וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה הקלות נוספות: חנויות ומכוני יופי ייפתחו החל ממוצ"ש

במסגרת החזרה המדורגת לשגרה אישרו השרים את פעילותן של חנויות, מכוני קוסמטיקה ומספרות, למעט בקניונים. למרות דרישת הממשלה, נדחה ביטול הגבלת היציאה מהבתים לטווח של מאה מטרים ו-500 מטרים לפעילות ספורטיבית. משני הקנס לאזרח שייתפס ללא מסיכה - 200 שקלים ללא אזהרה

עריכה: אביחי ברוך

הממשלה אישרה היום (שישי) פתיחת ענפים נוספים במשק שנסגרו בעקבות מגבלות משבר הקורונה, בהם מספרות, מכוני יופי, מטפלים אישיים וחנויות, למעט בקניונים. בנוסף למשלוחים, יתאפשר איסוף עצמי ממסעדות ("טייק אוויי"), אך ללא ישיבה בבית העסק. ההקלות ייכנסו לתוקפן החל מהלילה בין שבת לראשון בחצות ויסתיימו ב-3 במאי.

בהתאם להנחיות החדשות תוגבר האכיפה ויעלה גובה הקנסות. על פי התקנות, מיום שני הקרוב תחול חובת עטיית מסיכה במרחב הציבורי החל מגיל שבע, למעט אנשים בעלי מוגבלות. האזהרה על עטיית מסיכה במרחב הציבורי בוטלה, כך שמי שייתפס ללא מסיכה במרחב הציבורי יקבל קנס של 200 שקלים כבר בפעם הראשונה. כמו כן, בעלי עסק שיפרו את ההנחיות חשופים לקנס בסך 2,000 שקלים.

במהלך דיון בנושא ביקשו השרים לבטל את הגבלת היציאה מהבתים לטווח של עד מאה מטרים והגבלת פעילות גופנית עד 500 מטרים, אולם הבקשה נדחתה ותידון רק לאחר יום העצמאות.

על פי ההחלטה, עסקים למכירת מזון וחנויות רחוב ייפתחו בהתאם לשמירה על הנחיות ההיגיינה: הקמת מחיצה בין דלפק המכירה ללקוחות, שיבוץ עובדים במשמרות קבועות, שמירת מרחק של שני מטרים וחובת לבישת כפפות ומסיכות על כל העובדים. בנוסף לכך, בעסקים למכירת מזון לא יתאפשרו מקומות ישיבה.

בעלי העסקים נדרשים לווסת את כניסת הלקוחות, כך שבכל רגע לא ישהו במקום יותר משני לקוחות לכל קופה, ובבית עסק שגודלו יותר ממאה מ"ר לא ישהו יותר מארבעה לקוחות לכל קופה. כמו כן, חלה חובה לתלות שלט לעניין שמירת מרחק של שני מטרים ומספר הלקוחות המותר. פתיחת חנויות מותנית בהגשת הצהרה חתומה על ידי בעל העסק לרשות המקומית לפיה יעמוד בתנאים שפורטו.

באשר למספרות, כללי ההיגיינה מחמירים עוד יותר. על בעלי העסקים חלה חובה להקפיד על חיטוי משטחים וחיטוי הכלים, הכיסא וכן כביסה של מגבות וחלוקים בין לקוח ללקוח. בעת הטיפול בלקוח יעטה העובד במספרה כפפות אותן יחליף בין לקוח ללקוח, בנוסף יעטה מסיכה ומגן פנים בנוסף למסיכה המכסה את העיניים. בכל עת ישהו במספרה לא יותר משני לקוחות לכל ספר ולא יותר מארבעה לקוחות בסך הכול. בעסק שגודלו יותר מ-75 מ"ר לא ישהו יותר משישה לקוחות ומעל מאה מ"ר לא יותר משמונה לקוחות.

הדיון שהיה אמור להתקיים הלילה בנושא אישור שורת ההקלות נדחה לבקשת השרים ולאור עיכוב בקבלת החומרים. במהלך הדיונים שהתקיימו אמש לקראת ישיבת הממשלה, התעוררו כמה חילוקי דעות בין המשרדים: במשרד הבריאות הסכימו על החזרת עבודת הספרים, אך התנגדו להחזרת הקוסמטיקאיות. כמו כן, במהלך הדיונים התעקשו נציגי משרד האוצר לפתוח חנויות אופנה והנעלה, ובמשרד הבריאות התנגדו לכך בתחילה. בנוסף, באוצר פנו לקניונים וביקשו מהם להיערך לפתיחה עם אפליקציה לרישום הקונים, והנושא צפוי לעלות לדיון בשלב הבא של ההקלות.

נושא נוסף שעמד על הפרק בדיונים הוא החזרת מערכת החינוך. במשרדי האוצר והחינוך דורשים להחזיר בהדרגה את מערכת החינוך אחרי יום העצמאות, בתאריך יעד של 3 במאי. לפי התכנית, הגנים והכיתות הנמוכות יוחזרו בתחילה בקבוצות קטנות.

בנוסף לכך, משרד הבריאות צפוי להמליץ להכריז על כמה אזורים בבית שמש ובנתיבות כאזור מוגבל. ראשת עיריית בית שמש, עליזה בלוך, אמרה כי התקיימו דיונים לגבי השכונות רמה ב' והקרייה החרדית בשל העלייה במספר החולים. בעירייה ביקשו חבילת סיוע מקיפה לשכונות אלה שתכלול מערך מתוגבר לפינוי חולים, הגברת כלי הסיוע לתושבי השכונה בסלי מזון, פעילויות העשרה לילדים ונוער, טיפול באוכלוסיות בסיכון דוגמת קשישים, וכן הגבלות תנועה והגברת אכיפה.

אושר סיוע נוסף לעצמאים ועסקים קטנים

במקביל, הממשלה אישרה תכנית סיוע מורחבת לעצמאים ועסקים קטנים בסך שמונה מיליארד שקלים. 5.2 מיליארד שקלים יוענקו לטובת השתתפות בהוצאות קבועות עסקים קטנים. המענק יוכל להגיע עד לסך של 400 אלף שקלים, כתלות בהיקף הירידה בפעילות כל עסק. המענק ישולם על ידי רשות המסים החל מחודש מאי.

2.8 מיליארד שקלים נוספים יוקצו לפעימה השנייה במסגרת הסיוע לעצמאים, שהיקף פעילותם ירד בהיקף של 25% לפחות בחודשים מרץ-יוני. הסיוע יועבר לעצמאים בני 20 ומעלה. סכום המענק ייקבע בגובה של 70% מההכנסה החייבת החודשית הממוצעת, ועשוי להגיע עד ל-10,500 שקלים. החל מהכנסה של 480 אלף שקלים בשנה המענק יופחת באופן הדרגתי עד לסכום של 3,000 שקלים. ניתן יהיה להגיש בקשות למענק דרך אתר רשות המסים החל מהשבוע הראשון של חודש מאי. המענק צפוי לעבור ישירות לחשבון הבנק של הזכאים במחצית הראשונה של חודש מאי.

תוכנית סיוע של משרד האוצר לעסקים הקטנים נוכח משבר הקורונה. ללא, אתר רשמי
תוכנית סיוע של משרד האוצר לעסקים הקטנים נוכח משבר הקורונה/אתר רשמי, ללא

בנוסף אושרה גם הצעת משרד האוצר להמשך מתן מענק ההסתגלות המיוחד לבני 67 ומעלה שאיבדו את מקום עבודתם בעקבות משבר הקורונה. בהתאם לכך, הוחלט על מענק נוסף בחודש מאי של עד 4,000 שקלים למפוטרים מחודשים קודמים.

הממשלה אישרה את גם בקשת שר העבודה והרווחה אופיר אקוניס, לפיה כל עובדי הרווחה של המשרד יחזרו לעבודה מלאה ביום ראשון. זאת בנוסף להחרגה של עובדי הרווחה ברשויות המקומיות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"לא מסוגלים להשלים עם המציאות העגומה הזו". מאהל המחאה בשדרות רוטשילד בת"א, היום/מערכת וואלה, צילום מסך

במחאה על המשבר במשק, עשרה בני אדם שפוטרו מעבודתם הקימו מאהל בשדרות רוטשילד בתל אביב. בעקבות זאת, העירייה הוציאה להם צו פינוי.

מארגן המאהל, קוסטה בלאק, אמר כי "הקמנו את מאהל רוטשילד, מכיוון שהפרנסה שלנו מתה. נגמר הכסף, אין מחר - ואנחנו לא מסוגלים להשלים עם המציאות העגומה הזו. זו מלחמת העולם שלנו. ממש ברגעים אלו מתגבש לו כוח עצום, בהובלתנו, הצעירים, שמאסו בחוקי המשחק המקובלים ומבין שגורלו בידיו. המאהל הזה הוא הראשון, ולאחריו יגיעו עוד רבים בכל רחבי הארץ, עד שאנחנו נשיג את כל מטרותינו ונבחרי הציבור יעבדו בשבילנו באמת".

(עדכון ראשון: 10:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully