וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחת לאף של בנט: צה"ל ערך בדיקות קורונה לתושבי עזה

22.4.2020 / 16:33

בהוראת הדרג המדיני בדקה מעבדה של הצבא כ-300 בדיקות מדי יום. קצין בכיר צה"ל: הדרג המדיני הנחה לבצע את הבדיקות. בנט דרש לבטלן: "אין שם הרבה קשישים, לא תהיה בעיה"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

שר הביטחון נפתלי בנט החליט היום (רביעי) לעצור את הבדיקת לחולי הקורונה ברצועת עזה במעבדות של צה"ל. קצין בכיר בצה"ל אמר כי ההחלטה על ביצוע הבדיקות על ידי צה"ל התקבלה על ידי הדרג המדיני. יוזמת הבדיקות הצריכה את אישור של בנט, אולם בסביבתו אומרים כי הדבר לא הגיע לשולחנו "בגלל תקלה" - ומשידע זאת הורה לעצור את המהלך.

"כשאנחנו במצוקת בדיקות, אני צריך לדאוג קודם לאזרחי ישראל", אמר בנט בתדרוך לעיתונאים. "בעזה גם לא תהיה בעיה בגלל הגיל החציוני בה. כמו שביבשת אפריקה רוויית המחלות אין התפרצות בגלל שאין הרבה קשישים, כך גם בעזה".

בעקבות התגברות החשש להתפרצות קורונה ברצועת עזה, כשברקע איומי מנהיג חמאס יחיא סינואר לשגר רקטות לעבר ישראל אם המצב הרפואי ידרדר, החל לפני כמה שבועות תהליך תיווך ומגעים בין גורמים ברשות הפלסטינית, ארגוני סיוע בינלאומיים וגורמי חמאס בעזה לישראל.

תושבים בעזה מתמגנים וחוששים מפני התפשטות נגיף הקורונה. 14 במרץ 2020.. רויטרס, רויטרס
תושבים בעזה מתמגנים מפני התפשטות נגיף הקורונה/רויטרס, רויטרס

לאחר שהתקבלו כלל האישורים המתאימים - ובהם של מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף כמיל אבו רוקון, מפקדים במפקדת התיאום והקישור של צה"ל ברצועת עזה וגורמים נוספים בצה"ל - הוחלט לבצע את העברת הדגימות למעבדה של צה"ל, שמדי יום בודקת כ-300 דגימות בממוצע.

התהליך החל והמעבדה הצבאית העבירה תשובות שהגיעו בסופו של דבר לידי גורמי חמאס בעזה. המהלך עורר ביקורת פוליטית כלפי השר בנט, וייתכן כי הדבר שינה את דעתו. גורמי ביטחון אחרים הוסיפו כי לא מן הנמנע שבין הנבדקים היו גם בדיקות של פעילי חמאס. על ההחלטה להפסיק את העברת הדגימות מהרצועה פורסם לראשונה במעריב.

שר הביטחון, נפתלי בנט במהלך ביקורו בבני ברק 5 באפריל 2020. דוברות משרד הביטחון, אתר רשמי
החלטה התקבלה מתחת לאף. בנט/אתר רשמי, דוברות משרד הביטחון

בחודשיים האחרונים נמתחה ביקורת קשה על משרד הבריאות והגורמים המקצועיים שאחראים על היקף הבדיקות הרפואיות לאימות נגיף הקורונה עבור אזרחים ישראלים. אחד מגדולי המבקרים נגד משרד הבריאות היה בנט, שכינס מסיבות עיתונאים ומחה בתוקף על כך שלא מרחיבים את היקף הבדיקות.

מבירור שערך וואלה! NEWS עלה כי מתחילת התהליך סבלה מערכת הבריאות מפערים בציוד לבדיקת קורונה, צוותים מקצועיים, הפעלת מעבדות, אמצעי מיגון למעבדות ולאחרונה אזרחים שהעדיפו לא להיבדק במהלך חג הפסח. מנתונים שפורסמו אמש בוואלה! NEWS, מספר הבדיקות הנערכות ביממה נע סביב 10,000 בדיקות. לפי הערכות גורמי המקצוע, המספר אף יעלה בכמה אלפים בשבועות הקרובים, זאת בכפוף להגעת ציוד רפואי ומכשור טכנולוגי.

מלשכת שר הביטחון נמסר כי "צה"ל ומשרד הביטחון ימשיכו לסייע למאמץ הלאומי במשבר הקורונה, כפי שעשו במסירות ובהצלחה עד כה".

גורמים בסביבת בנט אמרו שההחלטה התקבלה בתום לב, כמו מאות החלטות שמתקבלות בצמרת צה"ל ומערכת הביטחון מדי יום. עם היוודע הדבר לשר, הוא הנחה לבצע שינוי והדברים נעשו בהבנה ובדיאלוג.

אישה פלסטינית, לובשת מסיכה כאמצעי מניעה נגד נגיף הקורונה, בתוך מכונית עם חזרתה מחו"ל, במעבר גבול רפיח בדרום רצועת עזה - ה-8 למרץ 2020. רויטרס, רויטרס
אישה פלסטינית עם מסיכה נגד נגיף הקורונה, בתוך מכונית עם חזרתה מחו"ל/רויטרס, רויטרס

ממתפ"ש נמסר כי "מדינת ישראל מסייעת לרשות הפלסטינית ורצועת עזה להתמודד עם התפשטות הקורונה. הסיוע מתבצע באמצעות גורמים בינלאומיים, משרד הבריאות ומתפ"ש, וחלוקת התפקידים בניהם נעשית בהתאם לדירקטיבת הדרג המדיני. כעת בדיקות אלה אינן מבוצעות בישראל".

מדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל ביצע בדיקות לתושבי רצועת עזה על רקע פער נקודתי ביכולת השלמת תהליך הבדיקה. כעת בדיקות אלה אינן מבוצעות במעבדה הצה"לית".

(עדכון ראשון: 14:19)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully