וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היעלמות מוכרי ספרים המתנגדים לסין מסעירה את הונג קונג

חמישה מוכרי ספרים פוליטיים נעלמו בחודשים האחרונים מהונג קונג. קרוביהם טוענים כי נחטפו על ידי סוכנים סינים, אולם בייג'ינג מסרבת להגיב ומנהיג האי הצהיר כי אין לכך ראיה. סרטון שפרסמה פעילה צעירה העלה את הנושא על סדר היום

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

סערה חדשה מערערת את יחסי סין והאזור המנהלי שלה, הונג קונג. במרכזה -היעלמותם של חמישה מוכרי ספרים, המתמחים בהוצאות לאור המבקרות את המשטר בסין. מנהיג הונג קונג ליונג צ'ון-יינג אמר היום (שני) כי אין עד כה שום אינדיקציה כי סוכנים זרים מעורבים בהיעלמות חמישה מוכרי הספרים, אך יהיה זה "בלתי מתקבל על הדעת" אם אכן זו האמת.

היעלמותם העלתה חששות לפיהן הרשויות הסיניות משתמשות בטקטיקות מסתוריות כדי לשחוק את מדיניות "מדינה אחת, שתי שיטות" שבמסגרתה הקולוניה הבריטית לשעבר משלה מאז ששבה לשלטון הסיני ב-1997.

אגנס צ'ו, פעילה פרו-דמוקרטית צעירה פרסמה בעמוד הפייסבוק שלה סרטון וידאו – שהפך ויראלי – ובו תקפה את הקמפיין של בייג'ינג בגין "הדיכוי הפוליטי". צ'ו בת ה-19, שהייתה חלק מהדמויות הבולטות במחאה של "תנועת המטרייה", יצרה את הסרטון שלושה ימים אחרי שנעלם לי בו, המחזיק במניות רשת הספרים "קוזווי ביי בוקס".

לקריאה נוספת:
סעודיה תאסור על טיסות לאיראן; מדינות ערביות נוספות ניתקו יחסים
רוסיה: ראש המודיעין הצבאי מת בפתאומיות בגיל 58
משבר הפליטים: שבדיה ודנמרק הטילו הגבלות על מעברי הגבול

מחאה נגד היעלמות מוכרי ספרים בהונג קונג, חשד שסוכנים סינים חטפו אותם, ינואר 2016. רויטרס
תמונותיהם של מוכרי הספרים שנעלמו/רויטרס

עד היום, זכה קטע הווידאו שפורסם תחת הכותרת "זעקה דחופה מהונג קונג", ליותר מ-800 אלף צפיות. בסרטון היא יוצאת נגד הרשויות הסיניות. "שלא כמו סין, הונג קונג לא מאמצת ממשל אוטוריטרי. אזרחיה שמוכרים ספרים רגישים פוליטית לא אמורים להיות נתונים תחת דיכוי או לקבל איומים שייחטפו או ייאסרו, משום שיש בה חופש ביטוי וחופש העיתונות".

צ'ו עשתה פרפארזה לשירו של מרטין נימלר ואמרה: "קודם הם לקחו את הפעילים, אך לא הרמתי את קולו כי לא הייתי פעילה...אחר כך הם לקחו את מוכרי הספרים, אך לא הרמתי את קולי כי לא הייתי מוכרת ספרים".

לי, בן 65, "נעלם" בשבוע שעבר, לפי תלונת נעדר שהגישה אשתו ביום חמישי. ארבעה שותפים מעורבים בהוצאה לאור או במכירת ספרות ביקורתית על בייג'ינג נעלמו גם הם בנסיבות מסתוריות במהלך החודשים האחרונים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
מחאה נגד היעלמות מוכרי ספרים בהונג קונג, חשד שסוכנים סינים חטפו אותם, ינואר 2016. רויטרס
ספרים נגד מנהיגים סינים בחנות שנסגרה/רויטרס

מחוקקים בהונג קונג מחו היום מחוץ לנציגות בייג'ינג על היעלמותו של של לי. "אנחנו מאוד מודאגים בקשר למקרה", אמר מנהיג הונג קונג ליונג, שנתמך על ידי סין. הוא הוסיף כי אין כל ראיה כי לי נחטף על ידי סוכני ממשלה סיניים בהונג קונג והוברח לסין אף שהחקירה נמשכת.

"אם גורמי אכיפת החוק אוכפים את החוק בהונג קונג, יהיה זה בלתי מתקבל על הדעת משום שזה מפר את החוק הבסיסי", אמר ליונג, בהתייחסו לחוקה המצומצמת של העיר. אמירותיו המגנות על האוטונומיה של הונג קונג נדירות ביותר.

החוקה של הונג קונג מבטיחה חירויות אישיות נרחבות, בהן חופש הביטוי, ואכיפת החוק העצמאית מפוקחת על ידי מערכת משפט עצמאית. כשנשאלה על היעלמות לי, מסרה דוברת משרד ההגנה הסיני בתדרוך כי אין לה כל מידע על כך.

מחאה נגד היעלמות מוכרי ספרים בהונג קונג, חשד שסוכנים סינים חטפו אותם, ינואר 2016. רויטרס
חנותו של לי סגורה/רויטרס

אשתו של לי סיפרה לכלי התקשורת כי בעלה התקשר אליה ממספר סיני כדי לומר שהוא "מסייע" לחקירה, אף שהותיר את מסמכיו בבית. שלושה מהנעדרים נראו בסוף השנה שעברה בעיר הסינית הדרומית שנזן.

אדם נוסף, גו?י מינהאי, מחבר ספרי מאמרים על מנהיגים סינים ובעליהם של בית ההוצאה לאור "מייטי קורנט" שבבעלותה חנות הספרים "קוזווי ביי", נראה לאחרונה בפומבי בעיירה פטאיה שבתאילנד. החנות עצמה נותרה סגורה אתמול.

לי צ'יוק-יאן, מחוקק פרו-דמוקרטי, אמר כי בעוד גורמים רשמיים בהונג קונג ביקשו מידע מרשויות החוק הסיניות על המקרה, הן טרם הגיבו. גורמים בכירים בהונג קונג ביקשו מידע נוסף, הכולל צילומי אבטחה ולקיחת עדויות מעוברי אורח ומהציבור, ואמרו כי משטרת הונג קונג תלויה במידע זה בחקירתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully