וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הושג הסכם: טורקיה תסייע בעצירת גל הפליטים ותקבל מיליארדים

30.11.2015 / 0:25

לפי ההסכם, אנקרה תסייע בהתמודדות עם שטף הפליטים לאירופה בתמורה ל-3 מיליארד אירו וחידוש הדיונים על הצטרפות לאיחוד. "זהו יום היסטורי", אמר ראש ממשלת טורקיה דאווטאולו

צילום: רויטרס, עריכה: קשת סידי

מנהיגים מהאיחוד האירופי ומטורקיה הגיעו אתמול (ראשון) להסכם בבריסל, שלפיו אנקרה תקבל כספים והטבות מהאיחוד בתמורה לסיוע בהשתלטות על שטף הפליטים המגיע ליבשת – כך נמסר במסיבת עיתונאים משותפת לראש ממשלת טורקיה, אחמט דאווטאולו, נשיא המועצה האירופית, דונלד טוסק, ונשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יונקר. לפי ההסכם, בתמורה לפעולות טורקיה לוויסות ההמון, העשוי להגיע למיליון וחצי בני אדם עד לסוף השנה, יחודשו השיחות להצטרפות טורקיה לאיחוד האירופי.

"הסכמנו כי יש להאיץ את תהליך צירוף טורקיה לאיחוד", אמר טוסק במסיבת העיתונאים. לדבריו, לאחר שנים שבהם התהליך התנהל באיטיות, כעת תהיה האצה במהלכים. כמו כן, אמר טוסק כי הפסגה מהווה נקודת התחלה חדשה ליחסים בין טורקיה לאיחוד. דאווטאולו אמר כי "הצטרפותה של טורקיה תהיה נכס עבור האיחוד", וציין כי במהלך הפגישה לא נרשמו חילוקי דעות.

לפי ההסכם, האיחוד יעניק שלושה מיליארד אירו לטורקיה על מנת שזו תשפר את תנאי המחיה של 2.2 מיליון האזרחים הסורים הנמצאים כעת במדינה, כך שלא יבקשו להגיע לאירופה. האיחוד אף מעוניין כי טורקיה תקשה על המעבר לאירופה וכן תמנע מפליטים שאינם סורים להגיע ליבשת.

עוד כתבות מהעולם:
משטח סולארי ומערכת איוורור: האו"ם רכש מקלטים לפליטים מאיקאה
ועידת האקלים נפתחה: גז מדמיע ומאה עצורים בהפגנות אלימות בפריז
אסד לבכיר איראני: "מדינות האויב מגבירות את הסיוע למורדים"

ראש ממשלת טורקיה, אחמט דאווטאולו, עם הגעתו לשיחות עם מנהיגי האיחוד האירופי בבריסל, נובמבר 2015. AP
אחמט דאווטאולו עם הגעתו לבריסל/AP

בטיוטת ההסכם שהגיעה לידי רויטרס נכתב כי שני הצדדים הסכימו שניתן יהיה ליישם את הצעדים החל מיוני 2016. עוד נכתב בטיוטה כי ניתן יהיה לדון על הגדלת התקציב לטורקיה בעתיד, וכי אם טורקיה תעמוד בהסכם מובטח לאזרחיה לקבל אשרת כניסה אוטומטית למדינות האיחוד עד לאוקטובר 2016.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בפסגת האיחוד האירופי-טורקיה בבריסל, נובמבר 2015. AP
דאווטאולו משוחח עם מרקל, אתמול/AP

נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, אמר לאחר הפסגה כי האיחוד יצטרך לעקוב אחרי התחייבותה של טורקיה לסיום המשבר בסוריה באמצעים דיפלומטיים, למלחמה בטרור ולהתמודדות עם שטף הפליטים. הנשיא הצרפתי הדגיש כי שלושת מיליארדי האירו שהובטחו לטורקיה, שנועדו כדי לסייע לטורקיה בהתמודדות עם הפליטים בשטחה, ישוחררו בהדרגתיות בהתאם לעמידתה בהסכם. עוד אמר הולנד כי יש לנקוט באמצעים על מנת לוודא שאותם פליטים הנכנסים לאיחוד דרך טורקיה אינם טרוריסטים.

נשיא צרפת פרנסואה הולנד וראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס בפסגת האיחוד האירופי-טורקיה בבריסל, נובמבר 2015. רויטרס
נשיא צרפת משוחח עם ראש ממשלת יוון/רויטרס

עם הגעתו לבריסל אמר דאווטאולו כי "מדובר בהתחלה חדשה" בכל הנוגע למאמציה של טורקיה להצטרפות לאיחוד, אשר הושהו במהלך העשור האחרון. "היום זהו יום היסטורי בכל הנוגע לתהליך ההצטרפות שלנו לאיחוד", אמר.

בניגוד אליו, נשיא המועצה האירופית טוסק אמר כי הישיבה תתעסק קודם כל בהשתלטות על זרם הפליטים. "קראתי לוועידה הזו להחליט ראשית מה האיחוד וטורקיה צריכות לעשות ביחד כדי להתמודד עם משבר הפליטים", אמר. "המטרה העיקרית שלנו היא ויסות השטף".

ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו ונשיא המועצה האירופית דונלד טוסק בפסגת האיחוד האירופי – טורקיה בבריסל, נובמבר 2015. רויטרס
דאווטאולו לוחץ יד לטוסק/רויטרס

השיחות נערכות בזמן של לחץ אדיר המופעל על מנהיגי האיחוד בכלל, ועל מנהיגי מדינות מערב אירופה שהכי מושפעות מהמשבר בפרט, כדי להשתלט על כמות הפליטים האדירה. "אנו נסכים היום על הצעדים המשותפים לאירופה ולטורקיה", אמרה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עם הגעתה לפסגה. "אחד החלקים המרכזיים של הצעדים המשותפים יהיה הדרך שבה נוכל להפוך את ההגירה הבלתי-חוקית לחוקית, והשיטה שבה אנו יכולים לשפר את מצב הפליטים בטורקיה".

על אף שמזג האוויר החורפי הקטין מעט את מספר הפליטים, באיחוד צופים כי הוא יתחדש במלוא עוצמתו בחודשי האביב. כמו כן, תנאי מזג האוויר גורמים להחרפת מצבם של עשרות אלפי הפליטים התקועים בין הגבולות הסגורים במדינות הבלקן.

הפסגה מתרחשת בזמן שטורקיה מעורבת במתיחות הולכת וגוברת מול רוסיה, לאחר הפלת מטוס הקרב הרוסי בשבוע שעבר. האירוע הביא להרעה במגעים בין המערב ומוסקבה לפתרון המשבר בסוריה. פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד, אמרה כי אסור שהתקרית תשפיע על מאמצי האיחוד להגיע לפתרון מדיני בסוריה, שעשוי להביא לסיום משבר הפליטים.

(עדכון ראשון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully