וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר בדיקות ו"אזורים אדומים": המתווה המסתמן לבלימת הקורונה בבתי האבות

19.4.2020 / 16:49

פרופ' רוני גמזו, שמונה לאחראי לטיפול במשבר בבתי האבות, הציג בפגישה עם מנהלי המוסדות את הסעיפים הנבחנים, הכוללים מתן עדיפות לבדיקות בבתי אבות בהם נרשמה התפרצות של הנגיף. מסתמן: מנהל מוסד יוכל להכניס בני משפחה של דייר כמתנדבים במוסד, אם יזהה אצלו מצוקה

צילום: שלומי גבאי, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל בית החולים איכילוב ואחראי תחום הטיפול בבתי האבות בזמן הקורונה, שוחח היום (ראשון) עם מנהלי המוסדות והציג להם את הסעיפים העיקריים במסגרת המתווה המסתמן לטיפול במשבר. בין הנקודות הנבחנות מתן קדימות בבדיקות למוסדות בהם נרשמה התפרצות של הנגיף וכן ל"אזורים אדומים" בתוך המוסד ובעיקר לצוות העובדים. כמו כן, נבחן כי מנהל יוכל להכניס בני משפחה של דיירים כמתנדבים במוסד לכמה שעות, אם יזהה מצוקה נפשית ורגשית אצל הקשיש. את הנקודות המסתמנות צפוי גמזו להציג מחר לראש הממשלה בנימין נתניהו.

גמזו התחייב כי בתוך שבועיים מספר הבדיקות בישראל יגיע ל-15 אלף ביום, וימליץ לראש הממשלה כי שליש מהן יבוצעו בבתי האבות והדיור המוגן. מאז פרוץ המשבר נמתחה ביקורת חריפה כלפי הטיפול במוסדות לקשישים והעיכוב בבדיקות, ולפני שבועיים החלו להפנות 3,000 בדיקות מדי יום לבתי אבות בהם התגלה נשא של הנגיף. לדברי גמזו, "היום יתפרסמו גרפים בנוגע לבדיקות ורואים שיש עלייה בבדיקות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המלצה ל-5,000 בדיקות מדי יום. בדיקות קורונה לאנשי צוות "משען" באר שבע/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הבעיה במתן התשובות היא שעושים יותר בדיקות מהקיבולת של המעבדות", הסביר בעקבות העיכוב בקבלת ממצאי בדיקות הקורונה. "הבעיה השנייה היא סרבול דרך מד"א והבירוקרטיה בין כמה מעבדות ומוסדות. כולם בחמ"ל מנסים לשפר את הבירוקרטיה הסבוכה הזו".

באשר למימון הקמת מחלקת מבודדים במוסדות השונים אמר גמזו כי התעריף הקיים יגדל. בנוסף לכך, המדינה לא תפעל לאכיפת כוח אדם זר בבתי האבות ובמקרה של התפרצות הנגיף הממשלה תממן צוות תגבור. עוד הוסיף כי "ראוי שתהיה העלאה של השכר לצוותים, אך זה מתנהל בעצלתיים".

עוד בוואלה!

מהו התו הסגול - ומי יכול לחזור לפעילות? מדריך להקלות במשבר הקורונה

לכתבה המלאה
פרופ' גמזו רוני. מנכ"ל המרכז הרפואי ת"א 
צילום: ראובן קסטרו
Photo by: Reuven Kastro. ראובן קסטרו
יציג את פרטי המתווה המסתמן לנתניהו. פרופ' גמזו/ראובן קסטרו

בארגון בתי אבות ודיור מוגן א.ב.א בירכו על המתווה המסתמן שהציג גמזו. עם זאת, הדגישו כי הענף היה בסכנת קריסה טרם התפרצות הקורונה. "לצערנו א.ב.א נאלץ בשנים האחרונות להתנהל באמצעות עתירות משפטיות מול משרד הבריאות בסוגיות מחסור חריף בכוח אדם ותקציב גרעוני עקב הזנחה פושעת של המדינה וחוסר אוזן קשבת למצוקות בתי האבות", נמסר.

יו"ר א.ב.א, רוני עוזרי, הוסיף כי "אין ספק שפרופ' גמזו הוא כמעט היחיד שמתפקד בכאוס שהמדינה נכנסה אליו ללא מוכנות בבתי האבות. כל תכנית הצלה חייבת לכלול מענה להזנחה הפושעת של המדינה בשנים האחרונות. מענה למחסור החריף של 6,000 מטפלים סיעודיים. המדינה חייבת לתת להם רשיונות ושרשות המסים תפסיק לקנוס בתים המעסיקים אותם. בנוסף מחלקות סיעודיות אשר עוד טרם הקורונה סבלו מגרעון מובנה של כמיליון שקל לשנה, זאת עקב תקצוב גרעוני של משרד הבריאות, חייבות לקבל תקציב חירום בסכומים הרבה יותר גבוהים ממה שמדברים עליהם".

יותר ממאה קשישים מתו מקורונה

בשבוע שעבר מינה נתניהו את פרופ' גמזו לאחראי על בתי האבות במהלך המשבר שיגבש תכנית מפורט לטיפול בסוגיה. עד כה מתו בישראל 171 בני אדם - יותר ממאה מהם קשישים.

רק בסוף השבוע האחרון התגלה כי קשישים מבית האבות "בית הדר" באשדוד אובחנו בטעות כחיוביים לנגיף ואושפזו בעקבות כך במחלקות הקורונה בבתי החולים "אסותא" באשדוד, קפלן ברחובות וברזילי באשקלון. משום שלא הראו תסמינים, הדבר העלה את חשדם של אנשי הצוות, ולכן נערכו להם בדיקות חוזרות. כעת קיים חשש כי הקשישים, שנמצאו שליליים לנגיף, נדבקו בקורונה במחלקות בהן אושפזו.

בעקבות הטעות ב"בית הדר", נערכו בדיקות חוזרות גם ל-29 דיירים בבית האבות "זהבית" באשקלון - ואף הן העלו כי הקשישים אינם חולים. זאת, בנוסף לשלושה דיירים שנמצאו שליליים לנגיף בבדיקות הראשונות. במקרה זה, החולים לא פונו עדיין לבתי החולים ונשארו בבידוד בבית האבות.

(עדכון ראשון: 16:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully