וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים השתתפו במחאת הדגלים השחורים; לפיד: "ככה דמוקרטיות מתות"

19.4.2020 / 21:12

המחאה נגד שחיתות שלטונית והקמת ממשלה בראשות נתניהו התקיימה תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות. יו"ר יש עתיד-תל"ם תקף את נתניהו וגנץ: "לאנשים אין מה לאכול אבל הם רוצים להקים ממשלה של 34 שרים". יעלון לגנץ: "חשת תחושת חירום, אבל אתה על פי תהום"

הפגנה של תנועת הדגלים השחורים/ניב אהרונסון

אלפי מפגינים השתתפו הערב (ראשון) במחאת הדגלים השחורים נגד שחיתות שלטונית ומהלכי הממשלה בראשות בנימין נתניהו בכיכר רבין בתל אביב. ההפגנה תוכננה תחילה להיערך בכיכר הבימה בעיר, אולם בעקבות צפי המשתתפים הגדול הועברה לכיכר רבין. במסגרת מגבלות התנועה במרחב הציבורי, ברחבי המתחם סומנו עמדות למפגינים כדי לשמור על מרחק.

במהלך המחאה נשאו דברים פוליטקאים ואישי ציבור, בהם יו"ר יש עתיד-תל"ם, יאיר לפיד, שתקף את נתניהו. "ביבי הפך את המילה דמוקרטיה למילה של שמאלנים", אמר. "אני מסתכל על החברים שלי בימין - ממתי הם נגד חוק וסדר? ממתי הם נגד שלטון החוק? איך הם הגיעו לשפל הזה? מה זה הבלוק הזה שהקמתם אם לא להישבע למרמה? הממשלה שמוקמת בימים אלה היא לא ממשלת חירום או אחדות היא ממשלת נתניהו החמישי, במו"מ הם דיברו על עצמם ועל הג'ובים שלהם. אלה שפירקו את כחול לבן ורימו אותנו הולכים לשבת תחת נאשם בשוחד. לאנשים אין מה לאכול אבל הם רוצים להקים ממשלה של 34 שרים".

"ככה דמוקרטיות מתות במאה ה-21", הוסיף לפיד. "לפני חמש שנים טורקיה הייתה דמוקרטיה מתוקנת והיא מתה מבפנים כי אנשים שתקו".

מחאת תנועת ״הדגלים השחורים״ כיכר רבין, ת״א  19 באפריל 2020. ראובן קסטרו
מחאה בצל הקורונה. כיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו

יו"ר תל"ם, משה יעלון, פנה בדבריו ליו"ר כחול לבן בני גנץ. " בני, הלכנו דרך ארוכה וקשה בשנה האחרונה כדי להחזיר את המדינה לדרכה, אני משוכנע שההחלטה להיכנס לממשלת נתניהו נבעה מתחושת החירום שחשת, אבל עברו שבועות ואתה על פי תהום להיכנס לממשלה גדולה ויקרה", אמר יעלון. "מה שמעניין את נתניהו זה לא המגיפה אלא הטיפול בעצמו בדרכו לספסל הנאשמים. אל תיתן לו".

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, אמר כי "בזכות שותפות הגורל שלנו אנחנו נאבקים לנצח את נגיף הקורונה. שותפות הגורל הזו אמורה להמשיך בכל הסוגיות החשובות לנו, שלום, דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי. זה האינטרס האמיתי של 90% מהחברה". עודה תקף את נתניהו: "אנחנו נגד דרכו של בנימין נתניהו, כי הוא מושחת אבל לא רק. בגלל שהוא גזען. המערכה היום היא לנצח את דרכו של בנימין נתניהו. מעז יצא מתוק".

מחאת תנועת ״הדגלים השחורים״ כיכר רבין, ת״א  19 באפריל 2020. ראובן קסטרו
מפגינים בכיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו

ח"כ יאיר גולן (מרצ) נשא נאום במהלכו הדגיש את חשיבות התקווה. "במקום הזה אנחנו מביעים מחאה במקום הזה ונוליד תקווה. תקווה כדי להציל את הדמוקרטיה כדי שישראל תהיה מקום של תקווה אופטימי שאנשים צעירים כמהים לחיות בו ולהקים בו את ביתם. מקום שיהיה אור לגויים וחברת מופת. מקום בו המנהיגות נוהגת בכבוד באזרחים ודואגת להם לעתיד טוב יותר. חייבים להחליף את השלטון", אמר.

מחאת תנועת ״הדגלים השחורים״ כיכר רבין, ת״א  19 באפריל 2020. ראובן קסטרו
מחאת הדגלים השחורים בכיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו

השר לשעבר דן מרידור נשא דברים בשידור וידאו, והביע דאגה מהתפשטות הקורונה, בעת ש"באותו זמן עצמו מתנהל מאבק על הדמוקרטיה". לדבריו, "צריך להבין שתוך כדי המלחמה בקורונה יש שחיקה במוסדות השלטון ומערכת המשפט. פעם זה היה פרקליטות בתוך פרקליטות עכשיו זה אהרון ברק שנלחם בנתניהו, עכשיו השקר הזה שתופרים תיקים, אנשים מאמינים להבל הזה. מדינה בלי מערכת משפט עצמאית איננה דמוקרטית".

"כואב לי שתנועת הליכוד ממנה באתי, שהגנה על מערכת המשפט, עכשיו הפסיקה לחלוטין לשמור על הדמוקרטיה", אמר מרידור. "זוהי סכנה אמיתית. אפשר לקיים חברה עם מחלוקת ולעשות עם זה ביחד. היום מי שילחם על מוסדות החוק יתויג כשמאל, זוהי סכנה ממש. הכוחות שפועלים בגלוי, בחצי גלוי, במאמרים תוקפים את מערכת המשפט רק כי אדם עומד למשפט. לא ברור אם וכיצד מה יקרה בעתיד".

יאיר לפיד במהלך נאומו במחאת תנועת ״הדגלים השחורים״ כיכר רבין, ת״א  19 באפריל 2020. ראובן קסטרו
"אלה שפירקו את כחול לבן ורימו אותנו הולכים לשבת תחת נאשם בשוחד". לפיד/ראובן קסטרו

שקמה שוורצמן, מיוזמות המחאה, אמרה כי "לפני חודש במהלך הלילה מישהו שיתק לנו את הכנסת, לא ניתן למישהו לברוח מבית המשפט בשם הקורונה. אנחנו מסתכלים לאורך זמן איך בחסות הקורונה המדינה שלנו מדרדרת מדמוקרטיה לדיקטטורה, באישון לילה סגרו לנו את בתי המשפט, זמן קצר אחר כך שיתקו את פעולת הכנסת וזה מה שהוציא אותנו מהבית להבטיח שיחוקק התיקון הנכון לחוק יסוד לממשלה שמבטיח שאדם המואשם בפלילים לא יוכל להיבחר לראשות הממשלה".

לדבריה, המוחים דורשים את הגבלת הקדנציה של ראש הממשלה לשנתיים. שוורצמן הוסיפה כי "מה שאנחנו רואים זה שלכאורה תחת ניסיונות להילחם בקורונה, מה שהנאשם עושה זה להמשיך לפגוע להמשיך להחליש ולחרב את הדמוקרטיה".

הפגנה תנועת ״הדגלים השחורים״ כיכר רבין, ת״א  19 באפריל 2020. ראובן קסטרו
מפגינים בכיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו

תמיר חפץ, ממארגני האירוע, סיפר על תחושותיו. "התעוררתי והבנתי שאין ברירה אחרת והמצב קשה כי מחר יהיה מאוחר מדי", אמר. "זה התחיל כשהתחילה הקורונה, שהתחילו להעביר תקנות בלתי דמוקרטיות ואמרתי לא עוד. אנחנו חייבים להציל את הדמוקרטיה. המהומה היא על זה שאדם עם שלושה כתבי אישום של שוחד, מרמה והפרת אמונים רוב הזמן נמצא בניגוד עניינים ולא יכול לנהל מדינה. זאת לא בקשה מוגזמת".

הפגנה תנועת ״הדגלים השחורים״ כיכר רבין, ת״א  19 באפריל 2020. ראובן קסטרו
מפגין בכיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו

ביום חמישי האחרון הגיעו מאות מפגינים לכיכר הבימה במסגרת מחאת הדגלים השחורים. יו"ר מרצ ניצן הורוביץ, שהשתתף במחאה, פרסם בחשבון הטוויטר שלו תמונה על רקע המפגינים בכיכר הבימה. הורוביץ כתב: "הפגנה חזקה מאוד עכשיו בכיכר הבימה. נלחמים בשחיתות. נאבקים על הדמוקרטיה".

בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, כתב בתגובה לפרסום של הורוביץ כי הוא "מקווה שהזקנים שימותו בעקבות ההפגנה הזאת - יהיו רק של המחנה שלכם". ראש הממשלה בנימין נתניהו התנער מהציוץ של בנו.

(עדכון ראשון: 19:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully