וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים בימינה: "נתניהו מראה לנו את הדרך החוצה". יש עתיד: "פגיעה בדמוקרטיה"

גורמים במפלגתו של בנט מאותתים על האפשרות כי יישבו באופוזיציה, לאור פרטי הסכם הקמת הממשלה שנחתם בין כחול לבן לליכוד. לאחר הביקורת, רה"מ שוחח עם יו"ר ימינה. ביש עתיד תקפו את כחול לבן: "שליטה מוחלטת של נתניהו". ליברמן: אם הממשלה תפעל נכון, נתמוך מבחוץ

עריכה: ליר שפיגלר

גורמים במפלגת ימינה מתחו הערב (שני) ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר החתימה על הסכם לממשלת ליכוד-כחול לבן. הגורמים אותתו אפילו על אפשרות של ישיבה באופוזיציה. "נתניהו מראה לנו את הדרך החוצה", אמרו גורמים במפלגתו של שר הביטחון נפתלי בנט.

עם זאת, לאחר הביקורת, ראש הממשלה שוחח עם בנט, והשניים קבעו להיפגש לאחר יום הזיכרון לשואה ולגבורה. כמו כן, נתניהו שוחח גם עם ושר התחבורה בצלאל סמוטריץ' ושר החינוך רפי פרץ.

בכירים באופוזיציה תקפו את הצדדים על המהלך, שלטענתם יסב פגיעה קשה לדמוקרטיה בישראל. "שליטה מוחלטת של נתניהו במינוי שופטים, חקיקה, ועדות הכנסת - וכמובן סיפוח מתי שירצה. אפס תפקידים לכחול לבן במה שנוגע לקורונה. 34 שרים, חוק נורבגי מדלג, חלוקה לפרוסות של תיקי החוץ והביטחון. ‏בני גנץ, גבי אשכנזי - לאן תובילו את החרפה", אמר ח"כ עפר שלח (יש עתיד-תל"ם).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יישבו באופוזיציה? ראשי מפלגת ימינה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, התיישר עם הביקורת שהטיחו בליכוד ובכחול לבן, אך אמר כי אם הממשלה תפעל נכון, מפלגתו תתמוך בה מבחוץ, "אך לא תהסס למתוח ביקורת". ליברמן כתב בחשבון הפייסבוק שלו: "אני מברך על הקמת הממשלה, למרות שזאת לא ממשלת אחדות אותה הציבור רצה והיא צו השעה. מדובר בממשלה נוספת של נתניהו והגוש החרדי-משיחי שלו עם עלה תאנה שעליו שני פלאפלים בכירים. ישראל ביתנו תהיה אופוזיציה עניינית".

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה אמר כי הקמת הממשלה היא סטירת לחי לציבור הבוחרים שיצא פעם אחר פעם לקלפי כדי להדיח את נתניהו. "גנץ לא היה אמיץ מספיק לנצח ובחר להכשיר את הסיפוח, הגזענות והשחיתות".

במרצ מסרו בתגובה לחתימת ההסכם כי כחול לבן תהיה עלה תאנה בממשלת סיפוח "שתקבור את הסיכוי להסדר מדיני". עוד אמרו כי "גנץ נכנע ללא קרב והפך לשכפ"צ המשפטי של ראש ממשלה שנאשם בפלילים. נכנע בוועדה למינוי שופטים, במינוי היועמ"ש ופרקליט המדינה".

ח"כ מרב מיכאלי (העבודה) כינתה את ההסכם "הפקרה של שלטון החוק, של מערכת המשפט, של הוועדה למינוי שופטים, אור ירוק לסיפוח הרסני". מיכאלי הוסיפה כי זו לא ממשלת חירום, וטענה כי היא לא תטפל במשבר הקורונה. "אפס מהבטחות מפלגת העבודה בבחירות. ממשלה מנופחת שכולה גלגל הצלה לנתניהו. עכשיו אנחנו חייבות לוודא שמפלגת העבודה לא לוקחת חלק בחרפה המושחתת והמסוכנת הזאת", אמרה.

ראש הממשלה, נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ במהלך חתימתם על ממשלת אחדות 20 באפריל 2020. -, אתר רשמי
גנץ ונתניהו במעמד חתימת ההסכם, הערב/אתר רשמי, -

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) אמר כי כחול לבן הניפה דגל לבן. "היא נכנעה לכל תכתיב מדיני, ובתחום האזרחי היא נכנעה בחוק הלאום, חוק קמיניץ ו-D9 של הימין נגד העליון", אמר. "נראה במאבק נגד ממשלת ה-52 שרים וסגני שרים אתגר ושליחות. אני חש את הרגשת הפספוס של מליוני אזרחים שרצו שינוי. מתברר, בלי ביבי אין לגנץ ממשלה".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) אמרה כי "הממשלה שתוקם עכשיו היא ממשלת ימין מסוכנת. בני גנץ נכנס להחליף את נתניהו ועכשיו רק מחזק אותו ואת דרכו הגזענית והאנטי-דמוקרטית. אנחנו נאבק ונוביל את ההתנגדות לממשלת הסיפוח וההון הזו - בזמן הקורונה ואחריה".

שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, בירך את הצדדים על החתימה. "שמח לראשות שמנהיגי שתי המפלגות בישראל הסכימו על הקמת ממשלת אחדות", צייץ. "ארצות הברית מצפה לעבוד באופן צמוד עם הממשלה החדשה כדי לקדם את ערכינו המשותפים בין המדינות וברחבי העולם".

ההסכם שנחתם הערב, ומביא אל תומו את המשבר הפוליטי, כולל בין היתר את המתווה המדיני, חלוקת התיקים וועדות הכנסת והוועדה למינוי שופטים. נתניהו יכהן כראש הממשלה לאחר השבעת הממשלה, וכעבור שנה וחצי, באוקטובר 2021, יחל גנץ את כהונתו. הממשלה תהיה שוויונית ותושבע לאחר השלמת הליך חקיקה שיסדיר את מעמד ממלא-מקום ראש הממשלה ואת קיום הסכם הרוטציה. הצדדים סיכמו כי לגנץ יהיה מעמד של ראש ממשלה מיועד ולא ניתן להעלות שום נושא לסדר היום ללא אישורו. כמו כן, הממשלה תוגדר כממשלת חירום לאומית במשך חצי שנה, ובמסגרת זאת לא תועלה חקיקה שאינה קשורה למאבק בנגיף הקורונה ללא הסכמת הצדדים.

(עדכון ראשון: 20:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully