וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סעודיה תאסור על טיסות לאיראן; מדינות ערביות נוספות ניתקו יחסים

בחריין הכריזה על ניתוק מוחלט של היחסים הדיפלומטיים עם טהראן, עקב המתיחות סביב הוצאתו להורג של איש דת שיעי בערב הסעודית. גם איחוד האמירויות הודיעה על צמצום היחסים, וסודאן גירשה את השגריר האיראני. שר החוץ הסעודי לרויטרס: נאסור כניסת איראנים למדינה

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

לאחר ניתוק היחסים הדיפלומטיים בין ערב הסעודית לאיראן, ממשלות בחריין, איחוד האמירויות הערביות וסודאן הכריזו היום (שני) על צעדים דומים. ריאד הודיעה אמש על ניתוק קשריה הדיפלומטיים עם איראן, לאחר הצתת השגרירות הסעודית בטהראן, בעקבות המשבר החריף שנוצר בין שתי המדינות סביב הוצאתו להורג של איש הדת השיעי הבכיר נימר באקר א-נימר, שהורשע בעבירות טרור בממלכה. בריאיון לרויטרס, אמר שר החוץ הסעודי עאדל אל-ג'ובייר כי במסגרת ניתוק היחסים, תפסיק ריאד את הסחר והתנועה האווירית בינה לבין איראן, וכן תמנע מאזרחים איראנים להיכנס לשטחה. עם זאת, היא תאפשר כניסה לאיראנים המעוניינים להגיע למקומות הקדושים במדינה.

בסוכנות הידיעות הממלכתית של ערב הסעודית דווח כי בחריין הכריזה על ניתוק מוחלט של היחסים הדיפלומטיים עם איראן. על פי סוכנות הידיעות הממלכתית של איחוד האמירויות הערביות, אבו דאבי הכריזה על צמצום היחסים. לאיחוד האמירויות לא תהיה עוד נציגות דיפלומטית קבועה בטהראן, ויקוצץ מספר הדיפלומטים האיראנים הרשאים לשהות במדינה. כמו כן, משרד החוץ בחרטום הכריז על גירוש השגריר האיראני במדינה.

עוד בוואלה! NEWS:
ממלחמה קרה לעימות אלים: התנגשות המעצמות של המזרח התיכון
בעקבות המהומות: סעודיה הודיעה על ניתוק קשריה עם איראן
"נקמה אלוהית": המטיף הסעודי שמותו עלול להצית סכסוך דמים

הפגנה נגד הוצאתו להורג של נימר באקר א-נימר, סנאביס, בחריין, 3 בינואר 2016. רויטרס
"מפצירים במדינות לפתוח בדיאלוג". הפגנות מחאה בבחריין, אתמול/רויטרס

מדינות נוספות התייצבו לצדה של ערב הסעודית בקרע הסוני-שיעי שעלה לפני השטח ביומיים האחרונים, בעקבות המחאה החריפה על הוצאתו להורג של א-נימר. ברשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית דווח כי מרזוק אל-גאנם, יו"ר האסיפה הלאומית של כוויית, טען: "הפריצה לשגרירות הסעודית בטהראן היא הפרה בוטה של ההתחייבות הבינלאומית להגנה על משלחות דיפלומטיות".

שר החוץ של ערב הסעודית עאדל אל-ג'ובייר כינס אמש מסיבת עיתונאים מיוחדת בריאד, שבה הבהיר כי על כל הדיפלומטים האיראנים לעזוב את ערב הסעודית בתוך 48 שעות. ממשרד החוץ בטהראן נמסר היום כי טרם הושלם פינויים של כל חברי הסגל הדיפלומטי, אולם טהראן מפנה מאמצים להשלמת הפינוי.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
הצתת השגרירות הסעודית בטהרן, איראן במחאה על ההוצאה להורג של איש הדת השיעי,  2 בינואר 2016. AP
"הפרה בוטה של ההתחייבות הבינלאומית להגנה על משלחות דיפלומטיות". הצתת השגרירות הסעודית/AP

א-נימר הוצא להורג לצד שלושה שיעים סעודים נוספים, שהורשעו יחד עמו בעבירות טרור בתחילת העשור הנוכחי, ועם עוד 43 אנשי אל-קאעדה, שהיו מעורבים בפיגועים בין 2003 ל-2006. בערב הסעודית טענו כי הביצוע ההמוני של עונש המוות שהוטל על עשרות הפעילים הוא חלק ממאבקה בטרור, אך בעולם חוששים שהדבר יתסיס עוד יותר את הסכסוך בין הסונים לשיעים במזרח התיכון.

במדינות המערב קראו לרגיעה בין הצדדים. "אנחנו חייבים להיות ערניים לגבי מה שקורה בין ערב הסעודית לאיראן", הבהיר דובר הממשלה הצרפתית סטפאן לה פול. "צרפת קוראת לצדדים להפיג את המתיחות". דובר ממשלת גרמניה סטפן זייברט הוסיף: "אנו מפצירים במדינות לפתוח בדיאלוג. אנו קוראים לשתי המדינות להשתמש בכל האפשרויות שברשותן על מנת לשפר את היחסים הבילטראליים".

הפגנה נגד הוצאתו להורג של נימר באקר א-נימר, לונדון, בריטניה, 3 בינואר 2016. רויטרס
"נמשיך להפציר במנהיגי האזור לנקוט צעדים שיובילו לרגיעה". הפגנת מחאה בלונדון, אתמול/רויטרס

אתמול התייחס בכיר בבית הלבן להודעה של שר החוץ הסעודי על ניתוק היחסים עם איראן, ואמר כי "אנחנו מאמינים שיחסים דיפלומטיים ושיחות ישירות נותרו חיוניות בפתרון מחלוקות". עוד הוסיף: "נמשיך להפציר במנהיגי האזור לנקוט צעדים שיובילו לרגיעה". גם מזכ"ל האו"ם באן קי מון "הביע דאגה" בעקבות התלקחות היחסים.

(עדכון ראשון: 15:01)

הפגנה נגד הוצאתו להורג של נימר באקר א-נימר מחוץ לשגרירות ערב הסעודית בטהראן, 3 בינואר 2016. רויטרס
מפגינים בטהראן, אתמול/רויטרס
הפגנה נגד הוצאתו להורג של נימר באקר א-נימר מחוץ לשגרירות ערב הסעודית בטהראן, 3 בינואר 2016. רויטרס
הפגנה נגד הוצאתו להורג של נימר באקר א-נימר מחוץ לשגרירות ערב הסעודית בטהראן, 3 בינואר 2016/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully