וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר: הגענו למצב טוב, כבר לא צריך איכון טלפוני

20.4.2020 / 11:43

מומחים מתחום הבריאות ואבטחת המידע משתתפים בדיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת בנושא סמכויות המשטרה לעקוב אחרי אזרחים שנדרשים לשהות בבידוד לאחר שבאו במגע עם חולי קורונה. "מבקשים לאשר כלי שפוגע בפרטיות בצורה עמוקה שלא לצורך", אמר מומחה לדיני פרטיות

צילום: דוברות המשטרה, עריכה: אסף דרורי

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת דנה היום (שני) בסמכות המשטרה לקבל נתוני מיקום של חייבים בבידוד בעקבות התפשטות הקורונה ללא צו בית משפט. בדיון משתתפים בכירים מתחום הבריאות ואבטחת המידע.

פרופ' שוקי שמר, יו"ר אסותא ומנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, אמר בדיון כי "אני חושב שהפעולות שננקטו הביאו אותנו למצב טוב. עם זאת, אסור שניכנס לאיזושהי אופוריה. אנחנו עדיין צפויים להתפרצויות כאלה ואחרות". עם זאת, שמר הדגיש כי "אני לא חושב שהיום צריך להפעיל את זה (את איכוני המשטרה לאכיפת בידוד, ד.ד), אבל צריך להיות מוכנים עם כל כלי טכנולוגי או אפידמיולוגי, כדי לבלום התפרצות שיכולה להיות קשה, אני חושב שצריכים להיות מוכנים לדבר שכזה במגירה, ולהפעיל אותו רק במצב שאנחנו רואים שהמערכת נמצאת קרוב מאוד למצב של אי ספיקה".

יו"ר הוועדה, ח"כ גבי אשכנזי (כחול לבן) שאל אם מדינת ישראל אכן קרובה למצב זה ואילו שמר השיב כי "היום לא הייתי משתמש בכלי הזה, כי מעבר להיבטים השליליים ולעתירות, יש רק 109 מונשמים. מערכת הבריאות יכולה להגיע לפי עשרה מזה ומערכת האשפוז יכולה להכיל עוד הרבה מאוד חולים. במצב היום לא הייתי מפעיל אמצעים כל כך דרקוניים, אבל כן צריך איכשהו לסכם את העניין והכין אותו למצב שנעמוד מול התפרצות גדולה ואז נצטרך לכבות את השריפה".

ועדת חוץ וביטחון - הסמכת המשטרה לקבל נתוני מיקום של חייבים בבידוד ללא צו בית משפט, 19 באפריל 2020. שמוליק גרוסמן, לשכת העיתונות הממשלתית
הדיון בוועדת החוץ והביטחון, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית, שמוליק גרוסמן

ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה הצרה על כך שהממשלה משתמשת בכלים של פיקוח ושליטה, ולא בכלים של כלכלה התנהגותית להכוונת התנהגות ציבורית. "התפיסה בישראל לא קיימת באף דמוקרטיה", אמרה ד"ר שוורץ אלטשולר. "הדמוקרטיות עובדות בתפיסה שאנשים הם חולים ולא חשודים, טרוריסטים ודיסידנטים".

ד"ר שוורץ אלטשולר ציטטה את הנתונים שהביאה אתמול בפני הוועדה נציגת המשטרה, סנ"צ איה גורצקי, מהם עלה כי רק 4% מתוך חייבי הבידוד הפרו אותו בצורה שהצדיקה פתיחת חקירה פלילית. "מסוכנים ככל שיהיו, זה בדיוק אותו שיעור כמו רוצחים, כמו מתעללים בילדים, ואנחנו לא מכניסים את כל האוכלוסיה למעקב בגלל. אנחנו מוצאים דרכים להתמודד רק עם מפרי החוק".

שוורץ אלטשולר הציעה, במקום לבדוק איכונים של 500 חייבי בידוד אקראיים בכל יום, פשוט להתקשר אליהם. "אם 4% מתוכם מפרי בידוד, שהמשטרה תבקש צו מבית משפט כדי לאכן את הטלפון שלהם. גם אם המשטרה היתה מבקשת 500 צווים ביום, זה לא היה מציף את המערכת".

ח"כ איילת שקד השיבה בקריאת ביניים: " שופטים גם ככה מאשרים את כל הבקשות. בשביל מה הסחבת הזאת?"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
המשטרה אוכפת אתת התקנות לשעת חירום במסגרת מבצע ׳אביב מוגן, 10 באפריל 2020. דוברות משטרת ישראל
שוטר בפעילות מבצעית לאכיפת הגבלות הקורונה/דוברות משטרת ישראל

פרופ' מיכאל בירנהק, חוקר פרטיות וסגן דיקן למחקר באוניברסיטת תל אביב אמר במהלך הדיון כי "בידוד בית אינו מעצר בית ויש פה סוגיה מרכזית של אמון הציבור. הממשלה מבקשת המון דברים מהאזרחים, ואנחנו עושים את זה. מגבילים את התנועה, את חופש הדת, מבקשים מאיתנו המון - גם ויתור על הפרטיות שלנו - וזה בסדר. זה למען צרכים חשובים. אבל עושים את זה על ידי אמון הציבור. אתמול גם היו"ר שאל למה משרד הבריאות לא מטפל בזה אלא המשטרה, ונענה על ידי נציגת משרד הבריאות שהם בנטייה להאמין לאזרחים".

לדברי פרופ' בירנהק, "כשמתייחסים לבידוד כמו מעצר בית, אנשים מצייתים מפחד, ולא מתוך הבנה וסולידריות חברתית. אלה לא מילים גבוהות. אלה המילים שמכתיבות אם אדם שם מסכה או לא, או 'גונב' יותר מה-100 מטר. דווקא מתוך אנשי הטכנולוגיה והחברה האזרחית, אנחנו חסידים גדולים של טכנולוגיה, אבל צריך לדעת מתי להשתמש בלואו-טק. כמו שבבחירות עדיין יש פתק שנכנס לקלפי, וכל אנשי המחשבים יגידו לך שזה הכי נכון, גם כאן הלואו-טק יכול להיות משמעותי".

פרופ' בירנהק הוסיף עוד כמה הערות לגבי החוק עצמו. "לגבי הדגימה, זה שאומרים שהבדיקה היא מדגמית לא אומר כלום. אלגוריתם לעולם אינו נייטרלי. יכול להיות שצריך לקבוע בחוק פרמטרים לאלגוריתם, שיותר חשוב לדגום אנשים בעיר ולא בכפר. יכול להיות שיותר חשוב לדגום מישהו שנכנס לבידוד עכשיו, ולא ביום ה-13 של הבידוד".

"המטרה לא להגיע לכמה שיותר ולתת קנסות"

"לבסוף, מערכת הדיווחים שיש בחוק היא מאוד רזה", סיכם בירנהק. "על הדיווחים שהוועדה והציבור צריכים לקבל להיות יותר מפורטים - מהסוג שסנ"צ גורצקי מסרה אתמול לוועדה. מבקשים מכם לאשר כלי שפוגע בפרטיות בצורה עמוקה, שלא לצורך. משתמשים פה בכלי הרבה יותר חזק, לבעיה מאוד ספציפית וממוקדת שאפשר לפתור אחרת".

עו"ד טליה אגמון, סגנית יועמ"ש משרד הבריאות: "אתמול דובר על חייבי הבידוד שדיווחו בעצמם, וברור לכולנו שזה דיווח חסר ובהחלט לא כל מי שקיבלנו לידיו מידע מהשירות. לפי הנתון האחרון, צריכים להיות בבידוד כרגע 33 אלף, שאנחנו יודעים שרובם לא ברשימת החייבים, ונפעל להכניס אותם. ובנוסף יש 6,000 חולים שנמצאים בבית והם כבר הוסכם אתמול שהם הסיכון היותר גבוה והעדיפות הגדולה לאכיפה. המטרה לא להגיע לכמה שיותר ולתת קנסות. חשוב לנו בעיקר שלא יפרו, בשלב הנוכחי שרוצים להשיב את המשק, יותר אנשים בחוץ. יש כאלה שלא יישארו בבידוד ואולי ידבקו. אנחנו רוצים שידעו שיש פיקוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully