וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הפליטים: שבדיה ודנמרק הטילו הגבלות על מעברי הגבול

לאחר שנכנסו לתוקפן תקנות חדשות בשבדיה שימנעו מעבר מבקשי מקלט, קופנהגן הכריזה על ביקורת מוגברת בגבול הגרמני. לטענת ראש ממשלת דנמרק, מדינות נוספות ינקטו צעדים דומים "אם האיחוד לא יגן על הגבולות". גרמניה: "חופש התנועה בסכנה"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(בעקבות ההסכם עם האיחוד האירופי: טורקיה עצרה יותר מאלף מהגרים, בחודש שעבר)

שבדיה ודנמרק הכריזו היום (שני) על תקנות חדשות שנועדו למנוע כניסת מהגרים למדינות הסקנדינביות. התקנות החדשות שנכנסו לתוקפן בשבדיה קובעות כי כל מי שמבקש לעבור מדנמרק לשבדיה ברכבת, באוטובוס או במעבורת יתבקש להציג תעודה מזהה. בכך, למעשה, מבקשי מקלט שמעמדם אינו מוסדר לא יוכלו להיכנס למדינה. מדובר בפעם הראשונה מאז שנת 1950 שהוטלו הגבלות על הגבול הדני-שבדי.

הממשלה בשטוקהולם החליטה על הצעד החריג לאחר שכ-160 אלף בני אדם הגישו בקשות למקלט מדיני במדינה בשנה שעברה. בכך הפכה שבדיה למדינה שקלטה את מספר מבקשי המקלט הגדול היותר באירופה מלבד גרמניה. מרבית המהגרים מגיעים מסוריה, עיראק ואפגניסטן.

עוד בוואלה! NEWS:
הונגריה על קליטת הפליטים: "מבלבלים סולידריות עם טיפשות"
לקראת החורף: "אלפי ילדים פליטים באירופה בסיכון"
לאחר הקמת הגדר: עימותים בין מהגרים לשוטרים בגבול יוון-מקדוניה

הקמת גדר סביב הרציף הבינלאומי בתחנת הרכבת היליה, מאלמו, שבדיה, 3 בינואר 2016. רויטרס
הקמת גדר סביב הרציף הבינלאומי בתחנת הרכבת היליה, מאלמו, שבדיה, אתמול/רויטרס

בכירים דנים הביעו ביקורת על ההחלטה השבדית, וטענו כי שטוקהולם חייבת לשאת בעלות הבדיקות החדשות בשטח דנמרק. שעות ספורות לאחר שהתקנות השבדיות נכנסו לתוקפן, הכריזה דנמרק על הגבלות חדשות בביקורת הגבולות עם גרמניה. ראש הממשלה לארס רסמוסן מסר כי החל מהיום בצהריים, כוחות המשטרה יבצעו ביקורות פתע במעברי הגבול.

"אנו מבצעים ביקורת זמנית, אולם באופן מאוזן", מסר רסמוסן לכתבים. הוא הבהיר כי לאזרחים "רגילים" של דנמרק ושל גרמניה לא תהיה כל בעיה לעבור. "אם האיחוד האירופי לא יכול להגן על הגבולות החיצוניים, נראה עוד ועוד מדינות שנאלצות ליישם ביקורת גבולות זמנית", הוסיף.

דובר משרד החוץ של גרמניה מרטין שפר התייחס לדברים וטען כי בעקבות התקנות החדשות בשבדיה ובדנמרק, אזור "שנגן", הכולל את מדינות אירופה שהמעבר ביניהן חופשי, "נמצא בסכנה". לדבריו, "חופש התנועה הוא עיקרון חשוב, ואחד מההישגים הגדולים ביותר (של האיחוד האירופי) בשנים האחרונות. שנגן חשוב, אך נמצא בסכנה".

בדיקת תעודות זהות בתחנת הרכבת קסטרופס, קופנהגן, דנמרק, 4 בינואר 2016. רויטרס
בדיקת תעודות זהות בתחנת הרכבת קסטרופס, קופנהגן, היום/רויטרס
בדיקת תעודות זהות בתחנת הרכבת קסטרופס, קופנהגן, דנמרק, 4 בינואר 2016. רויטרס
בדיקת תעודות זהות בתחנת הרכבת קסטרופס, קופנהגן, דנמרק, 4 בינואר 2016/רויטרס
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully