וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי זכאי למענק ואיך מגישים בקשה? המדריך לעצמאי במשבר הקורונה

2.4.2020 / 17:01

מענקי הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים שהוצגו במסגרת תכנית החירום הכלכלית אושרו בממשלה. כעת על העצמאים למלא את הבקשות, ובעקבותיהן רשות המסים תבחן מי זכאי למענק - ובאיזה גובה. עד מתי אפשר להגיש בקשה, היכן עושים זאת ומהם הקריטריונים?

מערכת וואלה!

הממשלה אישרה היום (חמישי) את מענקי הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים ולאוכלוסיית העצמאים, במסגרת תכנית החירום הכלכלית שהוצגה על ישי שר האוצר משה כחלון מוקדם יותר השבוע. התכנית הכוללת, בהיקף של 80 מיליארד שקלים, הוצגה בעקבות המשבר הכלכלי הקשה שפרץ לאור הגבלות הקורונה, ובמסגרתו שיעור האבטלה בישראל עלה ל-24.6% ומספר המובטלים חצה את הרף המיליון תוך שבועות בודדים. אז מי זכאי ומהו גובה המענק? - כל הפרטים במדריך.

מחאת העצמאים מחוץ לכנסת 30 במרץ 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
התקנות אושרו - עכשיו למלא את הבקשות/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

מה צריך לעשות כדי לקבל את המענק?

האפשרות להגשת הבקשות למענק פתוחה לציבור באתר רשות המסים. ניתן להגיש תביעה באמצעות טופס מקוון במהלך 60 הימים הקרובים. רשות המסים תבחן את הזכאות לקבלת המענק ותחשב את הסכום המגיע לכל בעל עסק - ולאחר אישור יזוכה חשבון הבנק של בעל העסק.

מה גובה המענק שצפוי לקבל עצמאי העומד בקריטריונים?

גובה מענק הסיוע לעצמאים העומדים בתנאי הסף נקבע ל-65% מהכנסת בעל העסק הממוצעת לחודש לשנת 2018, אך לא יעלה על 6,000 שקלים. יצוין, כי בעלי עסק שהכנסתם החודשית הממוצעת עולה על 16,000 שקלים, יקבלו מענק נמוך יותר, שיפחת בהדרגה - עד לסך של 3,000 שקלים.

הממשלה אישרה תקנות שעת חירום -מענק סיוע לעצמאיים. ללא שם, אתר רשמי
הממשלה אישרה תקנות שעת חירום -מענק סיוע לעצמאיים/אתר רשמי, ללא שם

מה אם העסק נפתח רק בשנת 2019?

אם העסק נפתח בשנת 2019, הוא יחושב בהתאם לפני נתוני שנה זאת. עם זאת, עצמאים שהחלו לפעול מ- 1.1.19 ועד ל 1.9.19, יוכלו להגיש תביעה רק לאחר הגשת הדוח השנתי למס הכנסה. אם הדוח כבר הוגש, ניתן יהיה להגיש תביעה - אך היא תיבחן לאחר חג הפסח.

מה הם תנאי הסף לקבלת מענק סיוע?

המענק יינתן רק לעצמאים שנולדו לכל המאוחר בשנת 1999, והעסק שלהם פעל לכל הפחות בכל תקופה שבין ה- 1.9.19 ל- 29.2.20. זכאים רק עצמאים שהכנסתם החודשית הממוצעת החייבת במס לשנת 2018 עולה על 2,000 שקלים, וההכנסה השנתית החייבת במס לאותה שנה, מכל המקורות, בתוספת הכנסה פטורה ולפני קיזוז הפסד עסקי (אך ללא רווחי ההון של היחיד ושבח המקרקעין שלו) - אינה עולה על 240 אלף שקלים. במקרה שמבקש המענק נשוי: צירוף ההכנסה החייבת במס של העצמאי ובן/ת זוגו לאותה שנה יחד אינו עולה על 340 אלף שקלים בסך הכל.

בנוסף, זכאים למענק רק עצמאים שמחזור עסקאותיהם בחודשים מרץ-אפריל 2020 ירד ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2019 בשיעור של מעל 25%. עסקים שנפתחו לאחר 1 במרץ 2019 ייבחנו ביחס לממוצע המחזור מתחילת פעילותם.

מענק יינתן אך ורק לעצמאים שהגישו דוח שנתי למס הכנסה לשנת 2018, ובמקרה של עסק שנפתח בשנת 2019 - דוח המסכם שנה זאת, ככל שהיה חייב בהגשת דוח, וכן דיווחי מע"מ בהתאם למועדים הנדרשים. המענק יינתן בתאי שלא היו לעצמאי הפרות שונות בתחום ניהול פנקסי חשבונות לפי פקודת מס הכנסה, כאמור בסעיף 17א לחוק מענק עבודה.

הממשלה אישרה תקנות שעת חירום - מענק סיוע לעצמאיים. ללא שם, אתר רשמי
הממשלה אישרה תקנות שעת חירום - מענק סיוע לעצמאיים/אתר רשמי, ללא שם

האם המענק יהיה חייב במס?

כן. המענק ייחשב כהכנסה לעניין פקודת מס הכנסה, אך לא יחויב בביטוח לאומי ולא במע"מ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully