וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אין שום פתח מילוט לחקלאות, הסקטור שלנו לא מקבל שום הטבות"

23.4.2020 / 19:15

כוכבה ובני אבני מעין תמר הם בעלי עסק לגידול וייצוא תבלינים, אך בשל הקורונה נותרו ללא הזמנות. מאז תחילת המשבר הם נשארו עם שטחים שעליהם לעבד ולהשקות, ללא קבלת כל הכנסה. "בלי עזרה של הממשלה לא נוכל לעבור את זה". מדי יום תלווה וואלה! NEWS משפחות שנפגעו מהמשבר

סרטון מסיכה שחר/שחר מלכי

משתתפים

כוכבה אבני, בת 60 ובני אבני בן 61
הורים לשלושה ילדים: לילך (36), ניצן (34) וצוף (31)
תושבי מושב עין תמר בצפון הערבה

מקום עבודה

כוכבה ובני הם בעלים של משק לגידול תבלינים ליצוא לאירופה וארצות הברית, בהם בזיליקום, מלונים ואבטיחים.

משפחת אבני. באדיבות המצלומים, אתר רשמי
"נותרנו עם תהליך חקלאי שבעצם רק עולה כסף". הזוג אבני/אתר רשמי, באדיבות המצלומים

איך נראה היום שלכם בבית?

בני: "מה-13 למרץ ירדו ההזמנות עד שהגענו למצב של אפס הזמנות ב-16 למרץ. מאז השוק לא התחדש. אין טיסות, אין מערך לוגיסטי שיכול לאפשר טיסות, נשארנו עם שטחים מלאים ביבול, כל ההוצאות של הכנת השטח, כל התשומות, כל מה שקנינו, שתילים, מים, פלסטיק - שילמנו, ואין הכנסות כנגד זה".

לדבריו, הם מעסיקים עובדים זרים שאין אפשרות לפטר בשל המכסה. "הם לא מקבלים דמי אבטלה כי אין דמי אבטלה לעובדים זרים, אנחנו כרגע משתמשים בהם לפנות את השטחים וזה עולה לנו כסף. אנחנו חייבים לשלם להם או למצוא להם פתרון וזה הבעיה שלנו. אנחנו מחכים לראות מה יקרה". בינתיים הם לא שותלים שתילים חדשים, מפחד מהעתיד. "קשה לדעת ולנבא את ההתנהלות של השוק, קשה לדעת מה יהיה, אי אפשר לקבל החלטות כרגע".

כוכבה: "את השטחים עדיין צריך לעבד, לעקור, זה עלויות נלוות שמתקיימות בין אם לקחו ממני את הסחורה ובין אם לא. המשמעויות הן שנותרתי עם תהליך חקלאי שבעצם רק עולה כסף וכרגע שום דבר לא מתקיים ממנו מבחינה תקבולית. מסעדה יכולה לעצור מצב קיים, לנו יש השקעה גדולה לפני אבל אין את ההכנסות אחרי. ביום יום אנחנו עובדים עם העובדים לפנות את השטחים, כדי לחסוך כמה שיותר כוח אדם ולהיות יעילים ולמזער נזקים. אנחנו פשוט זורקים את הסחורה, שבמשק שלנו יכול להגיע לסדר גודל של 300 אלף שקל".

הנגיף הכלכלי - משפחה ביום , משפחת אבני. באדיבות המצולמים
"אצלנו היצואנים אין חלופה לתוצרת שלנו". חממות הגידולים של משפחת אבני/באדיבות המצולמים

איך אתם עוברים את התקופה?

בני: "אנחנו ישראלים ואופטימיים, אם הייתם אומרים לי שעוד שבועיים זה יגמר אז היינו לוקחים הלוואה של 300 אלף שקל ומתחילים מחדש, כמו שהיה לנו אירוע חקלאי או סערה או סופה". עם זאת, מבהיר בני, "בסערה וסופה יש ביטוח, פה אין ביטוח. 300 אלף שקל זה גדול עלינו. אנחנו מבולבלים לגמרי וחסרי אונים מול הדבר הזה".

כוכבה: "זה בעיקר חוסר אונים, סוג של חוסר בהירות, אנחנו בגיל די בוגר, אנחנו לא נתחיל הרפתקאות חדשות, זה טורף את הקלפים. אנחנו מחכים לראות לאן הדברים מתקדמים וקשה מאוד לדעת מה לעשות".

איך ההנחיות משפיעות על מצבכם הכלכלי?

בני: "בלי עזרה של הממשלה לא נוכל לעבור את זה, רמת ההוצאות שלנו מאוד גבוהה, אנחנו על סף מסגרת האשראי שלנו, הממשלה יכולה לעזור לנו במיידי אם היא תבטל לנו על הארנונה על השטחים החקלאיים, אם תוותר על האגרה של העובדים הזרים, אם היא תוותר על מחיר המים שמקורות גובים מאתנו. לפחות תעשו לנו הנחה. אני עדיין צריך לשלם את המים שהשקתי עד עכשיו ומקורות זאת חברה ממשלתית. אני צריך לשלם ארנונה למשרד הפנים. אם יוותרו לי על הדברים שהם גובים ממני ואני לא מרוויח זאת עזרה גדולה".

כוכבה: "כמו כל העצמאים, אני חושבת שהסקטור של התבלינים זה סקטור בפני עצמו, כי החקלאים עוד הצליחו לשווק בסקטור הפרטי, אבל אצלנו היצואנים אין חלופה לתוצרת שלנו. חוסר היכולת שלנו לתמרן את הדברים היא כמעט שואפת לאפס, אני אפילו לא מתייחס למצב הפיננסי הסופי כי אני לא רואה אותו, הוא עדיין מתגלגל, אני בהליך מתגלגל, קשה לי לראות את מועד הסיום של הדבר הזה, קשה לי מאוד, לא יודעת להגיד, אין לי תמונת מצב ברורה".

הנגיף הכלכלי - משפחה ביום , משפחת אבני. באדיבות המצולמים
"נכנסנו לאתר של משרד האוצר ואנחנו לא זכאים לכלום". הגידולים של משפחת אבני/באדיבות המצולמים

לאלו הקלות אתם זכאים?

בני: "נכנסנו לאתר של משרד האוצר ואנחנו לא זכאים לכלום, זה מתסכל, אחד שמשלם מיסים, ביטוח לאומי, משלם הכל ובסוף שאני צריך לקבל עזרה אני לא מקבל כלום".

כוכבה: "יש לנו שותפים, מס הכנסה ביטוח לאומי, מע"מ, אנחנו חלק מהמדינה ומשלמים את כל מה שאנחנו יכולים, ביטוח לאומי לא מתייחס אלינו בשום צורה". לדבריה, "אין התייחסות למצב הקיים, אין לנו פרישת תשלומים בשום דבר, אנחנו נופלים בין הכיסאות, הסקטור שלנו לא מקבל שום הטבות, אין שום פתח מילוט לחקלאות".

מה דעתכם על ההנחיות?

בני: "מתמודדים עם משהו שאף אחד לא מכיר, ואף אחד לא יודע לאמוד אותו. אני לא חושב שיש פה התנהגות לא אחראית, אבל אם יתנו הקלות ותהיה שוב התפרצות אז יגידו למה הנחיתם להקל, ולהפך. ההרגשה היא שזה לא מקצועי מבחינת משרד הבריאות, רואים הרבה פאשלות, חלק נראה קצת שלומיאלי. הכי כואב לי כאזרח זה מה שקורה בבתי אבות, ביום ראשון היו צריכים לאסוף את בתי האבות, לעשות בדיקות להעביר משאבים, זה הכי כואב לי, כל שאר הדברים נראה רק במבחן התוצאה".

כוכבה: "להבנתי מדובר באירוע שהוא לא סטנדרטי. אנשים נזהרים ולאט לאט יצטרכו להחזיר את המשק לתפקוד כי אחרת התוצאה הכלכלית במדינה תהיה לא פחות מסוכנת מהתוצאה הבריאותית".

נפגעתם כלכלית ממשבר הקורונה ומעוניינים להשתתף במדור? מוזמנים לפנות אלינו במייל: danayark24@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully