וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד: אם נתניהו יבקש לבטל את הרוטציה עם גנץ - נתמוך בכך

27.4.2020 / 14:39

במהלך דיון בוועדה המסדרת בהצעת חוק יסוד הממשלה תקף יו"ר יש עתיד-תל"ם את שותפיו לשעבר לכחול לבן. "לא ראיתי את אשכנזי רץ לקבל את משרד הבריאות", אמר. "העיקר שאתם מוכרים לעצמכם שבגלל מצב החירום הלאומי החלטתם להיכנס לממשלת נתניהו החמישית"

בווידאו: לפיד אומר שיתמוך בביטול חוק הרוטציה/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אביחי ברוך

יו"ר יש עתיד-תל"ם יאיר לפיד אמר היום (שני) כי במהלך דיון בוועדה המסדרת בהצעת חוק יסוד הממשלה כי "בכל רגע נתון שלא יתחשק לנתניהו לקיים את הרוטציה, כל מה שהוא צריך לעשות זה לבוא אליי ולהגיד 'אנחנו רוצים להחזיר את החוקים האלה לנוסחם המקורי'". לפיד הוסיף כי "אני רוצה להגיד לכם משהו, לוועדה הזאת, כי המצלמות דולקות - אנחנו נגיד כן".

"אנחנו נסכים להחזיר את החוקים האלה למקור ותסתדרו כי יש לו 75 (ח"כים)... למה? מפני שאנחנו מכבדים את הדמוקרטיה והחוקים האיומים והמבישים והמבזים האלה צריכים להתבטל כי אתם עושים אותם רק מסיבות פרסונליות", תקף. "רק כדי שתוכלו להיות שרים בלשכות של שרים, 36 שרים, 16 סגני שרים, מתעלמים מהעצמאים, מתעלמים מאנשים שמפעל חייהם כרגע נהרס, הכול, ואל תעמידו פנים שזה בשביל הקורונה".

הוועדה המסדרת אישרה היום לקריאה ראשונה את הצעת החוק על החקיקה הנדרשת לעיגון ההסכם שנחתם בין הליכוד לכחול לבן, לקראת הקמת ממשלה. ייתכן וההצעה תעלה עוד היום לאישור בקריאה ראשונה במליאה. זאת, לאחר שהכנסת אישרה ביום חמישי את החקיקה בקריאה טרומית.

יאיר לפיד בכנסת, 23 באפריל 2020. דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן, לשכת העיתונות הממשלתית
"אפשר לקרוא לממשלה בכל מיני שמות, ממשלת אחדות זה לא". לפיד/לשכת העיתונות הממשלתית, דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

לפיד מתח ביקורת חריפה על שותפיו לשעבר בכחול לבן, בני גנץ וגבי אשכנזי, על חבירתם להקמת ממשלה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אני לא ראיתי את שר החוץ בזום, גבי אשכנזי, רץ כל כך מהר לקבל את משרד הבריאות שכרגע התפנה", אמר. "העיקר שאתם מוכרים לעצמכם שבגלל מצב החירום הלאומי החלטתם להיכנס לממשלת נתניהו החמישית. אפשר לקרוא לה בכל מיני שמות, ממשלת אחדות זה לא, ממשלת חירום זה לא, זחלתם לממשלת נתניהו החמישית ובכל רגע נתון שהוא ירצה הוא יזרוק אתכם".

"לפני הבחירות, לפני שהלכתם לפוליטיקה, אתם הרי חשבתם שביבי הוא נוכל. איך אני יודע? כי סיפרתם לי ודיברתם איתי על זה שביבי הוא נוכל", המשיך לפיד. "על מה מבוסס עכשיו אם ככה ההסכם הזה? על זה שאתם חושבים שהוא השתנה? מה אתם חושבים שהוא ראה את האור אחרי ההיכרות אתכם הוא הפך להיות אדם הגון? אז התשובה שלכם היא שאתם יודעים שהוא לא השתנה, אז עשיתם הסכם של נוכלים".

כחול לבן - בני גנץ וגבי אשכנזי בכנס פעילים בבאר שבע. אבישי פינקלשטיין, מערכת וואלה!
"בכל רגע נתון שירצה נתניהו יזרוק אתכם". אשכנזי וגנץ/מערכת וואלה!, אבישי פינקלשטיין

לדברי לפיד, ישנם פערים בהסכם שנחתם בין הליכוד לכחול לבן. "יש בהסכם הזה יותר חורים מאשר במגרש הגולף החביב על ביבי בקיסריה", אמר. "חשבתם שיהיה לכם ביטוח משפטי פה על זה שלא תתקיים הרוטציה. יש פה לפחות שלושה סעיפים שבהם אפשר לזרוק את הרוטציה הזאת מהחלון בלי שום בעיה. תקראו רק בתשומת לב מחדש את הסעיף שנוגע לתקציב ותראו כמה קל לא לקיים את הסכם הרוטציה. רק בסעיף התקציב יש בו שלוש דרכים להפיל את הממשלה בלי שגנץ אפילו יתקרב לבלפור. אתם באמת חושבים שיש סיכוי בעולם שהוא יפנה לו את בלפור? אתם הרי יודעים שזה לא יקרה. ברור לכם שזה לא יקרה".

בעקבות אמירתו של לפיד, צייץ יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן: "הופתעתי לשמוע את הצהרתו של לפיד להצלת נתניהו על חשבון גנץ. אני מקווה שהדברים נאמרו בבדיחות הדעת או הוצאו מהקשרם".

יו"ר יש עתיד-תל"ם ענה לליברמן וכתב: "‏‎איווט, ככה אתה מכיר אותי? אין לי שום כוונה להציל את ביבי. היחיד שהציל אותו זה בני גנץ. אם עוד שנה, אחרי הקורונה, תהיה לנו אפשרות להפיל את הממשלה, ברור שנפיל אותה".

הצעת החוק מבקשת לקבוע כי ראש הממשלה - נתניהו או גנץ - לא יוכלו לפטר שרים מהגוש של השני בזמן כהונתם. התיקונים הנדרשים הם תיקון לחוק יסוד: הממשלה, שדורשים רוב של 61 חברי כנסת בהצבעה במליאה. תיקון נוסף שיובא נועד להבטיח כי לא יהיה צורך בהשבעת ממשלה חדשה בתום תקופת כהונת נתניהו, בתום 18 חודשים, אלא גנץ ייכנס לתפקידו באופן מיידי.

בהצעת החוק אף נקבע כי דינו של ראש הממשלה החלופי יהיה כדינו של ראש הממשלה, גם לפי סעיף 18 לחוק יסוד: הממשלה, שעוסק ב"הפסקת כהונה של ראש הממשלה מחמת עבירה". לפי סעיף זה, רק הכנסת ברוב של 61 ח"כים תוכל להעביר את נתניהו מכהונתו אחרי הרשעה בעבירה שיש עמה קלון כמו שוחד בה נאשם. אם לא יהיו 61 ח"כים שיתמכו בהדחתו הוא יוכל להמשיך לכהן בתפקידו עד לפסק דין חלוט בעניינו למרות שיהיה במעמד של ממלא מקום ראש ממשלה ולא ראש ממשלה בפועל.

הצעת החוק נועדה גם לבטל את המגבלה על מספר השרים וסגני השרים בממשלה, ולאפשר למנות שר נוסף במשרד לתחומים מסוימים, וכן שני סגנים לכל שר, ככל שיהיה בכך צורך.

דיון סוער בוועדה

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: אביחי ברוך

הדיון היום בוועדה התלהט כמה פעמים. היו"ר ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) קרא לתמר זנדברג (מרצ) לסדר שלוש פעמים לאחר שקראה שוב ושוב קריאות ביניים. לאחר שסירבה לצאת מהוועדה, והתעקשה להמשיך לשבת במקומה, הוציאו אותה סדרני הכנסת בכוח. גם חברת הכנסת פנינה תמנו-שטה (כחול לבן) הוצאה מהדיון לאחר שתקפה את ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם) וכינתה אותה "חצופה".

(עדכון ראשון: 13:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully