וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נזיפה חמורה לשופטת השלום שעקצה את ברלנד "שייקח מנטוס"

השופטת שרון לארי בבלי אמרה את הדברים בדיון הארכת מעצר למנהיג קהילת "שובו בנים", הנאשם בעבירות מרמה בנסיבות מחמירות, זאת לאחר שסנגורו אמר כי מרשו אינו חש בטוב. השופט בדימוס אורי שוהם: "אין מחלוקת, וגם השופטת סבורה כך, כי אמירותיה היו מיותרות ופוגעניות"

קרדיט: "קו המידע שובו בנים"

נציב תלונות השופטים המליץ היום (שני) לנשיאת העליון אסתר חיות לנזוף בחומרה בשופטת בית משפט השלום בירושלים שרון לארי בבלי על התבטאויותיה בדיון של מנהיג קהילת "שובו בנים" אליעזר ברלנד. השופט בדימוס אורי שהם, קבע כי התלונה שהוגשה נגד השופטת מוצדקת.

התקרית המדוברת התרחשה במהלך דיון מעצר של ברלנד בחודש פברואר. עורך דינו אמר אז כי מרשו אינו חש בטוב. השופטת אמרה "שייקח מנטוס" וכן, "הבנתי שהוא לא פרגית בת 17". בתגובתה לתלונה מסרה השופטת, כי האמירה המיוחסת לה בענין ה"מנטוס" לא צריכה היתה להיאמר והביעה צער על הדברים. לגבי האמירה השנייה אמרה כי מדובר ב"ניסוח רע".

השופטת שרון לארי-בבלי. הרשות השופטת, אתר רשמי
הודתה כי הדברים לא היו צריכים להיאמר. השופטת שרון לארי בבלי/אתר רשמי, הרשות השופטת

"אין מחלוקת, וגם השופטת סבורה כך בדיעבד, כי אמירותיה בעת הדיון היו מיותרות ופוגעניות, וכי לא היה להן כל מקום בדיון שהתנהל בעניינו של החשוד", ציין השופט בדימוס שהם בהחלטתו. "אמירות מסוג זה מעלות חשש של ממש לפגיעה באובייקטיביות ובניטראליות המתחייבת מבית המשפט, וזאת אפילו מדובר בהתבטאויות אשר לא פגעו בהתנהלות התקינה של הדיון לגופו של עניין, ואף אם בית המשפט פעל על פי סדרי הדין הנהוגים. התבטאויותיה של השופטת פגעו לא רק בדימוייה של השופטת כגורם אובייקטיבי וחסר פניות, אלא במערכת המשפטית כולה, דבר שאין לעבור עליו לסדר היום".

עוד בדק הנציב טענה כי השופטת צילמה את ברלנד כשנכנס לאולם, אך היא אמרה כי צילמה את הצלמים שהיו באולם, בטרם הוכנס החשוד. "אין בפי השופטת הסבר, מדוע מצאה לנכון לערוך צילום זה, ובהחלטתו העיר הנציב, כי עצם הצילום תמוה בפני עצמו".

הארכת מעצר לאליעזר ברלנד, השלום, ירושלים 13 בפברואר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, אתר רשמי
ברלנד בדיון בהארכת מעצרו, פברואר/אתר רשמי, יונתן זינדל, פלאש 90

ברלנד נעצר לפני כחודשיים בפשיטה משטרתית יחד עם שישה בני אדם נוספים מהקהילה, בהם אשתו. במשטרה אמרו כי בתקופה האחרונה הגיעו כ-200 עדויות של חולים סופניים ובני משפחותיהם שהתלוננו כי ברלנד, באמצעות מקורביו ואנשיו, הבטיח להם הבטחות שווא שיירפאו, המליץ להם להפסיק טיפולים כימותרפיים, חילק להם סוכריות במקום תרופה, זאת, בתמורה לסכומי כסף גדולים שאותם הגדיר "פדיון נפש".

בפשיטה נמצאו עשרות קופסאות של טיפות וכדורים שעל פי החשד חולקו כתרופות פלא. חלקן, כך התגלה, היו טיפות אנטיביוטיות או סוכריות. על פי החשד, הובטחו ברכות לרפואה, זיווג ועוד, בעבור תעריף משתנה, לפי חומרת המצב. באחד המקרים, על פי החשד, כשחולה היה במצב של מוות קליני, בני משפחתו דרשו את כספם בחזרה. ברלנד ביקש כסף נוסף על מנת להציל אותו, ולאחר שאותו אדם מת ובני המשפחה ביקשו את כספם בחזרה, אמר להם לשלם סכום נוסף כדי שיקום ראשון בתחיית המתים.

בתחילת חודש מרץ הוגש נגדו כתב אישום. לברלנד, שלכאורה גבה יחד עם מקורביו כספים בתמורה להבטחות שווא, מיוחסות עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועושק. כתב האישום נגדו מפרט 16 מקרים שונים, שבחלקם הבטיח ריפוי לחולים בעלי שיתוק מוחין ולמקרים של מוות מוחי. לפי כתב האישום, ברלנד "בעצמו ובאמצעות עוזריו, יצר כלפי הפונים אליו מצגי שווא שונים, לפיהם הוא בעל כוחות מיוחדים לגרום לכך כי יקבלו מרפא ומזור למצוקותיהם, וזאת באמצעות תשלום סכומי כסף של אלפי שקלים לידיו".

ברלנד, המנהיג את אחת הקהילות הגדולות מחסידות ברסלב, הורשע בעבר בעבירות מין בשתי נשים מקהילתו. הוא נמלט מהארץ והוסגר לאחר חמש שנים ששהה במספר מדינות בעולם. בישראל הוא הורשע וריצה עונש מאסר שקוזז עם תקופת מעצרו בדרום אפריקה, היעד האחרון אליו נמלט. הוא שוחרר מוקדם מהצפוי ממאסרו לאור טענות על כך שמצבו הרפואי ירוד. מאז ששוחרר, הוא וחסידיו עושים מאמצים כדי לקבל הכרה ולגיטימציה מחודשת בחברה החרדית. מאמצים אלה נתקלים בהתנגדות חריפה שמובילים מתנגדיו מתוך ומחוץ לקהילה החרדית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully