וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנדלבליט נגד הארכת כהונת מ"מ פרקליט המדינה: "הסתיר ממני פגישות"

23.4.2020 / 21:07

היועמ"ש הודיע כי קיימת מניעה משפטית בהארכת כהונתו של דן אלדד, ומתח ביקורת חריפה על תפקודו: "התגלו כשלים ערכיים ומקצועיים, הוא אינו מתאים לתפקיד". אלדד: התחלתי לבדוק מידע על מנלדלבליט - אין לי ספק מהם מניעיו. אוחנה: מערכת המשפט מחרבת את מעט האמון שנותר בה

צילום: יותם רונן

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אמר היום (חמישי) כי יש מניעה משפטית בהארכת כהונתו של דן אלדד כממלא-מקום פרקליט המדינה. מנדלבליט, שפנה לנציב שירות המדינה, מתח ביקורת חריפה על תפקודו של אלדד וטען כי הוא אינו מתאים לתפקיד. בתגובה, אלדד טען כי מנדלבליט פועל נגדו מאחר שהוא ביקש לבדוק מידע על התנהלותו.

בעמדתו, הסתמך מנדלבליט על חוות דעת שכתבה המשנה שלו, דינה זילבר. חוות הדעת קובעת כי משום שאמורה לקום ממשלה חדשה בתחילת מאי, וכהונתן של אלדד אמורה להסתיים ב-1 במאי, אין להאריך כעת את כהונתו.

לדברי מנדלבליט, גם אם לא ימונה בינתיים מחליף לא ייוותר חלל בתפקיד, שכן ממילא רוב סמכויותיו של פרקליט המדינה נגזרות מסמכויות היועץ המשפטי לממשלה, והוא עצמו מילא את התפקיד כחודש וחצי מפרישתו של שי ניתן ועד מינויו של אלדד.

היעומ"ש אביחי מנדלבליט, במהלך כנס משפט באוניברסיטת חיפה 5 בינואר 2019. שלומי גבאי
"עמדתי המקורית על אלדד רק התחזקה". מנדלבליט/שלומי גבאי

במכתבו, מנדלבליט ביקר את תפקודו של אלדד, לדבריו, בחודשים האחרונים. "אשר לעורך הדין דן אלדד, כידוע, טרם מינויו לתפקיד הבעתי לפני שר המשפטים את עמדתי כי הוא איננו מתאים למלא תפקיד זה", כתב מנדלבליט. "לאחר שהוחלט על המינוי, שקלתי שוב את הדברים לעומקם, ובאתי לכלל מסקנה כי שיקולי טובת המערכת, שלעולם עומדים מעל לכול, מצדיקים כי אסיר את התנגדותי למינוי, וזאת על אף אי התאמתו של עורך-הדין אלדד לתפקיד".

"למרבה הצער, בחלוף קרוב לשלושה חודשים ממועד המינוי, עמדתי המקורית, שהתבססה על היכרותי עם עורך הדין אלדד ועם עבודתו, לפיה הוא איננו מתאים למלא תפקיד זה, רק התחזקה לנוכח התנהלותו בהיבטים שונים כממלא-מקום פרקליט המדינה", הוסיף מנדלבליט.

עו"ד דן אלדד ימונה לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה. דוברות משרד המשפטים, אתר רשמי
מנדלבליט טוען כי הוא הסתיר ממנו פגישות עם אוחנה. אלדד/אתר רשמי, דוברות משרד המשפטים

לדברי מנדלבליט, בשלושה החודשים האחרונים "התגלו כשלים ערכיים, מקצועיים וניהוליים בעבודתו (של אלדד), שלעמדתי, אינם מותירים ספק באשר לכך שהוא אינו מתאים לכהן בתפקיד ממלא-מקום פרקליט המדינה, ושאין מקום כי ימשיך את כהונתו בתפקיד זה. על כשלים אלה למדתי בראש ובראשונה באופן בלתי אמצעי, מהעבודה המשותפת עם עורך הדין אלדד. כמו כן, למדתי עליהם מתוך דיווחים שקיבלתי מהמשנים לפרקליט המדינה, שהם הגורם הניהולי הבכיר ביותר בשדרת הניהול של פרקליטות המדינה, המהווים בשגרה יד ימינו של פרקליט המדינה, ומגורמים בכירים נוספים בהנהלת הפרקליטות ובמערך הייעוץ המשפטי לממשלה".

בין היתר, טען מנדלבליט כי אלדד "הסתיר ממני נושאים מקצועיים וארגוניים שבהם עסק ופגישות שקיים עם שר המשפטים, וזאת על אף שהנחיתי אותו למסור לי עדכון מלא על נושאים אלה, בשים לב לחשיבות עצמאות התביעה הכללית ולמורכבות הקשר של ממלא-מקום פרקליט מדינה עם הגורם הפוליטי המחזיק בידיו את הכוח להאריך את תקופת מילוי המקום".

"גם במישור הניהולי, עורך הדין אלדד כשל", כתב מנדלבליט על מי שמכהן כבר שנים כמנהל מחלקה בכיר בפרקליטות. "למעשה, מאז כניסתו לתפקיד קיים שיתוק בעבודת הצוות שהיא חיונית בהנהלת הפרקליטות, כתוצאה מחוסר אמון ומנתק כמעט מוחלט בינו לבין שכבת הניהול הבכירה של פרקליטות המדינה. ניתן לומר - בצער רב - כי הוא אינו מנהל את פרקליטות המדינה, דבר המקשה מאוד על תפקודה, והדבר הינו חמור שבעתיים לנוכח אתגרי התקופה בה אנו נמצאים".

אמיר אוחנה בהשקת ספרו של עו"ד שמחה רוטמן, "מפלגת בג"ץ", בבית ציוני אמריקה בתל אביב, 12 בפברואר 2020. שלומי גבאי
"מערכת המשפט מתעקשת לחרב את מעט האמון הציבורי שעוד נותר בה". אוחנה/שלומי גבאי

לדבריו, "עורך-הדין אלדד איננו מכנס את הנהלת הפרקליטות, וכמעט איננו משתף את חברי ההנהלה הרלוונטיים בטיפול בנושאים שבתחום אחריותם, ובחירתו בדבר קידום נושאים מסוימים שאינם דחופים היא תמוהה ואיננה תוצר של עבודת מטה וניהול סדור. הכישלון הניהולי המתואר כרוך בפגיעה משמעותית ביכולת התפקוד של המערכת וביעילותה. הוא בא לידי ביטוי מיוחד, כאמור, בתקופה הנוכחית בשעה שהמדינה כולה מתמודדת עם אתגרי משבר התפרצות נגיף הקורונה, וגם פרקליטות המדינה נדרשת להתמודד עם אתגרים ארגוניים ומקצועיים כבדי משקל".

לבסוף כתב היועמ"ש: "תפקודו של עורך-הדין אלדד כממלא-מקום פרקליט המדינה הוא לקוי מבחינה ערכית, ניהולית ומקצועית באופן הפוגע בתקינות עבודתה של פרקליטות המדינה. הותרת מינויו רק תלך ותגדיל את הפגיעה, ותשבש את יכולת המערכת לתפקד".

בתגובה לביקורת כלפיו, טען אלדד כי הדרישה להפסיק את כהונתו מגיעה לאחר שהחל לבדוק מידע על מנדלבליט שמהם עלתה "תמונה מדאיגה" והטיח בו טענות קשות. "אמון הציבור במערכת המשפט חשוב מכבודי האישי. על כן, תגובתי, בשלב זה, מצומצמת. בהמשך אגיב לכל טענה, חסרת שחר ככל שתהיה, גם אם היא נכתבה לצערי על ידי היועץ המשפטי לממשלה", ציין אלדד בפתח תגובתו.

מתוך חשבון הטוויטר של אוחנה:

על המידע שהחל לבדוק על אודות מנדלבליט אמר: "לפני החג הגיעה ללשכתי פנייה מעיתונאי, העוסקת בעניינו של אביחי מנדלבליט. כדי שאוכל להשיב לפנייה ביקשתי לבחון את החומר הקיים מהעבר בנושא זה בלשכת פרקליט המדינה. מהחומר עלתה לכאורה תמונה מדאיגה בכל הנוגע לטיפול בעניינו של מנדלבליט. בימים האחרונים עדכנתי את הגורמים הרלוונטיים בדבר כוונתי להעמיק חקר בנושא בטרם אשיב לפנייה".

אלדד אף הוסיף כי "אין לי ספק באשר למניעים לבחירה בניסוח האלים והמסולף כלפי. מהיום הראשון למילוי המקום עשה אביחי מנדלבליט כל דבר אפשרי על מנת לחבל בעבודתי, ולהפריע לתפקודי התקין. כעת הוא מלין על תוצאות התנהלותו שלו. העובדה שנודע לי על המכתב מהתקשורת, אומרת הכול. היא מלמדת מי פועל ביושרה, ענייניות ודרך ארץ, ומי לא. אף גורם לא הרתיע אותי מעולם מלבצע את שליחותי בפרקליטות ללא מורא וללא משוא פנים, וכך יהיה גם בהמשך".

לאחר פרסום תגובתו של אלדד, צייץ העיתונאי עקיבא נוביק בטוויטר כי הוא העיתונאי שפנה למשרד המשפטים, וכי נושא הפניה היה עילת סגירת התיק נגד מנדלבליט בפרשת הרפז. "לפני חודש וחצי פניתי בשאילתא למשרד המשפטים, בקשר לסגירת תיק מנדלבליט בפרשת הרפז", כתב נוביק. "השאילתא הזו הועברה גם למ"מ פרקליט המדינה דן אלדד והוא החל לבדוק אותה. אלדד סבור שבגלל הבדיקה הזו מנדלבליט נלחם בו... אלדד החל לבדוק את הנושא (למה נסגרה חקירת מנדלבליט בלי להחליט על עילת הסגירה. האם בגצ שהכריז שאין אשמה במעשיו נחשף לכל חומרי החקירה). זמן קצר מאד אחרי שהחל בבדיקה, הגיעה המתקפה של מנדלבליט".

אוחנה: "לא פגשתי הרבה פרקליטים ישרים ומקצועיים כמו אלדד"

אוחנה הגן על תפקודו של אלדד וצייץ בטוויטר: "לא פגשתי הרבה פרקליטים ישרים, הגונים, ערכיים ומקצועיים כמו דן אלדד. פרקליט שלא חשש להתווכח איתי כשמצא לנכון (למשל סביב ו. הבדיקה שהקמתי למח"ש) - אך שגם הכיר בחשיבות התיקון והבדיקה העצמית של מערכת המשפט ושל הפרקליטות. מערכת המשפט מתעקשת לחרב את מעט האמון הציבורי שעוד נותר בה".

מלכתחילה, מינויו של אלדד לתפקיד ממלא המקום נתקל בהתנגדותו של מנדלבליט, לאחר שאוחנה הודיע בחודש פברואר האחרון על כוונתו למנות לתפקיד את מי שכיהן כמנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. עם זאת, בהמשך הסיר מנדלבליט את התנגדותו, בטענה ש"מצב בו מינוי ממלא מקום פרקליט המדינה הופך לזירת עימות - אינו רצוי". הדברים הובילו למתקפה מצד אוחנה, שאמר כי הפרקליטות היא "לא החצר הפרטית" של מנדלבליט.

(עדכון ראשון: 18:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully