וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל משרד החינוך: הפתרון למשבר הנגיף - 9 ימי לימוד ביולי, היתר יושלם בקייטנות

22.4.2020 / 11:10

שמואל אבואב הביע תמיכה בעמדת המורים וקרא לפתוח בו"מ מול האוצר. מזכ"לית הסתדרות המורים אמרה שבאוצר דורשים מהם למעשה לעבוד ללא שכר. באוצר טענו מנגד: "מוקירים את המורים, מטרתנו לשוב כמה שיותר מהר ללימודים". הגננות מחו מול הכנסת: "אנחנו לא צעצועים"

צילום: ערוץ כנסת, רוני כנפו, עריכה: ניר חן

ועדת החינוך של הכנסת דנה הבוקר (רביעי) במשבר במערכת החינוך ברקע משבר הקורונה והלמידה מרחוק. בדיון הביעה מזכ"לית הסתדרות המורים כעס על משרד האוצר, הדורש מהם לטענתם לעבוד ללא שכר. מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב הביע תמיכה בעמדת המורים, וקרא לפתוח במשא ומתן מול האוצר כדי למצוא פתרון למימון בית הספר של החופש הגדול, במסגרתו המורים יקבלו תשלום על עבודתם. באוצר הבהירו, מנגד, כי הם מוקירים את המורים, אך מעוניינים במציאת מתווה מהיר ככל האפשר לחזרה ללימודים.

במקביל, למעלה ממאה גננות מגנים פרטיים פתחו במחאה מול הכנסת. "פקידי האוצר שלחו אותנו אתמול לבקש עוד כסף מההורים שקורסים תחת נטל האבטלה על מנת להשלים את ההפסדים הכבדים - לא ניתן לזה יד", אמרו המפגינים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפגנת הגננות מול הכנסת, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים, ביקשה להביע את עמדת עובדי ההוראה בדיון, לאור המתיחות מול האוצר בנושא הוספת ימי העבודה בחופש הגדול והסערה הציבורית בנושא. "לאור ההתלהמות נגד מורים וגננות בימים האחרונים, קיבלתי עשרות פניות מגננות ומורים שרוצים לפרוש מהמקצוע, שאומרים: אם זה היחס אנחנו לא רוצים להישאר במערכת הזאת. הם הראשונים שהתגייסו במשבר הזה. פה מנסים לכסות את הגירעון שהם יצרו על חשבון המורים. לכל אדם יש חוזה העסקה, גם למורה יש העסקה שנתית ובהם יש להם את הזכויות שלהם בחופשות. נתנו תשעה ימים שלא מקבלים עליהם שכר, הם תרמו, הראשונים שתרמו על חשבונם, ועוד ארבעה ימים בחופשת הפסח, האוצר בא ואומר לא מספיק, אני רוצה שתתנו חודש ועל זה לא תקבלו שכר".

היא האשימה כי משרד האוצר "משסה וממש מפלג את ההורים" נגד המורים והגננות, "דבר שאף לא היה", לדבריה. "בשנים קודמות פנו למורים ואמרו אנחנו מפעילים את בית הספר של החופש הגדול, פנו אל המורים והם קיבלו על זה שכר. אם רוצים להפעיל את החופש הגדול, יצטרכו לשלם. המורים היום לא מכייפים, הם יושבים בבתים עם הילדים שלהם ומכינים את הנושא של הלמידה מרחוק. ההכנות רבות, מייגעות, יושבים פה אנשים שעוסקים בחינוך - הם יודעים מה זה. אנחנו לא נעבוד בחינם, אתם לא דורשים מאף סקטור לעבוד בחינם, אם לא תדרשו מציבור עובדי הוראה לעבוד בחינם כשאתם חובטים בו".

אלון מסר, סגן ראש אגף תקציבים, השיב כי המטרה העיקרית של המשרד היא לאפשר חזרה ללימודים בהקדם האפשרי. "אנחנו באוצר מוקירים את ציבור המורים. המטרה החשובה ביותר כרגע, ויש פה קונצנזוס מוחלט, היא לייצר חזרה מהירה ככל הניתן ללימודים פרונטליים של ילדי הגן והכיתות הנמוכות, זה המתווה שהצגנו והממשלה לא אישרה אותו. לא נאמר בשום שלב להוריד שכר למורים, רק רוצים להגיע למתווה ברור, אני מעדיף שהלימודים יחזרו כמה שיותר מהר ואז הדיונים לכמה ימים מחזירים בחופש הוא יהיה שולי", אמר מסר, "המטרה שלנו הא לחזור כמה שיותר ללימודים. ככל שזה יקרה יותר מהר הויכוח יהיה יותר קטן. לא מדובר על שיפוי השכר אלא כמה ימים מהחופש הגדול הם יחזירו כי יש מורים שיושבים עכשיו בבית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפגנת הגננות מול הכנסת, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

שמואל אבואב, מנכ"ל משרד החינוך, הביע בדיון תמיכה בעמדת המורים וקרא לפתוח במשא ומתן מול האוצר כדי לממן את התשלום למורים עבור פתיחת בית הספר של החודש הגדול. לדבריו, ממילא המורים נותנים תשעה ימים של לימודים כמו בהסכם, ואת השאר אפשר יהיה להשלים בבתי הספר של החופש הגדול, תמורת תשלום.

אבואב תיאר את תכניות המשרד לחזרה לשגרה של המערכת. "נערכנו לכמה חלופות, נתחיל עם גנים וכיתות קטנות ולאחר מכן זה יהיה בתי ספר וגנים של החופש הגדול שישלבו בתוכם קריאה ומשחקים. תהיה בהם הפוגה, רווחה חינוכית, פעילויות כדי לאפשר לכסות את כל חודש יולי", אמר אבואב. הוא הסביר כי המשרד מציע שהגנים יחולקו לקבוצות שילמדו כל אחת יומיים ברצף.

בתי הספר היסודיים, הסביר אבואב, ייפתחו עם כיתות א'-ג', שעל פי חלופה אחת ילמדו מיום ראשון עד חמישי "כדי לאפשר להורים להשתחרר ולצאת לשוק העבודה, להניע את הגלגלים של החיים". חלופה אחרת כוללת ארבעה ימים לכיתות אלו, בעוד כיתות ד'-ו' יגיעו בימי חמישי ושישי. "באותו שלב ראשון חטיבות הביניים והתיכון לומדים מרחוק", הוסיף.

במקביל לדיון, למעלה ממאה גננות ובעלי גנים פרטיים מחו מול הכנסת, במחאה על כך שהממשלה לא נתנה עד כה מענה ראוי למסגרות הלא מפוקחות, בדמות מענקים או עזרה סוציאלית. המפגינים מחזיקים שלטים "גן סגור, לב שבור", "אין גנים, אין שגרה", ו-"לא חוזרים בלי תנאים". על פי המפגינים בגני הילדים הפרטיים לומדים כ-77% מהפעוטות בישראל - גילאי לידה עד שלוש. ההכנסה היחידה שלהן היא תשלומי ההורים ובאותה תקופה הן ממשיכות לשלם הוצאות שוטפות כמו שכר דירה, חשמל, ארנונה, מים, תשלומים על ציוד וכו'. כאשר תשלומי חודש אפריל הוחזרו להורים ברוב מוחלט של הגנים.

גני הילדים הפרטיים הציגו שורה של דרישות לאור המשבר: פטור מלא מארנונה עד חלוף המשבר, הקמת קו סיוע יעודי לגני הילדים לקבלת הנחיות, ליווי והדרכה משפטית, בריאותית ופדגוגית לגני הילדים, הודעה רשמית לפחות שבוע מראש לפני החזרה לשגרה כדי להיערך בהתאם, פיצוי על התקופה בה הגנים היו סגורים, מימון ימי מחלה לעובד/בעל גן שיחלה בקורונה או ישהה בבידוד במהלך המעבר לשגרה חלקית, פיצוי במקרה של סגירת גן עקב מקרה קורונה והמשך מימון דמי אבטלה או חופשת מחלה של עובדים שאינם יכולים לחזור לעבודה בגן בשל מחלת רקע או גיל, עד ליציאה ממשבר הקורונה.

הפגנת גננות גנים פרטיים מול הכנסת, 22 באפריל 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
ההפגנה מול הכנסת, הבוקר/פלאש 90, יונתן זינדל

"אני בעלת גן 21 שנה, כפו עליי לסגור את הגן", אמרה לילך בן סימון, בעלים של גן פרטי בעפולה, "מי אמור לעזור לי? בטח לא ההורים. המדינה אמורה לעזור לי. מה אני עונה לילד כשאני אומרת שהשער סגור. גם במלחמות עבדתי, אני רוצה להמשיך להעניק לילדים בגן שלי את הטוב ביותר. לא הייתה לי הכנסה של שקל בחודש אפריל, לקחתי מאבא שלי 30 אלף שקלים הלוואה כדי להחזיר את ההוצאות, מה אני עושה? איזה תשובות אני נותנת להורים? אני לא רוצה להגיד להורים שהגן שלי ייסגר, שני גנים לידי נסגרו, זה לא נעים. אני מצפה מהמדינה, מהממשלה, שידאגו לי, יעזרו לי בתור עצמאית שנותנת את החיים שלה לילדים. אני רוצה לחזור גן ולעבוד בכבוד, מה אני עונה להורים? אני מפחדת, חרדה, לא ישנה בלילות, אני בלחץ כי זה הפרנסה היחידה שלי".

דגנית חיון, בעלים של גן פרטי במזכרת בתיה, הביעה גם היא תסכול מהמצב. "אנחנו מפגינים על זה שהמדינה לא מוכנה לפצות את הגנים הפרטיים, פיצוי הולם כדי שנוכל לעמוד על הרגליים ולהמשיך עם עבודת הקודש ביום שאחרי הקורונה. רובנו משלמות שכירויות מאוד גבוהות למבנים. עכשיו בכלל עם חוק הפיקוח השקענו, שיפצנו, סידרנו, וזה המון כספים כדי לקבל את האישור הראשוני לפתיחת גן בפיקוח המדינה. רובנו שייכות למדינה כביכול, אבל לא רואים אותנו כמוסד חינוכי אלא מוסד פרטי - ואומרים לנו: פשוט תשברו את הראש", אמרה. "אני מבקשת פיצוי הולם ולא את המענק המסכן הזה, שלא מתאים ולא מגיע לא לרבע ולא עשירית מההוצאות. העובדות בחל"ת גם לא מקבלות משכורות כמו שצריך, ויש לי גם הלוואות שאני צריכה להשלים, המדינה היא שותפה שלנו, ביום-יום הם מקבלים מאיתנו את כל המיסים, עכשיו אנחנו אומרים: איפה אתם?".

(עדכון ראשון: 10:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully