וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצאי צד"ל קוראים לבנט להקים את האנדרטה לנופליהם: "ניטשו ונשכחו"

21.4.2020 / 22:43

יוצאי צבא דרום לבנון המתגוררים בישראל פנו לשר הביטחון בבקשה שיממש את הבטחתו להקמת אנדרטה ל-650 חלליהם, אחרי מה שהם מתארים כסחבת של שנים: "לא ייתכן שקיים דור שלם שלא מכיר את סיפור הגבורה ושותפות הגורל". בנט: "תיבחן הענקת אות מיוחד ללחימה ברצועת הביטחון"

צילום: רויטרס, עריכה: אביחי ברוך

יוצאי "צבא דרום לבנון" (צד"ל) המתגוררים בישראל פנו לשר הביטחון נפתלי בנט בבקשה שמשרדו יממש את ההבטחה שניתנה להם ויקים את האנדרטה ל-650 חלליהם, שלחמו כתף אל כתף יחד עם חיילי צה"ל. זאת, כחלק מדרישתם לשילוב הנצחתם כחללי צה"ל ומערכת הביטחון באשר הם. בתגובה, בנט הודיע כי הוא יקים צוות לבחינת הענק אות מיוחד ללחימה ברצועת הביטחון.

אנדרטה לזכר הנופלים אנשי צד"ל, בעיצובם של האב והבן האדריכלים הישראלים יעקב ואמנון רכטר, הוקמה על ראש הר במארג עיון, מול פסגת הבופור. היא נחנכה בטקס חגיגי ב-22 למאי 2000. יומיים לאחר מכן, נסוג צה"ל מלבנון, וארגון חיזבאללה פוצץ את האנדרטה הזו. מאז, לא הוקמה חלופה הולמת, גם אחרי הנחת אבן הפינה לאנדרטה חדשה לפני כשלוש שנים.

מנכ"ל משרד הביטחון, סגן הרמטכ"ל וראש מועצת מטולה הניחו היום סמוך ל"גדר הטובה? במטולה את אבן הפינה לאנדרטת חללי צד"ל 7 במאי 2017. דובר צה"ל
האנדרטה לא הוקמה. הנחת אבן הפינה במטולה, בשנת 2017/דובר צה"ל

"עם ללא עבר עתידו לוט בערפל", קראו אנשי צד"ל. "אנו מבקשים כי העבר שלנו יונצח לזכר חללי צד"ל המתים, וגם את הקורבנות החיים לאחר הבגידה הפוליטית של אהוד ברק בנו, שהפקיר את בני ברית מדינתו. בכך החל מסע הכאב מסע הפרידה והפקרת המולדת לידי אויבינו וייסורי המאבק למען האמת".

הלוחמים לשעבר ובני משפחותיהם הזכירו כי "הם נפלו יחד בהגנה על המולדת והגנה על שכניהם. תרומתנו לביטחון המדינה אינה מונצחת ולחללינו אין אזכור. הם ניטשו ונשכחו. לא ייתכן כי קיים דור שלם שגדל כאן ולא מכיר את סיפור הגבורה, הלחימה ושותפות הגורל שכרתנו בין שני העמים".

יוצאי צד"ל הלינו על סחבת של שנים. בשנת 2017, לאחר שנים של הכרזות והבטחות, התקיים טקס הנחת אבן הפינה עבור אנדרטה לחללי צד"ל סמוך לאתר "הגדר הטובה" במטולה. זו תשתמש אתר מורשת לגוף שפורק בשנת 2000, עם נסיגת צה"ל מלבנון. עם זאת, אתר האנדרטה נותר ריק ושומם כשהיה.

עוד בוואלה!

לבנון: בכיר לשעבר בצד"ל, שכונה "הקצב", שוחרר ממעצר

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"סחבת של שנים". האנדרטה ללוחמי צד"ל שפוצצה על ידי חיזבאללה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך המכתב ששלחו יוצאי צד"ל בישראל לשר בנט/מערכת וואלה!, צילום מסך

במכתב ששיגרו אנשי עמותת "אנשי צד"ל לשעבר" ביום ראשון, הם קראו לשר בנט לקיים את ההבטחה לציון 20 שנה לאירוע המכונן. לדבריהם, במהלך פגישה עם השר בפברואר השנה, בנט הבטיח כי מצוקותיהן יטופלו. הם טענו גם כי כ-680 בתי אב ממשפחות צד"ל עדיין לא זכו למענה ולטיפול הולם על ידי משרדי הממשלה השונים, גם בחלוף עשרים שנה.

"הטיפול בסוגיית צד"ל הוא עמוק יותר מאשר רק הנצחה, זיכרון וכניסת השותפות גורל שכרתנו יחד לדפי ההיסטוריה", ציינו החיילים לשעבר ובני המשפחות שלהם ושל הנופלים. "זו סוגייה מוכרת למשרד הביטחון ולמשרדי הממשלה השונים. הטיפול בסוגייה כל כך קל כשמדובר בהחלטה פקידותית של השר הממונה או בהחלטת ממשלה. הגיע הזמן, 20 שנה לאחר הנסיגה, לסגור אותה אחת ולתמיד".

בנט אמר בתשובה ליוצאי צד"ל כי תחל עבודת מטה לבחינת הענקת אות מיוחדת ללוחמים. "שר הביטחון מעריך הערכה עמוקה את אנשי צד"ל, שלהם תרומה משמעותית לביטחון ישראל וקשר היסטורי ארוך שנים עם מדינת ישראל", נמסר מלשכתו. "בהתאם לסיכום בין השר לרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, יוקם צוות לבחינת הענקת אות מיוחד ללחימה ברצועת הביטחון בלבנון בשנות ה-80 וה-90. בהתאם, יחל צה"ל בעבודת מטה בנושא, שתבחן את כלל ההיבטים והמשמעויות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully