וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת החורף: "אלפי ילדים פליטים באירופה בסיכון"

מנתוני האו"ם עולה כי 214 אלף ילדים הגיעו השנה למדינות אירופה כמבקשי מקלט. בכירה ביוניצ"ף: "הילדים האלה שעברו מלחמות וקשיים צריכים עכשיו יציבות, הגנה ותמיכה". סלובקיה עתרה נגד החלטת האיחוד על קליטת פליטים

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(לאחר ההסכם עם האיחוד האירופי: טורקיה עוצרת מבקשי מקלט)

כשליש מהפליטים שהגיעו בשנה האחרונה לאירופה מסוריה, מעיראק וממדינות נוספות הם ילדים – כך עולה מנתונים שפרסמה אתמול (רביעי) סוכנות האו"ם למען ילדים UNICEF. 214,335 ילדים הגיעו השנה לאירופה, כחלק מגל ההגירה של מבקשי מקלט מהמזרח התיכון ומאזורים אחרים, ועל פי ההערכות, כמה אלפים מתו בדרכם לאירופה.

"הדאגה הכי גדולה שלנו כרגע היא שהחורף הקשה, בשילוב עם מגבלות הגירה לא צפויות, יותירו אלפי ילדים בסיכון למחלות", אמרה מארי-פייר פוירייר, האחראית בארגון על הטיפול בפליטים באירופה. "בגדים חמים, צעיפים וגרביים לתינוקות לא יספיקו. הילדים האלה, שעברו מלחמות וקשיים צריכים עכשיו יציבות, הגנה ותמיכה".

עוד בוואלה! NEWS:
הושג הסכם: טורקיה תסייע בעצירת גל הפליטים ותקבל מיליארדים
לאחר הקמת הגדר: עימותים בין מהגרים לשוטרים בגבול יוון-מקדוניה
עקב החסימות והחורף: מספר הפליטים שנכנס לאוסטריה פחת משמעותית

פליטים מעיראק שדאעש הרס את ביתם מגיעים לחוף לסבוס. UNICEF, חד פעמי
"החורף הקשה, בשילוב עם מגבלות הגירה לא צפויות, יותירו אלפי ילדים בסיכון למחלות". פליטים עיראקיים מגיעים לאי היווני לסבוס/חד פעמי, UNICEF

להערכת הארגון, כ-30% ממבקשי המקלט שטבעו בדרכם לאירופה על סירות רעועות הם ילדים. בסך הכול, כ-3,500 בני אדם טבעו השנה בניסיון לחצות את הים התיכון. בחודש אוקטובר בלבד מתו 90 ילדים במזרח הים התיכון, מהם כ-20% מתחת לגיל שנתיים. כעת, חוששים בארגון ממקרי מוות נוספים בעקבות החורף, בעיקר במזרח אגן הים התיכון, אזור שנתיבי ההגירה בו משמשים בעיקר משפחות.

תופעה מדאיגה נוספת היא הגעה של ילדים למדינות האיחוד האירופי ללא משפחתם. חלקם איבדו את משפחתם בלחימה בסוריה, בעיראק ובאפגניסטן או בדרך לאירופה, וחלקם נמלטו לבדם ממדינת המוצא. מספרם המדויק לא ידוע, מכיוון שרבים מהם מנסים להסתיר את מעמדם מסיבות בירוקרטיות ומחשש לפגיעה בהם.

עם זאת, ההערכה היא כי מרביתם הגיעו מאפגניסטן, והם נעים לרוב בקבוצות גדולות, לעתים בליווי מבוגר. בשבדיה נרשמו כ-23 אלף בקשות מקלט של ילדים נטולי משפחה, באיטליה – 10,820 בקשות, ובמקדוניה יותר מ-15 אלף. עוד עולה מנתוני הארגון כי גל הפליטים הנוכחי הביא עמו עלייה בסחר בבני אדם. הרשויות באיטליה מעריכה כי היה גידול של 300% במקרים של ניסיונות להברחת ילדים קורבנות סחר מניגריה דרך הים, במסווה של מבקשי מקלט.

משפחות פליטים במקדוניה. UNICEF, חד פעמי
"לא הגיוני ולא ישים". משפחת פליטים במקדוניה/חד פעמי, UNICEF

כיום, גרמניה קולטת את מספר הילדים הגדול ביותר. 82,520 בקשות מקלט של ילדים הוגשו בה השנה. אחריה הונגריה, עם 45,625 ילדים פליטים. במדינות הבלקן, יותר מ-50% מהפליטים כיום הם נשים וילדים. UNICEF הכריזה על תכנית סיוע לקראת החורף, במסגרתה יועברו בגדים חמים ונעליים ומוצרי היגיינה לכ-6,000 ילדים מדי יום, ויוקמו מרכזי קליטה ידידותיים לילדים במעברי הגבול.

בתוך כך, ממשלת סלובקיה הגישה אתמול עתירה לבית הדין האירופי לצדק, נגד החלטת האיחוד לקלוט 120 אלף פליטים. מדובר בהתנגדות החוקית הראשונה להחלטה על קביעת הקצאות מחייבות למדינות האיחוד. "אנו דורשים מבית המשפט לקבוע כי הטלת ההקצאות אינה חוקית", אמר ראש הממשלה רוברט פיקו. "זה לא הגיוני ולא ישים". הונגריה צפויה להגיש עתירה נוספת. צ'כיה ורומניה, שהצביעו נגד ההחלטה, הודיעו כי לא יעתרו נגדה.

נשיא אפגניסטן אשרף ראני במהלך מסיבת עיתונאים בכאבול, מאי 2015. רויטרס
"כשפליטים מגיעים בתקווה לחיים טובים יותר, זו לא סיבה להעניק להם מקלט". ראני/רויטרס

כמו כן, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הכריזה אתמול כי מהגרים אפגנים שמגיעים למדינה ממניעים כלכליים יוחזרו לאפגניסטן. במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא אפגניסטן אשרף ראני בברלין, מרקל הבהירה כי גרמניה תקבל פליטים על רקע הומניטרי, "אבל כשפליטים מגיעים בתקווה לחיים טובים יותר – ואני יודעת שהתקווה גדולה עבור רבים מהם – זו לא סיבה להעניק להם מקלט או תושבות כאן".

(עדכון ראשון: 18:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully