וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין גזרה עשר שנות מאסר על מוכר ספרים מהונג קונג

25.2.2020 / 10:23

העונש הכבד הושת על גוי מינהאי, המחזיק גם באזרחות שבדית ואחד מחמישה מוכרי ספרים שנעלם ושוחרר לסירוגין מידי בייג'ינג בשנים האחרונות. הוא הורשע במסירת "סודות" מודיעיניים. שטוקהולם וארגוני זכויות אדם קראו לשחרורו המידי: "עונש נבזה"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

בית משפט בסין גזר עשר שנות מאסר על מוכר ספרים מהונג קונג, שהורשע בהעברת "מידע מודיעני מעבר לים". העונש הכבד על גוי מינהאי, שמחזיק גם באזרחות שבדית, גונה על ידי ארגוני זכויות אדם שקראו לשחררו.

גוי נכנס ויצא ממעצר בשטחה של שין היבשתית מאז 2015, כשנעלם בעת חופשה בתאילנד. הוא פרסם בעבר ספרים על חייהם הפרטיים של בכירי המפלגה הקומוניסטית בסין, והיה אחד מחמישה מוכרי ספרים שבבעלותם הייתה חנות ספרים קטנה בהונג קונג. כל היתר נעלמו בזמנים שונים, אך בהמשך שוחררו, פרט לגוי.

בית משפט בנינגבו, שגזר את העונש, מסר כי הוא גם איבד את כל זכויותיו הפוליטיות למשך חמש שנים וכי הוא לא יערער על העונש. בית המשפט הוסיף כי הוא קיבל מחדש את אזרחותו הסינית ב-2018, אך לא ברור אם ויתר על זו השבדית. סין אינה מכירה בבעלי אזרחות כפולה.

"גזר הדין הנבזה והעונש הקשה בצורה מזעזעת על בסיס טענות חסרות ביסוס לחלוטין מראות שוב שהרשויות הסיניות לא מאפשרות למשבר נגיף הקורונה להסיח את דעתן מדיכוי מתנגדי שלטון", מסר חוקר סין בארגון אמנסטי אינטרנשיונל, פטריק פון. "עד שסין לא תספק ראיות קונקרטיות, אמינות וקבילות לפשעים שלכאורה ביצע גוי, עליו להשתחרר מידית".

הפגנה מול משרד הממשלה הסיני בהונג קונג למען מוכר הספרים גוי מינהאי, 18 ביוני 2016. AP
הפגנה למען שחרורו של גוי מינהאי, 2016/AP

בשטוקהולם, שרת החוץ אן לינדה דרשה את שחרורו של גוי, שנעצר בפעם האחרונה ב-2018 בזמן שנסע לבייג'ינג הבירה בליווי שני דיפלומטים שבדים. "תמיד היינו ברורים ודרשנו שגוי מינהאי ישוחרר כך שהוא יוכל להתאחד מחדש עם בתו, עם משפחתו והדרישה הזו נותרה על כנה", אמרה בריאיון לרדיו המקומי. "אנחנו כמובן דורשים גישה מידית לאזרח שלנו על מנת לתת לו את כל הייעוץ הקונסולרי שלו הוא זכאי".

בתגובה, משרד החוץ של סין מסר כי כל זכויותיו "יישמרו". הדובר ז'האו ליז'יאן אמר כי הביקורים הקונסולריים הוקפאו בגדול, בשל התפרצות נגיף הקורונה, וכי ההסדרים לביקורים אלו יימשכו אחרי פתרון המשבר.

אחרי היעלמותו ב-2015, עלו טענות שהוא נחטף על ידי סוכנים סינים מחוץ לגבולות המדינה, בהליך חוץ-משפטי. עם זאת, בבייג'ינג טענו כי הוא וכל ארבעת מוכרי הספרים "הגיעו מרצונם" לסין היבשתית. מקורביו אמרו כי ההודאה שלו בכך שהיה מעורב בתאונת דרכים קטלנית לפני כמה עשורים, שבגינה ריצה עונש מאסר, הוצאה ממנו בכוח, כפי שקורה במקרים רבים עם חשודים בסין המועלמים וצצים מחדש ב"הודאות" מוקלטות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully