסמטאות - של ירושלים ובני ברק מחלקים מזון; מפקדים - מסייעים לרשויות המקומיות ולמערכת הבריאות; אנשי פיקוד העורף - בחזית המאבק, ויחידות מודיעין ופיתוח אמצעי לחימה - מפתחות טכנולוגיות ואמצעים לרפואה. כל יחידות צה"ל דוחפות ויוזמות, מאמצות קשישים ובתי אבות, וכשהדלת נפתחת ואישה בת 80 פוגשת חייל בן 20 עם חבילת מזון, צבא העם מקבל משמעות נוספת", אמר. "נמשיך לעמוד על המשמר בכל הזירות, נעשה כל שביכולתנו על מנת להגן על אזרחי מדינת ישראל, נסייע ככל שצריך בחזית הבריאות. אנו עושים זאת מתוך תחושת דחיפות, הזדהות ונפש חפצה. זהו צה"ל - צבא העם למען העם. אשרינו, צבא ההגנה לישראל, שבכל ימות השנה יש לנו תפקיד, מקצוע, חובה וזכות, לעסוק בחיוני, במהותי ובמה שיקר - האדם. אנו גאים ללבוש את מדי צה"ל, ולבצע בשמו משימות צבאיות ולאומיות כאחד".

גם הטקס מהכנסת - ללא קהל

הטקס "שירים לזכרם" נערך בכנסת, ושודר לאחר שצולם מראש ללא קהל, בהנחיית דוריה למפל. משתתפים בו, לצד ריבלין וכוכבי, גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת בני גנץ, שר הביטחון נפתלי בנט, שר הרווחה אופיר אקוניס, ומ"מ המפכ"ל מוטי כהן, וכן הזמרים מירי מסיקה, משה פרץ, עדן אלנה, ישי ריבו, בניה ברבי, דקלה, אליעד נחום, עקיבא, אגם בוחבוט, רביב כנר, תזמורת צה"ל והלהקות הצבאיות. בטקס יצוינו, בין היתר, 50 שנה למלחמת ההתשה, 50 שנה לאסון אביבים, הקרב בכפר דאבל במלחמת לבנון השניה, חטיפת החיילים בהר דב, ורצח רנה שנרב. הטקס נערך בשיתוף פעולה עם אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון ואגף נפגעי פעולות איבה במוסד לביטוח לאומי.

טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה ברחבת הכותל 27 באפריל 2020. -, אתר רשמי
טקס הזיכרון בכותל המערבי, הערב/אתר רשמי, -
אירוע "שרים לזכרם"  לרגל יום הזיכרון לחללי צה"ל בכנסת 27 באפריל 2020. דוברות הכנסת- עדינה ולמן, אתר רשמי
הטקס בכנסת/אתר רשמי, דוברות הכנסת- עדינה ולמן

מחר בשעה 11:00 תישמע צפירת זיכרון נוספת באורך שתי דקות, שתפתח את טקס הזיכרון הממלכתי בהיכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל שבהר הרצל. בשעה 13:00, יתקיים בהר הרצל טקס נוסף, שיוקדש לנפגעי פעולות האיבה.

אינפו - אירועי יום הזיכרון. -, אתר רשמי
אינפו - אירועי יום הזיכרון/אתר רשמי, -

בהתאם להנחיות המאבק בקורונה, בתי העלמין ואתרי ההנצחה ברחבי הארץ נסגרו בשעה 16:00 לביקורי משפחות, וייפתחו רק בצאת יום הזיכרון. את הקברים יפקוד משמר כבוד של חיילי צה"ל. כמו כן, ב-52 בתי העלמין הצבאיים, ובאתר ההנצחה ללוחם הבדואי, יתקיים "משמר הנר" - משמר כבוד של חיילי צה"ל העומדים לצד אבוקת זיכרון, הצדעת מפקד בכיר, תפילה לנשמות הקדושים מפי רב צבאי, קצינת נפגעים ונציג אגף משפחות, הנצחה ומורשת של משרד הביטחון.

בתום צפירה בת שתי דקות, יעבור המשמר לשירת התקווה וזאת, ללא נוכחות קהל. בנוסף לכך, דגל המדינה בחצי התורן עם סרט "יזכור", זר פרחים ונר נשמה יונחו על ידי נציגי משרד הביטחון וחיילי צה"ל על קברו של כל נופל.

(עדכון ראשון: 19:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully