וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחסות הקורונה ובלחץ סין, הונג קונג עצרה פעילים פרו-דמוקרטים

18.4.2020 / 15:51

המחאה הגדולה נגד בייג'ינג גוועה בשל המגיפה, ועתה היא דוחפת שוב לעבר העברת חוקי ביטחון נוקשים. המשטרה עצרה 14 איש, בהם תשעה מחוקקים לשעבר, באשמת השתתפות לא חוקית בהפגנות. "משטר טרור"

רויטרס

משטרת הונג קונג עצרה היום (שבת) 14 פעילים פרו-דמוקרטים בפשיטה הגדולה ביותר נגד התנועה מאז פרוץ ההפגנות נגד סין בשנה שעברה, שגוועו עם פרוץ מגיפת הקורונה. בין העצורים היו מייסד המפלגה הדמוקרטית מרטין לי בן ה-81, הטייקון ג'ימי לאי בן ה-71 ועוד תשעה חברי פרלמנט לשעבר.

חברת הפרלמנט הדמוקרטית קלאודיה מו, שלא הייתה בין העצורים, אמרה שמנהיגת העיר קארי לאם מנסה להשליט "משטר טרור" בהונג קונג. "הם עושים כל מה שהם יכולים כדי להשתיק ולהפיל את האופוזיציה המקומית", אמרה מו, שהתייחסה לבחירות הקרובות לפרלמנט, שייערכו בספטמבר. פעילי התנועה הפרו-דמוקרטית מקווים לקחת בחזרה את השליטה על בית המחוקקים.

מפקד המשטרה לאם ווינג-הו אמר לכתבים כי 14 איש, בני 24 עד 81, נעצרו באשמת ארגון והשתתפות ב"כינוסים לא חוקיים" ב-18 באוגוסט וב-1 וב-20 באוקטובר אשתקד. הוא מסר את זהותם. באותם תאריכים התקיימו הפגנות גדולות, לעתים אלימות, בעיר. כולם אמורים להופיע בפני בית המשפט ב-18 במאי, אך לאם אמר שייתכנו מעצרים נוספים.

מעצרו של היזם ג'ימי לאי, באשמת הצטרפות להפגנות כנגד הממשל בשנה שעברה 18 באפריל 2020. AP
מעצרו של היזם ג'ימי לאי באשמת הצטרפות להפגנות נגד הממשל/AP

ההפגנות חסרות התקדים במושבה הבריטית לשעבר פרצו ביוני שעבר, במקור במחאה על חוק, שבוטל מאז, והיה אמור לאפשר הסגרת חשודים לסין. מאז התרחבה המחאה בדרישה לקבלת דמוקרטיה מלאה וחקירת האלימות המשטרתית.

בשעות אחר הצהריים שוחרר מרטין לי ממעצר, ואמר כי הוא שמח על כך שהוא נאשם, "משום שראיתי צעירים מבריקים נעצרים אבל אותי לא". לדבריו, "אני לא מתחרט על מה שעשיתי. אני גאה בכך שהייתה לי את ההזדמנות ללכת בנתיב הדמוקרטיה שלנו עם הצעירים הנהדרים של הונג קונג".

דובר מטעם לשכת הביטחון של הממשלה אמר כי בהונג קונג, "כולם שווים בפני החוק", ללא קשר למעמדם. "אף אחד לא מעליו ואף אחד לא יכול לשבור אותו מבלי לעמוד בפני השלכות. המשטרה תטפל בתיק בצורה הוגנת, צודקת וחסרת פניות", אמר הדובר.

עוד בוואלה!

טראמפ משתמש בקורונה כתירוץ לגירוש מבקשי מקלט: "מפר את החוק הבינלאומי"

לכתבה המלאה
פעילים פרו-דמוקרטים מפגינים בהונג קונג, 9 באפריל 2020. רויטרס
פעילים פרו-דמוקרטים מפגינים בהונג קונג/רויטרס

מעצריהם קרו בזמן של רגיעה יחסית במצב בשטח, אך בזמן שגורמים בבייג'ינג ובעיר שוקלים לקדם שוב חוקי ביטחון לאומי חדשים. הונג קונג, אחד ממרכזי הסחר המרכזיים באסיה, שבה לשליטת סין ב-1997 תחת השיטה "מדינה אחת, שתי מערכות", שאמורה להבטיח לה חירויות גדולות יותר מאשר אלו בסין היבשתית, ומידה רבה של אוטונומיה.

ניסיון קודם לנסח חוק ביטחון לאומי להונג קונג, שנודע בשם סעיף 23, נתקל בהפגנות ענק ב-2003 ונזנח. לאחרונה תיארו כמה גורמים בעיר את המפגינים ככאלו המזכירים טרוריסטים. הרשויות משתמשות יותר ויותר בסכנת הטרור כדי להצדיק את ניסוחם של חוקי ביטחון חדשים, בהתאם לדרישת "החוק הבסיסי" - סוג של חוקה, זו המבטיחה להונג קונג חירויות נרחבות ומגדירה את יחסיה עם בייג'ינג.

הרשויות בהונג קונג עצרו יותר מ-7,800 בני אדם בשל מעורבותם בהפגנות בשנה החולפת, רבים מהם נאשמים בעבירות שהעונש עליהן הוא עד עשר שנות מאסר. לא ברור כמה מהם עדיין במעצר. בסין, התקשורת הרשמית דורשת ממערכת המשפט בהונג קונג, שאמורה להיות עצמאית, לנקוט יד קשה נגד המפגינים. בבייג'ינג האשימו מדינות זרות, בראשן ארצות הברית ובריטניה, בליבוי ההפגנות.

(עדכון ראשון: 14:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully