וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הולנד הרחיבה את החוק הנוגע להמתות חסד לחולי דמנציה

בית המשפט העליון במדינה קבע כי לא יועמדו לדין רופאים שיבצעו הליך זה במטופלים שביקשו המתה בכתב, טרם ההתדרדרות במצבם הרפואי. על פי ההחלטה, לפחות שני רופאים צריכים להביע הסכמה, ועל החולה לחוש "כאב בלתי נסבל"

צילום: רויטרס

(בוידאו: שר הבריאות של הולנד התמוטט בזמן דיון על הקורונה)

בית המשפט העליון בהולנד קבע אתמול (שלישי) כי לא ניתן להעמיד לדין רופאים בגין ביצוע המתת חסד לחולי דמנציה שנתנו לכך הסכמה בכתב בעבר. לפי קביעה זו, הרופאים יוכלו לבצע המתות חסד ללא חשש מתביעה, גם אם החולה כבר אינו מביע רצון מפורש למות.

החלטת בית המשפט העליון באה בעקבות מקרה של זיכוי רופאה שהואשמה בהריגה משום שהמיתה בשנת 2016 חולת אלצהיימר קשה בת 74, שביקשה לבצע את ההליך לפני ההתדרדרות במצבה. המקרה עורר מחלוקת בהולנד משום שבני משפחתה של המטופלת נאלצו לכפות אותה בזמן שהיא הורדמה, לאחר שניתנה לה תרופת הרגעה בקפה.

התובעים בתיק זה האשימו את הרופאה שביצעה המתת חסד מבלי להתייעץ כראוי עם המטופלת. הם טענו כי ייתכן שבת ה-74 שינתה את דעתה בנוגע למותה, ואינה רוצה למלא את הבקשה עליה הצהירה בעבר.

הכניסה לבית המשפט העליון ההולנדי בהאג, לאחר ההחלטה לרכך את חוק המתות החסד. 22 באפריל 2020. AP
רופאים יוכלו לבצע המתות חסד ללא חשש מתביעה. הכניסה לביהמ"ש העליון ההולנדי בהאג/AP

לאחר זיכוי הרופאה מהאשמות אלה, התיק הופנה לבית המשפט העליון לבירור משפטי "בעניין החוק". בעקבות כך, בהאג נקבע כי רופא רשאי לבצע המתת חסד במטופלים עם דמנציה מתקדמת, אם ניתנה לו לפני כן בקשה בכתב בנושא. עם זאת, בית המשפט העליון הבהיר כי ישנם תנאים מחמירים לגבי המתת חולי דמנציה.

עוד בוואלה!

התפשטות הקורונה: בארה"ב מזהירים מפני התפרצות נוספת וקשה יותר בחורף

לכתבה המלאה

על פי ההחלטה, המטופל צריך לחוש "כאב בלתי נסבל", ושני רופאים לפחות צריכים להביע את הסכמתם לביצוע ההליך. בית המשפט העליון נימק את ההחלטה בכך שהמטופל הצהיר על בקשתו בכתב בעבר, לפני ש"לא יכול היה לבטא יותר את רצונו כתוצאה מדמנציה מתקדמת".

בדיון בבית המשפט בהאג הוצגו מקרים שאירעו בעבר הנוגעים לסוגייה זו, והשופטים הסכימו כי הרופאה שביצעה המתת חסד במטופלת בת ה-74 פעלה לפי החוק ולפי הנהלים שקבעה הממשלה.

המקרה נתפס כציון דרך משמעותי בחקיקה בהולנד, שהייתה המדינה הראשונה בעולם שאישרה בחוק ביצוע המתות חסד בשנת 2002.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully