וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מאוד מצער אותי שהמדינה לא דוחפת יד לכיס ומנסה לעזור לעסקים"

13.4.2020 / 19:39

ניסים ויוספה בן כהן, בעלי בתי הקפה "מיץ-מרק" בגבעתיים ובי-ם, הפסיקו לעבוד כשבועיים מאז התפרצות הקורונה. הם נאלצו להוציא את עובדיהם לחל"ת, וכעת סובלים מאי בהירות לגבי היציאה מהמצב הקשה שאליו נקלעו. מדי יום תלווה וואלה! NEWS משפחות שנפגעו מהמשבר

צילום: רוני כנפו, עריכה: ירדנה עבודי -פוקס

משתתפים:

ניסים בן כהן בן 41 ויוספה בן כהן בת 42
שלוש בנות: ליאם 15, תהל 13, אוריה 8
תושבי פרדס חנה- כרכור

מקום עבודה:

הבעלים של מיץ-מרק בגבעתיים ובירושלים

יוספה וניסים בן כהן - לאייטם נגיף כלכלי. 13 באפריל 2020. דנה ירקצי
יוספה וניסים במטבח של העסק/דנה ירקצי

איך נראה היום שלכם בבית:

ניסים: "יום משפחה קלאסי עם הבנות, מעבירים את הזמן, משחקים, מטפלים בגינה. העסק שלנו פשוט מושבת, בבסיס שלו הוא מושתת על 85% טייק-אוואי. בשבועיים הראשונים למשבר עבדנו בטייק אוואי, ואפילו עבדנו יפה כשהיה אפשר לקבל קהל, את הישיבה סגרנו כבר ביום הראשון". הוא הסביר כי "הטייק אוואי היה עוד נסבל, עבדנו במתכונת מצומצמת עם עובדים. ברגע שאמרו לנו לעבור למשלוחים אז המצב הסתבך כי מערך המשלוחים שלנו היה בחיתולים, על גבול הלא משתלם". הוא סיפר כי "היופי בעסק שלנו זה שהוא מאוד פרזנטטיבי, מה שהיה מאוד יעיל בימים הרגילים שלו, כשמישהו נכנס לקנות מרק הוא היה יוצא עם עוד פריטים, כי הם מאוד מושכים לעין, העסק נראה כמו שוק. ברגע שסגרו לנו את קבלת הקהל עברנו ל-12 הזמנות ביום, וזה פשוט לא כיסה את עצמו".

"התחלנו לזרוק המון אוכל כי המערכת הפסיקה להתגלגל, אנחנו עובדים על המון מוצרים טריים וזה פשוט לא משתלם במנגנון עבודה שלנו", המשיך ניסים. "אנחנו החלטנו לא לעשות משלוחים דרך וולט או תן ביס, כי אנחנו לא מאמינים בקופון שהן גוזרות. ומעבר לכך, קשה להציע את העולם העשיר של מיץ מרק בהזמנות טלפוניות - כך שהמון מהמוצרים הטריים שלנו נפסלו, ורק התפריט הקבוע נשאר רלוונטי".

יוספה וניסים בן כהן - לאייטם נגיף כלכלי. 13 באפריל 2020. דנה ירקצי
"פגיעה גדולה בעסקים". יוספה וניסים בן כהן/דנה ירקצי

יוספה: "בגדול העשייה נפסקה. כל התכנונים, ההתארגנויות לקראת הפסח, האביב, מנות חדשות, תפריט, מחשבות חדשות - הכול נעצר. ביום יום כרגע, אני רוב הזמן עסוקה אך ורק עם הילדות שבבית וכל מה שקורה מהבחינה הזאת. כל הלמידה מרחוק וזה תופס את הזמן שלי, גם אם הייתי רוצה לעשות דברים לטובת העסק, יכולת התפוקה שלי מאוד מינימלית".

איך ההנחיות משפיעות על מצבכם הכלכלי?

יוספה: "אנחנו שכירים בעלי שליטה בעסק, וישנה אי בהירות מבחינת ההנחיות לגבינו. ההשלכות הן שאנחנו די ב'הולד', לא יודעים מה יהיה ומה יקרה, מפחדים לעשות צעדים שיהיו להם השלכות כלכליות. הכול נעצר. בעסק יש הוצאות, תכנון לטווח ארוך, לא יודעים אם כרגע משתלם ללכת לכיוונים כאלה או אחרים, לא יודעים מתי ישוחרר הסגר, מתי נוכל לשוב לפעילות, האם לכל מה שנעשה עכשיו יהיה פירות בעתיד?". היא הסבירה כי "שמענו על אסטרטגיית היציאה, מדברים על כך שמסעדות לא על הפרק. אבל אנחנו לא מסעדה פר אקסלנס, אנחנו לא קניון אבל נמצאים ברחוב. יכולים לתת שירות דלפקי, או להוציא מנות מחוץ לעסק". לדבריה, "אנחנו כן יכולים לעמוד בתקנון של מינימום אנשים ועבודה עם מיגון כמו שעשינו בשבועיים הראשונים, כרגע אנחנו לא יודעים מה בדיוק כלול בחנויות שיחזרו לשגרה אחרי חול המועד".

יוספה וניסים בן כהן - לאייטם נגיף כלכלי. 13 באפריל 2020. דנה ירקצי
"ההנחיות עד עכשיו וגם ההנחיות המסתמנות מאוד מפוזרות". יוספה וניסים בעסק/דנה ירקצי

ניסים: "יש שמועה שיבטלו לנו את תשלומי הארנונה, אבל גם על זה לא קיבלנו גושפנקא. כנראה שיבטלו את מס הישיבה, אבל גם לזה אין אסמכתא מצד עיריית גבעתיים. הבעלים של הנכס שאנחנו שוכרים ממנו את החנות הוא פנסיונר, וקשה לחשוב איך הוא יסתדר בלי השכירות, ואנחנו לא רוצים למנוע את זה ממנו". הוא הסביר כי "שחררנו את כל העובדים שלנו לחל"ת וזה עצוב, העסק שלנו מצליח, אנחנו מנהלים אותו כבר חמש שנים והוא רק בעלייה. זה גם עסק כל כך יפה שמלבד ההשקעה הראשונית לפני חמש שנים הכנסנו יד לכיס והשקענו בו עוד". לדבריו, "אנחנו לא חנוקים אבל נצטרף לשרוף את כל הרזרבות שחסכנו במשך חמש שנים, והיו לנו תכניות מה לעשות איתם".

יוספה: "מאוד מצער אותי לחשוב שהמדינה לא דוחפת יד לכיס ומנסה לאמוד את הנזק שחווינו כעסקים, כי גם שעבדנו בשבועיים הראשונים זה היה 40% מהתפוקה הרגילה. בכל יום שהייתי מגיעה הביתה הייתי מחשבת את הפוד-קוסט ואת עלות העובדים, אם זה באמת משתלם. המצב הזה יצר משהו לא נעים כלפיי העובדים וגם כלפינו".

לאלו הקלות אתם זכאים?

יוספה: "התכנית הכלכלית בהתחלה הוציאה את השכירים בעלי שליטה מחוץ לתמונה, אנחנו לא יכולים לחתום אבטלה וגם לא קיבלנו מענק כי אנחנו חברה בע"מ, היינו די באמצע. לפני כמה ימים באו ואמרו ששכירים בעלי שליטה יקבלו את המענק, כי הבינו שיש 80 אלף אנשים שהם מחוץ לתמונה. בסופו של דבר המענק הזה במקסימום שלו עומד על 7,000 ואז העלו אותו ל-10 אלפים. אם מסתכלים על העוגה, מהעוגה למעשה אנחנו לא מקבלים אפילו 5%. גם ההתייחסות לשכירים בעלי שליטה של המדינה היא לא נכונה, מסתכלים עלינו כשני עצמאים וזה לא בדיוק נכון, אם הבן זוג שהוא לא בעל מניות באותה חברה היה שכיר במקום אחר, אז כן היו מסתכלים על המשכורת שלו כשכיר רגיל והוא היה יכול לקבל דמי אבטלה. אבל בגלל שאני מעסיקה את בעלי בחברה ונותנת לו שכר אז מסתכלים על זה כאילו הוא גם בעל מניות וזה לא נכון".

ניסים: "בגדול המדינה או משרד האוצר היה צריך להבין, ועדיין לא מאוחר, מה הנזק שנגרם. אני לא מצפה שנגרם לי נזק איקס אז אקבל איקס, ברור לי שזה לא יקרה, אבל צריך לגשר על הפער. אם מחר בבוקר העסקים לא יחזרו למשק, יש פה פגיעה שהיא היקפית מאוד חמורה. גם אם העסקים יחזרו כפצועים אחרי מלחמה ויאבדו 70% מהעובדים שלהם יש פגיעה מטאורית, לוותר על ההכנסה שלנו זה דבר אחר". הוא הוסיף כי "אף אחד לא מדבר אתנו, לא אומר מתי חוזרים. אנחנו יושבים בבית ואוכלים אחד את השני. לא יודעים מה ילד יום".

מה דעתכם על ההנחיות?

ניסים: "ההנחיות עד עכשיו וגם ההנחיות המסתמנות מאוד מפוזרות, לא מדויקות, לא ברורות, לא מלמדות אותנו שיש הבנה איך חוזרים לעבודה. אם נותנים לספר לחזור כי הוא מקבל לקוח אחד, גם אני יכול לקבל בעסק שלי לקוח אחד. שיבינו איך המגמתיות יכולה להציל עסק ואיך היא עוזרת לי לחזור לשגרה". הוא הוסיף כי מבחינת הבידוד החברתי, "ההנחיות טיפה מגזימות, אפשר לבודד את הקשישים והזקנים מאתנו ולשמור עליהם במשמר מוקפד כמו שלא עשו בבתי אבות, אבל אותנו הצעירים, המפרנסים, אלה שיכולים לעמוד על הרגליים - לתת לנו את האפשרות ולא לתת לנו להרגיש כאילו אנחנו פורעי חוק".

נפגעתם כלכלית ממשבר הקורונה ומעוניינים להשתתף במדור? מוזמנים לפנות אלינו במייל: danayark24@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully