וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: שיגרנו בהצלחה לוויין צבאי ראשון לחלל

משמרות המהפכה הכריזו על שיגור מוצלח של "נור", ברקע המתיחות הגוברת מול וושינגטון, ולאחר שורת שיגורים כושלים. לפי ההצהרה, הלוויין הגיע לגובה של 425 ק"מ תוך שימוש במשגר חדש שלא נראה עד היום. בארה"ב טרם הגיבו

צילום: רויטרס, עריכה: אביחי ברוך

משמרות המהפכה הכריזו הבוקר (רביעי) על שיגור מוצלח של לווין צבאי ראשון לחלל - כך דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית, אירנא. הלווין, שזכה לשם "נור", מהווה "הישג גדול והתפתחות חדשה עבור איראן בתחום התעופה והחלל", נכתב.

שיגור הלוויין נעשה בשני שלבים, אולם משמרות המהפכה לא מסרו בדיוק מתי. הם טענו כי עשו זאת באמצעות נושא לוויינים שסייע להכניס את "נור" למסלולו בחלל. באתר הרשמי של משמרות המהפכה נמסר כי הלווין הגיע לגובה של 425 קילומטרים. משמרות המהפכה הוסיפו כי הם השתמשו במשגר "ראשיד", ששמו נחשף לראשונה רק היום.

ממשרד החוץ האמריקני והפנטגון, הטוענים כי שיגורים מסוג זה מקדמים את תכנית הטילים הבליסטיים של טהראן, טרם נמסרה תגובה.

שיגור הלוווין נור של איראן, 22 באפריל. ללא, אתר רשמי
ארה"ב מזהירה כי התכנית תשמש את איראן למטרות צבאיות. הלווין "נור", היום/אתר רשמי, ללא

שיגור "נור" מגיע ברקע המתיחות בין טהראן ווושינגטון סביב הסכם הגרעין הקורס וההתנקשות במפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, בחודש ינואר. לטענת ארצות הברית, באמצעות שיגורים אלה איראן מפרה את החלטות מועצת הביטחון של האו"ם, שקראו לה לחדול מפעילות הקשורה לטילים בליסטיים המסוגלים לשאת ראשי קרב גרעיניים. טהראן, שזה זמן רב טוענת שהיא איננה מחפשת אחר השגת נשק גרעיני, מתעקשת כי ללוויינים ולניסויי הטילים שלה אין מטרות צבאיות, ומכחישה את טענותיה של וושינגטון.

הצעד מגיע אחרי שורת שיגורים כושלים שביצעה הרפובליקה האסלאמית. בחודש פברואר ביצעה איראן שיגור כושל של הלוויין "זפר", ממרכז החלל על שם חומייני בסמנאן, אולם לדבריה הוא לא הצליח להיכנס למסלול כמתוכנן. מדובר במפלה נוספת עבור תכנית החלל של איראן.

השיגור ממרכז החלל, שנמצא במרחק של כ-230 קילומטרים מדרום-מזרח לבירה טהראן, נכשל לאחר שהטיל "פיניקס" לא הצליח להכניס את "זפר 1" למסלול בחלל בגלל מהירותו הנמוכה. הוא תוכנן להתקיים בצל חגיגות ציון המהפכה האסלאמית משנת 1979, החודש. באופן קבוע, איראן חושפת בעת זו את ההישגים הטכנולוגיים של כוחותיה המזוינים, תכנית החלל שלה ומאמציה הגרעיניים.

עוד בוואלה!

בתי חולים במקום טילים: איראן הקדישה את יום הצבא למאבק בקורונה

לכתבה המלאה

השיגור הלא מוצלח של "זפר" הצטרף לכישלונות נוספים שנרשמו בתכנית החלל של איראן בשנים האחרונות. איראן שיגרה את הלוויין הראשון שלה, "אומיד" (תקווה), ב-2009 ואת הלוויין "רסד" (תצפית) ביוני 2011. טהראן אמרה ב-2012 כי הצליחה לשגר את הלוויין השלישי שלה, נאוויד (הבטחה), אך בשנה שעברה נכשלו לפחות שני שיגורים שלה, באחד מהם אירע פיצוץ בכן השיגור. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ רמז לקשר לכך. לאלה מצטרפת שריפה שפרצה לפני שנה במרכז החלל, שלטענת הרשויות הרגה שלושה חוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully