וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעקב אחר חולים בלבד ודיווח שבועי: הצעת החוק המסתמנת לשימוש באיכונים

21.4.2020 / 15:16

ועדת המשנה של ועדת חוץ וביטחון תצביע מחר על הצעת החוק בנושא סמכות המשטרה להשתמש באיכונים לאכיפת בידוד. במסגרת ההצעה, תוקף החוק יוגבל בזמן והנתונים על מי שלא הפר את החובה יימחקו תוך 72 שעות. אשכנזי: "אם יהיו סימנים לעליית מדרגה, נדון בחוק מחדש"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

ועדת המשנה של ועדת חוץ וביטחון המשיכה לדון היום (שלישי), זה היום השלישי ברציפות, בסמכות המשטרה להשתמש באיכונים לאכיפת בידוד במסגרת המאבק בקורונה. נציגת משרד המשפטים רמזה כי נשקלת אפשרות להרחיב את השימוש באיכונים למטרה זו.

יו"ר ועדת חוץ וביטחון, גבי אשכנזי, אמר בדיון כי אינו רואה הצדקה לשימוש באיכונים בעוד נרשמה מגמת האטה בהתפשטות הנגיף. "המטרה היא לשלוט (בקצב הנדבקים). ואז מה צריך את המשטרה? אין קריסה, יורדים במספר החולים הקשים, מכונות הנשמה יש יותר... למשטרה יש אמצעים אחרים לאכיפה. לצלצל, לבוא. אני חושב שפשוט לא צריך את זה. לצמצם אכיפה רק לחולים. החולים נמצאים בריכוזים גדולים. המשטרה יכולה להסתדר עם זה". לדבריו, "אני חושב שבעת הזו לא נכון לאשר את החוק. זו תהיה ההמלצה שלי, אם יהיו סימנים לעליית מדרגה תחזור הממשלה תביא את החוק ונדון בו".

אשכנזי הציע לבקש מהייעוץ המשפטי של הוועדה להכין נוסח מצומצם ביותר של הצעת החוק, וההצבעה עליו תיערך מחר בבוקר. עיקרי ההצעה הם כי האיכון ייעשה רק לחולים מאובחנים שנמצאים בבידוד ביתי, תוקף החוק יוגבל ל-45 או ל-90 ימים, המשטרה תעביר דיווח שבועי לוועדה (במקום דיווח חודשי בנוסח הקיים), והנתונים לגבי כל מי שלא נמצא כי הפר את חובת הבידוד יימחקו תוך 72 שעות לכל היותר.

ועדת חוץ וביטחון - הסמכת המשטרה לקבל נתוני מיקום של חייבים בבידוד ללא צו בית משפט, 19 באפריל 2020. שמוליק גרוסמן, לשכת העיתונות הממשלתית
דיון בוועדת חוץ וביטחון, השבוע/לשכת העיתונות הממשלתית, שמוליק גרוסמן

כיום משתמשת המשטרה באיכונים לאכיפת חובת בידוד מתוקף תקנות לשעת חירום. התקנות קובעות כי בדיקת האיכונים תהיה מדגמית ואקראית, וכך גם הנוסח בו דנה הוועדה. לפי הנוהל המשטרתי שגובש ואושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נקבע רף של 500 בדיקות איכונים ביום, מתוך כלל חייבי הבידוד. הבדיקה נעשית כך שנבדק בה אך ורק מיקומם האחרון של 500 חייבי בידוד שנבחרו באקראי, ולא נעשה ניטור מתמשך של תנועותיהם.

עוד בוואלה!

בגלל טענות לשיטור מועט: דרעי יגייס חברות אבטחה לאכיפת הסגר ברמדאן

לכתבה המלאה

על פי נתונים שמסרה נציגת המשטרה בדיונים הקודמים, מתוך כלל בדיקות האיכונים שביצעה המשטרה, כ-13% מהנבדקים אותרו מחוץ לבתים בהם היו אמורים לשהות. ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם), לשעבר בכיר במשטרת ישראל, תהה מדוע לא ניתן להחליף את 500 בדיקות האיכונים בביקורים של שוטרים בכתובות ובדיקה פיזית. לדבריו, המשטרה לחלוטין יכולה לעמוד ב-500 בדיקות ביום ברחבי הארץ.

עו"ד גבי פיסמן, ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, השיבה לו כי למעשה נשקלת הרחבת הפיקוח באמצעות איכונים. "אנחנו עובדים כדי לטייב את הרשימה באופן כזה שהפיקוח יוכל להתבצע באופן אפקטיבי על כל חייבי הבידוד", אמרה פיסמן.

מנגד, המשנה ליועמ"ש לעניינים פליליים, עו"ד עמית מררי, אמרה לאחר מכן כי ישנה חשיבות לכך שהבדיקה תישאר מדגמית. "ככלל הכלי הזה (איכונים) מאפשר לנו לעשות שימוש מידתי יותר מכלים אחרים... כרגע מדברים על 500 דגימות לא רק כי זו היכולת של המשטרה אלא גם כי אנחנו רוצים דגימה. פיקוח אקראי. לא רוצים פיקוח שיטתי. מצד אחד זה ימנע ביקור שוטרים מיותר ומצד שני יהיה פיקוח מדגמי נקודתי. לכן בסך הכול האמצעי הזה שהוא אמצעי חירום נדרש מתוך תפיסה שחשוב לשמור על חובות הבידוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully