וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההנחיות המסתמנות: חנויות במרחב הציבורי ייפתחו, מתכונת העבודה תעלה ל-30%

נתניהו הציג מתווה חזרה לשגרה הכולל פתיחת חנויות מסוימות והפעלת מקומות עבודה באופן חלקי. ספורט יאושר בטווח 500 מטרים, תפילות יתקיימו במניין של 10 אנשים ותתאפשר שמירה על ילדים במשפחות קבועות. ההקלות מובאות כעת לאישור הממשלה. "הצעדים שנקטנו הוכיחו עצמם"

צילום: לע"מ, עריכה: שאול אדם

הקלות חדשות - כל הפרטים:

  • משרדים ומפעלים ייפתחו בכפוף לכללים שייקבעו ב"תו הסגול"
  • יתאפשר חיבור של עד שלוש משפחות עם מטפל קבוע
  • חנויות ייפתחו בענפים מסוימים, בהם: ספרים, אלקטרוניקה, כלי בית ורהיטים
  • פעילות ספורטיבית - בזוגות קבועים עד 500 מטרים מהבית
  • תפילה - עד עשרה משתתפים ותוך שמירה על מרחק

ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז אתמול (שבת) על הקלות במגבלות שהוטלו במסגרת משבר הקורונה. במסגרת הצעדים, שנידונים הלילה על ידי הממשלה, מתכונת העבודה תועלה ל-30%, תתאפשר פתיחת חנויות במרחב הפתוח לפי ענפים מסוימים, תתאפשר תפילה של עד עשרה משתתפים וכן פעילות ספורטיבית בזוגות קבועים לטווח של עד 500 מטרים. כמו כן, מוסדות החינוך המיוחד יחזרו לפעול ותתאפשר שמירה משותפת על ילדים בשלוש משפחות על ידי מטפל קבוע ובהתאם לכללים. נתניהו הכריז כי "ממחר אנחנו מתחילים לשחרר גם את המרחב האישי וגם את המרחב הכלכלי, כלומר את המשק".

הוא הסביר כי "הצעדים שביצענו הוכיחו את עצמם, בעיקר בצמצום המתים לעומת מה שיכול היה להיות. אנחנו רואים את זה בשוודיה, שנקטה במדיניות מקלה". הוא הוסיף כי "יש כאן תוצאות טובות, יחסית כמובן. אבל התוצאות הטובות שלנו מאפשרות לנו היום לעשות צעדים בכיוון הפוך, לא הידוק אלא הקלה בצורה הדרגתית". ראש הממשלה אמר בפתח דבריו כי בשבועות האחרונים המדינה וכל מדינות העולם "עוברות מסע יוצא דופן, שמטרתו להבטיח את הביריאות והחיים. בזכות צוותי הרפאוה הנפלאים, ובזכות ההחלטות שנקנטנו בזמן, הצלחנו". הוא הוסיף כי "שיעור התמותה בישראל הוא מהנמוכים ב-OECD. שיעור החולים הוא מהנמוכים, גם שיעור הבדיקות הוא מהגבוהים בעולם. יש עוד מה לתקן ואנחנו משתפרים תוך כדי תנועה כי כך זה במלחמה בקורונה. זאת מלחמה שיש בה כל כך הרבה אי וודאות".

הצהרת נתניהו מגיעה לאחר שהגיע להסכמות עם המל"ל (המטה לביטחון לאומי) ומשרדי הממשלה, בתום דיונים שהתקיימו בנושא. שרי הממשלה יתכנסו הלילה לאישור הצווים ובהם הצעדים החדשים. במשטרה נערכים ליישום הצעדים החדשים, הכוללים גם אכיפה של חבישת מסכות במרחב הציבורי או במבנים סגורים שבהם נדרשת מסכה. במסמך פנימי של המשטרה, הוסבר כי היא זו שתאכוף את עבירת אי נשיאת מסיכה במרחב הציבורי, אך את אכיפת עבירת אי חבישת מסיכה במקום סגור היא ביקשה שיבצעו פקחי הרשויות המקומיות שיפעלו מול עסקים.

להנחיות המלאות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרתו לתקשורת בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 18 באפריל 2020. קובי גדעון/לע"מ, GettyImages
הגיע להסכמות עם המל"ל ומשרדי הממשלה. נתניהו/GettyImages, קובי גדעון/לע"מ

על פי ההצעה, מחזיק או מפעיל של מקום שחלה לגביו חובת חבישת מסיכה לא יכניס אדם למבנה ללא מסכה, וידאג שלא יינתן שירות לאדם שלא חבש מסיכה. הקנס על עבירה זו צפוי לעמוד על 1,000 שקלים עבור בעלי העסקים, זאת בכפוף לאישור הממשלה.

במסגרת ההקלות שיובאו לאישור הממשלה, יפתחו חנויות רחוב מענפי האלקטורניקה, הספרים, רהיטים וכלי בית. החנויות ייפתחו בהדרגה, בהתאם להתפתחויות הקורונה וקצב העלייה של מספר הנדבקים. צעד נוסף שיובא לאישור הממשלה הוא החזרת השירותים המשרדיים, כגון ראיית חשבון, עריכת דין והמפעלים התעשייתיים. בענף התעשייה והשירותים יוגדר "תו תקן סגול", שבמסגרת הנחיותיו אותם עסקים יצטרכו לעמוד. בכך ניתן יהיה להגדיל את מתכונת העבודה ליותר מ-30%. במידה ולא תרשם עלייה בקצב ההדבקה בעוד כשבועיים, תישקל האפשרות להחזיר לפעילות גם את המרכזים המסחריים הפתוחים.

צעד נוסף שצפוי להיות מאושר הערב הוא התרת פעילות ספורטיבית בטווח של עד 500 מטרים מהבית. ניתן יהיה לערוך פעילות ספורטיבית בחיק המשפחה הגרעינית או במסגרת של עד שני אנשים קבועים. עם זאת, השר לביטחון פנים גלעד ארדן דרש בישיבת הממשלה לבטל את האפשרות לקיים פעילות ספורטיבית במרחק של 500 מטר מהבית, מאחר שלדבריו אין דרך לאכוף את ההנחיה. בין המהלכים שנבחנים, בממשלה שוקלים גם התרת תפילה במרחב הציבורי עד עשרה אנשים.

עוד בוואלה!

פתיחת חנויות ולמידה מרחוק: הצעדים שיובאו לאישור הממשלה

לכתבה המלאה
עשרות שוטרים פועלים לאכיפת הסגר בדיר אל-אסד ובענה בשל התפשטות הקורונה. 18 באפריל 2020. דוברות משטרת ישראל
שוטרים אוכפים את הסגר בדיר אל-אסד, היום/דוברות משטרת ישראל

נתניהו הסביר כי "החלטנו להעלות את שיעור העובדים במקומות העבודה, מממוצע של 15 אחוזים ל-30 אחוזים". הוא הוסיף כי "יאפשרו לתעשייה וההיי טק להיפתח עוד יותר בכפוף לעמידה בתו הסגול, נוהל מפורט שמסדיר את מספר העובדים במקום העבודה ומפרט צעדים חיוניים צמצום סיכון העבודה. כדי להקל על בעלי עסקים ולחתוך בבירוקרטיה לא יצטרכו לקבל הרחבת היתר מהרשויות, הם יצהירו שהם עומדים בתו הסגול ונפקח על כך באופן שוטף". נתניהו הוסיף כי "הנחתי את משרדי הממשלה לתת עדיפות למרשדים שמשרתים את הסקטור הפרטי והמשק, כי העצמאים העסקים הקטנים והעסקים בכלל הם נשמת אפה של הכלכלה וראויים לכל עזרה".

מעבר לכך, הודיע נתניהו כי "ממחר נחזיר לפעילות גם את החינוך המיוחד בקבוצות של עד שלושה ילדים, וגם נאפשר העלה של משפחתונים של שלוש משפחות עם מטפל קבוע". לצד ההקלות, בממשלה נבחנת האפשרות של הטלת סגר כללי בפעם השלישית ביום הזיכרון לחללי צה"ל וכן ביום העצמאות כדי למנוע הדבקה המונית בנגיף. עוד טרם אישור ההגבלות, בכירים מדגישים כי לא יתאפשרו התקהלויות בפארקים או קיום אירועים.

נתניהו התייחס גם לחודש הרמדאן ולאירועי ימי הזיכרון והעצמאות, שנמצאים בפתח. "כפי שאזרחי ישראל נהגו בחג הפסח, אני מבקש מכם לסעוד בארוחות הרמדאן רק עם המשפחה הגרעינית, שמרו על הכלל ושמרו כך על עצמכם וחיי יקירכם", אמר נתניהו בפנייה לאזרחים המוסלמים.

נתניהו סיכם את דבריו, ואמר כי "עד שימצא חיסון לקורונה, אנחנו נמצאים במציאות אחרת, העולם כולו השתנה ואנחנו נצטרך להתקיים בשגרת הקורונה. דווקא משום כך, אני מוסיף להשקיע מאמצים גדולים כדי שתקום ממשלת חירום ואחדות לאומית שהמדינה כל כך זקוקה לה, אין מישהו שרוצה בזה יתר ממני". הוא הבהיר כי "ראיתי את נגיף הקורונה דוהר אלינו והוא לא עומד לעזוב בטווח הנראה לעין, אני יודע בתנאים האלה שהמדינה זקוקה לממשלה יציבה ורחבה, אני עובד יומם ולילה סביב השעון כדי להילחם בקורונה, אני ראיתי ורואה בממשלת חירום לאומית חלק הכרחי להשגת נצחון במלחמה הזאת. זאת הסיבה שהסכמתי לבקש יחד עם גנץ את הארכת המנדט שלו, כי אני רוצה באחדות. כל השאר זה ספינים".

במקביל, השרים צפויים לאשר גם מתווה של משרד החינוך ללמידה מרחוק בגנים, בתי הספר היסודי והתיכונים. זאת, בעוד שלא מסתמנת חזרה ללימודים לפני חודש מאי. בעקבות כך, הצווים החדשים צפויים לאפשר לכמה משפחות לשמור על ילדיהם ביחד. כך, משפחות יוכלו להיפגש ולהשגיח על הילדים שאינם נמצאים במסגרות, או לחלופין להביא מטפלת משותפת שתשמור עליהם. ההנחיה קובעת שזו צריכה להיות מטפלת קבועה, ולא מזדמנת. מטרת הנחייה זו היא לאפשר להורים לחזור לעבודה, גם בזמן שבתי הספר והגנים יישארו סגורים.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב במהלך הצהרתו לתקשורת בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 18 באפריל 2020. -, אתר רשמי
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב במהלך ההצהרה, הערב/אתר רשמי, -

עוד נקבע במתווה כי מוסדות החינוך המיוחד ישובו ללימודים ב-21 באפריל, הכיתות המשולבות בבתי הספר הרגילים ישובו ב-22 באפריל והלימודים בחברה הערבית יחלו ב-25 באפריל. הלמידה תתבצע לסירוגין בימים שייקבעו מראש לכל תלמיד על פי המערכת האישית שלו או במתכונת של למידה במשמרות. היא תתקיים בקבוצות של שניים עד שלושה תלמידים במרחב הגן או הכיתה, תוך הקפדה על שני אנשי צוות קבועים שייפגשו עם התלמידים. לכל תלמיד שיגיע למוסד החינוכי, תתוכנן מערכת אישית עד 3 פעמים בשבוע בתיאום עם ההורים. כמו כן, משך כל מפגש יהיה בין שעתיים לשלוש, ההפסקות ייקבעו לכל כיתה בזמן נפרד והתנועה במרחבים המשותפים תיעשה תוך שמיר על הנחיות הזהירות של משרד הבריאות.

ההגדרות הבסיסיות לשמירת הבידוד החברתי לא ישתנו, וביציאה מהבית יחויבו כלל האזרחים לעטות מסכות פה ואף, לשמור על מרחק של שני מטרים מאדם לאדם, להקפיד על רחיצת ידיים כמה פעמים ביום, ושמירת מרחק של כ-100 מטרים מהבית, למעט פעילות מותרת.

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר כי ההקלות מתאפשרות "כי בישראל היה שילוב טוב של קבלת החלטות נכונות ובזמן, והרבה יותר חשוב מזה, הקשבה טובה של הציבור הישראלי להנחיות הממשלה להנחיות משרד הבריאות". הוא הוסיף כי "אנחנו יכולים לקחת את הסיכון כי אנחנו סומכים עליכם אזרחי ישראל שתשתמרו על הכללים. אנחנו נמצאים היום במקום הרבה יותר טוב ממדינות אחרות אלמלא ההתנהגות האחראית שלכם. תשמרו על זה".

ארדן נגד הרחבת טווח היציאה מהבית:

עם זאת, הסביר בר סימן טוב כי "תנאי הפתיחה של ישראל לא היו טובים בהתמודדות עם המחלה, היא מדינה קטנה וצפופה. אנחנו הצלחנו בזכותכם". הוא הוסיף כי במשרד הבריאות "מתחייבים שנמשיך ונשתפר גם בבדיקות, גם בקיצור משך התשובה, גם בשמירה בבתי אבות, נוסיף טיפולי שגרה במערכת וגם אנחנו עובדים בהתאם להנחיית ראש הממשלה על חיזוק והעצמת מערכת הבריאות כדי לאפשר פעילות תקינה של החברה והמשק".

מנכ"ל משרד האוצר שי באבד אמר כי "החל ממחר אנחנו מתכוונים להעביר לממשלה את התוכנית לפתיחת המשק, כשאנחנו מסתכלים על מקומות העבודה החיוניים, כפי שהוגדרו בעבר, וממשיכים כפי שהיה". הוא הסביר כי "שאר המגזר הפרטי, התעשייה יצור והשירותים חוזרים מ-15 אחוז ל-30 אחוז, למעט כל אותם עסקים שיעמדו בתו הסגול".

באבד הבהיר כי במשרד האוצר "מבינים שכל מה שנעשה עד עכשיו פגע אנושות במשק, ולכן המענה המרכזי הוא פתיחת המשק עד כמה שאפשר". לדבריו ,"במסגרת התוכנית הכלכלית העברנו כ-80 מיליארד שקל, 11 מיליארד שקל נתנו כמענה בריאותי למערכות השונות. החלק השני הוא רשת בטחון סוציאלית שניתנה לשכירים ולעצמאים".

(עדכון ראשון 20:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully