וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבנון: בכיר לשעבר בצד"ל, שכונה "הקצב", שוחרר ממעצר

בית משפט צבאי ביטל את האישומים בחטיפה ובעינויים נגד עמר אל-פחורי, מפקד כלא אל-חיאם לשעבר. הוא נעצר עם שובו מארה"ב למדינה בספטמבר, אך עדיין מתנהלת נגדו תביעה אזרחית נפרדת. אסירים לשעבר אמרו כי הוא אחראי גם לרצח של כמה מהם

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

בית משפט צבאי בלבנון ביטל אתמול (שני) את האישומים נגד מפקדו לשעבר של כלא אל-חיאם בדרום לבנון, עמר אליאס אל-פחורי. הוא היה חלק מצבא דרום לבנון, שנתמך על ידי ישראל עד נסיגתה בשנת 2000, והוא הואשם בעינויים של אלפי אסירים.

האישומים נגד אל-פחורי, שלו אזרחות אמריקנית, בוטלו בשל התיישנות שחלה על העבירות שיוחסו לו - חטיפה, כליאה ועינויים. בית המשפט הורה על שחרורו המידי, אלא אם יש אישומים פליליים נגדו. מתנגדי צד"ל כינו אותו "הקצב", בטענה שהיה מעורב ברצח של כמה עצירים בעת שפיקד על הכלא בשנות ה-80 וה-90.

הוא ברח מלבנון עם מאות מאנשי צד"ל לאחר נסיגת צה"ל, ועבר להתגורר בארצות הברית. הוא נעצר עם שובו ללבנון בספטמבר. נגד אל-פחורי מתנהלת תביעה אזרחית נפרדת שהגישו אסירים לשעבר באל-חיאם.

נביה עודה, אסיר לשעבר ואחד העותרים נגד אל-פחורי, אמר כי הוא איים לרצוח אותו זמן קצר לפני ששוחרר מהכלא ב-1998.

"הוא אמר שהוא יהרוג אותי בירי", סיפר לרשת אל-ג'זירה. "ההחלטה של בית המשפט הלבנוני לשחרר לחופשי אותו היא עלבון לעצירים המשוחררים ולמשפחותיהם וכניעה של הרשויות הלבנוניות למורשת הכיבוש הישראלי".

הפגנת תמיכה בעאמר אל-פאח'ורי, מפקד כלא אל-חיאם בבירות, לבנון 17 בספטמבר 2019. AP
לחץ אמריקני. הפגנה נגד אל-פחורי, ספטמבר/AP

ישראל דחתה את הטענות של ארגוני זכויות אדם ושל אסירים לשעבר, ולפיהן היו עינויים ומעצרים לא חוקיים בבית הכלא שבדרום לבנון. המקום הפך לאתר זיכרון לאחר הנסיגה, אך נחרב במהלך מלחמת לבנון השנייה ב-2006.

ארצות הברית, שמעניקה סיוע של 1.7 מיליארד דולר לצבא לבנון, הפעילה לחץ על שחרורו של פחורי והיא איימה בהטלת סנקציות. "הכוחות הפוליטיים ומערכת המשפט במדינה הזו נכנסו לאמריקנים", אמר עודה.

  • עוד באותו נושא:
  • לבנון
  • צד"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully