וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ משתמש בקורונה כתירוץ לגירוש מבקשי מקלט: "מפר את החוק הבינלאומי"

בנציבות האו"ם לפליטים מתחו ביקורת על שלילת זכותם של מהגרים לבקש מקלט בארה"ב, וטענו כי מדובר במדיניות חסרת תקדים. הנשיא הצדיק את המהלך מטעמים של בריאות הציבור, וכפה על פליטים לחזור למדינתם - תוך שהוא מעמיד אותם בסכנת חיים של ממש

רויטרס

באו"ם מתחו ביקורת אתמול (שישי) על מדיניות ארצות הברית לגירוש מהגרים ומבקשי מקלט תוך שימוש בהתפשטות הקורונה כתירוץ, וטענו כי היא "חסרת תקדים ומפרה את החוק הבינלאומי". זאת, בעקבות הצו הגורף שהוציא המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן ב-20 במרץ, המעודד גירוש מידי של אנשים שאינם אזרחי ארצות הברית, המגיעים למדינה ללא מסמכים תקפים. הצו הצדיק את המהלך מטעמי בריאות הציבור, תוך ציטוט מעורפל של חוק הסגר לבלימת התפשטות הנגיף.

ממועד הוצאת הצו ועד ל-8 באפריל גורשו עשרת אלפים מהגרים, שעתיים לאחר שהגיעו לארצות הברית. בכך למעשה נשללה מהם הזכות החוקית לבקשת מקלט. כ-80% מהמהגרים והפליטים נשלחו בחזרה לגבול מקסיקו, שם עולים דיווחים על חטיפה, סחר ותקיפות של כנופיות פשע.

מדיניות חדשה זו, של גירוש שיטתי ומהיר, כופה על פליטים ומבקשי מקלט לחזור למדינתם ומעמידה אותם בסכנת חיים של ממש. מהלך זה, על פי האו"ם, מפר את החוקים האמריקנים והבינלאומיים, שנועדו להגן על אנשים הנמצאים בסכנת רדיפה, עינויים וסחר.

מהגרים במחנה אוהלים בו נמצאים יותר מ-2,000 מבקשי מקלט, ממתינים לכניסתם לארה"ב. מאטמורוס, מקסיקו. 9 באפריל, 2020. רויטרס
טראמפ מפר את החוק הבינלאומי וכופה על פליטים לחזור למדינתם/רויטרס

"אנו מבינים שבמצב החירום העולמי שנוצר בעקבות הקורונה, כל הממשלות מחויבות לנקוט אמצעים להגנה על בריאות הציבור", אמר כריס בויאן, מנציבות האו"ם לפליטים. "הדבר עשוי להצדיק צעדים לא רגילים בגבולות, אך גירוש מבקשי מקלט לא צריך להיות חלק מהם".

הרוב המכריע של המגורשים מארצות הברית היו גברים, נשים וילדים שהגיעו מקסיקו, וכן מהגרים מאל סלבדור, גואטמלה והונדורס - שם השילוב של פשע מאורגן, דיכוי שלטוני, ועוני קיצוני גרם לעזיבה המונית של אזרחים בשנים האחרונות.

עוד בוואלה!

אשמים בכל מקום: טראמפ נרדם בשמירה, ומנסה להתנער מאחריות למשבר הקורונה

לכתבה המלאה
מהגרים במחנה אוהלים בו נמצאים יותר מ-2,000 מבקשי מקלט, ממתינים לכניסתם לארה"ב. מאטמורוס, מקסיקו. 9 באפריל, 2020. רויטרס
כ-80% מהמהגרים נשלחו בחזרה לגבול מקסיקו/רויטרס

מאז עלייתו לשלטון, ממשל טראמפ נקט מגוון של צעדים, ספק אם חוקיים, לצמצום הגירה של מבקשי המקלט, מבלי לבצע שינוי בחוקי המדינה. אך הצו החדש שמונע כניסה ממבקשי המקלט מטעמי בריאות הציבור, מיושם באופן בלתי חוקי. הוראת ההסגר בחוק האמריקני לשירות הבריאות הציבורי משנת 1944, לא יכולה לבטל חוקים אחרים או לאפשר יישום סלקטיבי.

בתחילתה של התפרצות המגיפה בארצות הברית, טראמפ הקל ראש בחומרת המצב. אך כשמספרי החולים ומקרי המוות מקורונה החלו לזנק ברחבי המדינה, הנשיא האמריקני החל בהאשמת התושבים הזרים. מאז, הוא השתמש בתירוץ הקורונה כדי להצדיק את בניית החומה בגבול הדרומי עם מקסיקו, וגירוש של עשרות מהגרים שנדבקו בנגיף בחזרה לגואטמלה.

חומה בגבול ארצות הברית-מקסיקו באזור ריו גרנדה, 7 באוקטובר 2019. רויטרס
טראמפ משתמש בתירוץ הקורונה כדי להצדיק את בניית החומה בגבול מקסיקו/רויטרס

במהלך השבועות האחרונים, דאג טראמפ לברך את פועלו וכן את נשיא מקסיקו אנדרוס מנואל לופז אוברדור, על הירידה במספרי המהגרים בגבול הדרומי.

על פי ניתוח של אדם איסקסון, מנהל תכנית הפיקוח של וושינגטון להגנה על אמריקה הלטינית של וושינגטון, בשבוע הראשון של אפריל נעצרו מדי יום כ-570 מבקשי מקלט - ירידה של כמעט 50% בהשוואה לשבוע הראשון של חודש מרץ. אם מגמה זו תימשך, באפריל יירשם מספר מעצרי המהגרים הנמוך ביותר מזה 50 שנה.

אדם איסקסון, מנהל תכנית הפיקוח של וושינגטון להגנה על אמריקה הלטינית של וושינגטון, אמר כי "הסכנה היא שהממשל ישתמש בנגיף קורונה כעילה לשמור על מדיניות גירוש המהגרים לאורך זמן. נכון לעכשיו, לא רק שבתי משפט כמעט ולא פועלים, אלא שגם אין התדיינות משפטית בנושא זה מכיוון שהמדיניות עצמה חשאית ברובה, וקשה להגיע לתובעים בצד המקסיקני של הגבול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully