וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות עצמאים מחו ברחבי הארץ על המשבר הכלכלי: "אנו בקריסה, תנו לנו חמצן"

בתל אביב ומול הכנסת הפגינו סוחרים, גננות, מפיקים, קוסמטיקאיות, בעלי אולמות אירועים וספרים במחאה על המדיניות הכלכלית של הממשלה לאור משבר הקורונה. חלקם שרפו צמיגים ונסעו בשיירת מחאה. שני דוחות ניתנו למפגינים בירושלים "רוצים חבל הצלה, לא חבל תלייה"

צילום: רוני כנפו, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

בעלי עסקים עצמאים ועובדי ענף הטקסטיל הפגינו היום (ראשון) בכמה מוקדים שונים בארץ, במחאה על המשבר הכלכלי בעקבות התפשטות נגיף הקורונה. חלק מההפגנות התקיימו בתל אביב בקריית הממשלה ובירושלים מול הכנסת. בין המפגינים סוחרים, מפיקים, קוסמטיקאיות וספרים.

כך, הקוסמטיקאיות ואנשי הטיפוח הגיעו אל חוף תל ברוך צפון בשעה 09:00 בבוקר, ושם פתחו במחאה. הם המשיכו משם לכיוון קריית הממשלה, וב-12:00 שבו לתל ברוך צפון כדי להפגין על במה שהוקמה שם. במקביל נעה בעיר שיירת כלי רכב, כחלק מהמחאה. בנוסף, כ-200 מפגינים מארגוני העצמאים בארץ, בעלי אולמות אירועים ומפיקים החלו להפגין ב-10:00 ליד הכנסת. בערב צפויה להתקיים עצרת מחאה נוספת בכיכר רבין בתל אביב, בה ישתתפו בין היתר חברי הכנסת יאיר לפיד, משה יעלון ויאיר גולן, והשר לשעבר דן מרידור.

המוחים בירושלים הניפו שלטים עם הכיתובים "הבדיחה היא עלינו", "רוצים חבל הצלה, לא חבל תלייה" ו"אל תחסלו את העצמאים בישראל". בין המפגינים גם גננות שקוראות "אין גנים, אין שגרה". המשטרה דרשה מהמפגינים להקפיד על מרחקים, כאשר שני דוחות ניתנו. במוקד אחד של ההפגנה אף הובערו צמיגים.

ברקע המחאה בירושלים, ראש העיר משה ליאון קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יעקב ליצמן לאפשר את פתיחת שוק מחנה יהודה, תוך שהעירייה מתחייבת לקחת אחריות על הפיקוח ואכיפת המגבלות. "ההפסדים הכלכלים שנגרמו לסוחרי שוק מחנה יהודה, שברובם מוגדרים כעסקים קטנים ובינוניים, הם גדולים מאוד וישנו חשש אמיתי לקריסה כלכלית טוטאלית של רבים מהם. אין סיבה שלא לאפשר את פתיחת השווקים אל מול המרכולים, אין סיבה להוביל את השוק וסוחריו עד לכדי קריסה כלכלית. אפשרו לשוק להיפתח", כתב ליאון במכתב ששיגר לשניים.

הפגנת סוחרי השווקים והחקלאים, מול הכנסת, ירושלים, 19 באפריל 2020. רוני כנפו
"אנחנו המונשמים האמיתיים". מחאת העצמאים מול הכנסת, היום/רוני כנפו

אביב שיזרי, בעלי אולם האירועים "ארבע עונות" בקיבוץ ברור חיל באזור הדרום, ויו"ר התאחדות האולמות וגני האירועים, טוען כי התכנית הכלכלית מפקירה את בעלי העסקים בישראל. לדבריו, היא אינה נותנת מענה ראוי למצב הקיים, ולכן הוא דורש פיצויים מקרן מס רכוש על התקופה האחרונה, שבה איבד הכנסות. "נקעה נפשנו. אנחנו מסכנים את חיינו, ובתקופה כזאת קשה אנחנו מפגינים. מצד אחד אנחנו מאוד כועסים, ומצד שני מתביישים להיות במדינה שמפקירה אותנו", אמר שיזרי. "זה לא נתפס, ההתעלמות הזאת של ראש הממשלה וצוותו, שמפרים הנחיות בערב פסח. ההוא הולך עם הבן שלו, זאת עם הבת שלה, זה לא הגיוני, יש פה אנשים שפשוט רעבים ללחם".

"משבר הקורונה הוא משבר כלכלי קולוסלי שחייב להיות מוכר כמצב מלחמה", הדגיש. "אנחנו דורשים פיצוי על בסיס מחזור כפי שנהוג לתת במלחמה, כמו שנתנו בלבנון השנייה ובצוק איתן. במלחמת הקורונה אנחנו המונשמים הכלכליים ואם לא תגיע פעולה החייאה מיידית אנחנו פשוט נמות".

עוד בוואלה!

העצמאים הפגינו מול הכנסת: "חייבים סופר-טנקר כלכלי למנוע קריסה"

לכתבה המלאה

לדבריו, אותם בעלי עסקים חוששים מקריסה ומבקשים טיפול אמיתי בבעיה. "אנחנו מבקשים לא לקרוס, רוצים את האפשרות שיתנו לנו את החמצן להמשיך הלאה. חמצן אומר כסף, פיצויים, מענקים. יש קופה שמנה של המדינה, קופה שמיועדת לטובת הנושאים האלו", אמר. "יש לנו שכירויות במאות אלפי שקלים, מחויבות לספקים. מה עושה המדינה? מביאה הלוואות. זה כל כך פופוליסטי ושקרי. הלוואה זה משהו שצריך להחזיר, היא לא מתנה, היא ניתנת לנו בריבית שהיא לא הוגנת, ולא צריכה להיות. מה אומרת לי המדינה? בוא קח הלוואה על עוד הלוואה שיש לך ותחזיר אותה. יותר קל לי לפשוט רגל. אני רוצה לקבל כסף מתוך קופה שאני ובעלי האולמות מילאנו".

שיזרי הגיע להפגנה מול הכנסת עם סירים, במטרה "לעשות רעש מול חברי הכנסת האטומים שיושבים בוועדת הכספים ונותנים לנו כדור אקמול למחלה קשה".

הפגנת סוחרי השווקים והחקלאים, מול הכנסת, ירושלים, 19 באפריל 2020. רוני כנפו
לשים את המראה בפנים של מקבלי ההחלטות. מחאת העצמאים בירושלים, היום/רוני כנפו

גם חברי "ועד הפעולה", מאבק של עולם התרבות, המופעים והאירועים, הגיעו היום לכנסת. אריאל ריידמן, ממובילי המאבק, דורש השוואת דמי אבטלה לעצמאים ולשכירים, או פיצוי בדמות קרן מס רכוש. "איחדנו את כל העצמאים במדינה לטובת מטרה משותפת - לטפל במחדלים שקורים בחודש וחצי האחרונים. התחום שלנו נעצר במרץ, ואין לו תאריך חזרה. מדובר ב-150 אלף עובדים בתעשייה. סאונדמנים, ברמנים, מאבטחים, עובדי קייטרינג, לכולם נעצרה העבודה", אמר ריידמן, "המעסיקים רובם עצמאים, פרילנסרים, שלא קיבלו שום פיצוי מהמדינה, וממשיכים לשלם חשבונות. זה יכול להסתכם במאות אלפי שקלים בחודש לעסקים בתחום".

לטענת ריידמן, הערמת הקשיים על העצמאים עלולה להוביל לנקודת קיצון, והפיתרון נדרש להיות מידי. "אנחנו דורשים קודם כל את השוואת דמי האבטלה לעצמאים, כמו שנותנים לשכירים, קרן מס רכוש ופיצוי העצמאים על הנזקים הישירים שנגרמו להם. אין הכנסות, ההוצאות גדלות, המדינה הבטיחה קרן הלוואות בערבות המדינה, אבל אין קרן כזאת. הקרן לא בערבות המדינה, היא בערבות הבנקים, והם מקשים על הלקוחות לקחת את ההלוואות האלו. עוד חודש לאנשים לא יהיה פה מה לאכול, והם יתחילו לקרוס וילכו לפשיטת רגל. זה יוביל לאנרכיה ואסון, שאנחנו מנסים לעצור כרגע ולהוביל בדרכים חוקיות. זה ילך לשם".

הפגנת סוחרי השווקים והחקלאים, מול הכנסת, ירושלים, 19 באפריל 2020. רוני כנפו
"מדובר באמהות קורסות". מחאת העצמאים בירושלים, היום/רוני כנפו

אבי ונציה, יו"ר ארגון הקוסמטיקאיות בישראל, אמר כי "קראנו למחאה הזאת מחאת המראות של ענף היופי. המטרה היא לשים את המראה בפנים של מקבלי ההחלטות, שיבינו בפני מי הם פגעו. הם פגעו בענפים זעירים, הם צריכים לראות אותנו כי עדיין לא ראו אותנו. 99% מהעובדים הן נשים, הרבה מהן עובדות בבית, חד הוריות. חלק גדול מהן לא קיבל מענקים בכלל, 6,000 שקלים זה רק כותרת ושום דבר לא עומד בזה. דורשים פיצוי מידי מהיום הראשון, ללא קריטריונים". לדברי ונציה, הקוסמטיקאיות מוכנות לעמוד בכל הנחיה שתצא, כל עוד הן יקבלו פיצוי בהתאם.

הפגנת סוחרי השווקים והחקלאים, מול הכנסת, ירושלים, 19 באפריל 2020. מאיה הורודניצ'אנו
הצמיג שהובער בהפגנה בירושלים, היום/מאיה הורודניצ'אנו

"אנחנו רוצים דמי אבטלה מהיום שהעסק נסגר ועד שייפתח. הם צריכים לשלם את זה. אמצעי המיגון מאוד יקרים, בשביל פדיקוריסטית שעובדת שעתיים ומקבלת 200 שקלים לטיפול להוציא סכום כזה זה לא לעניין. אני כועס על ארגוני הנשים, שלא ראיתי ולא שמעתי אותם. מדובר באמהות קורסות והן לא קיבלו פה שום גיבוי", הוא אומר.

לדברי ונציה, מדובר בענף שמרבית האנשים שמתחזקים אותו הן אמהות חד הוריות, המתקשות לסגור את החודש. הן דורשות לקבל פיצוי בדמות דמי אבטלה חודשיים על כל יום שהן נשארות בבית, מכיוון שהן עובדות בענף שככל הנראה יחזור לעבודה אחרון.

(עדכון ראשון: 9:19)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully