וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המגעים להקמת ממשלה: תמה פגישת צוותי כחול לבן והליכוד; המו"מ ימשיך מחר

הצוותים נועדו במשרד ראש הממשלה כחלק מהימשכות השיחות להקמת ממשלת חירום, ולאחר השבת המנדט לכנסת על ידי הנשיא. גורמים בכחול לבן: נותנים הזדמנות למו"מ עד ראשון, לפני חקיקה נגד נתניהו

עריכה: ליר שפיגלר

צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן נועדו במשך שעות (חמישי) במשרד ראש הממשלה בירושלים, במסגרת המשך המגעים להקמת ממשלת חירום. הצוותים ייפגשו שוב מחר להמשך השיחות, במטרה להגיע להסכם.

הפגישה נערכה לאחר שבחצות פקע מנדט גנץ להרכבת הממשלה, תוך כדי דיונים שערכו הצדדים, מבלי שביקש הארכה מהנשיא ראובן ריבלין. עם סיום הזמן שניתן לגנץ, הבוקר החזיר ריבלין לכנסת את המנדט לתקופה של 21 יום במהלכה כל ח"כ יוכל לגייס 61 ח"כים להרכבת ממשלה. אם לא תוקם ממשלה בטווח זמן זה, הכנסת תתפזר אוטומטית לבחירות אחרי שלושה שבועות.

במקביל לפגישת צוותי המו"מ, גנץ הודיע מוקדם יותר בישיבת סיעת כחול לבן כי בכוונתו להפעיל את הכנסת באופן מלא החל משבוע הבא, כפי שהתחייב עם בחירתו לתפקיד יו"ר הכנסת. לדברי גורמים בכחול לבן, גנץ מתכוון לתת הזדמנות למו"מ עם הליכוד עד יום ראשון, ורק אז יחליטו אם לקדם את מהלכי החקיקה נגד נתניהו.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ במהלך טקס השבעת הכנסת, 30 באפריל 2019. ראובן קסטרו
יגיעו למו"מ רק בניסוח הסעיפים. גנץ ונתניהו/ראובן קסטרו

בהודעתו על השבת המנדט לכנסת הסביר הנשיא כי "נוכח תמונת המצב שהתבררה בפני, במערכת בחירות שלישית זו לפיה לאף אחד מן המועמדים אין תמיכה של רוב חברי הכנסת באופן המאפשר להם לקבל את אמון הכנסת ולהרכיב ממשלה, גם לא בדרך של ממשלת אחדות, ומתוך מחויבות לתכליתו של חוק היסוד, אני מודיע לך כי אינני רואה אפשרות להגיע להרכבת ממשלה, ואני מעביר את תהליך הרכבת הממשלה לכנסת".

בשני הצדדים הביעו אמש ספקנות שהמגעים יבשילו לכדי סיום. כל פרטי ההסכם סוכמו כמעט סופית, אך המחלוקת המרכזית שמרחפת מעל השיחות בשבוע האחרון ועומדת במרכז השיחות, נוגעת למעטפת החקיקה של ההסכם ולניסוחים המשפטיים. לפי ההסכם, עוד לפני השבעת הממשלה, יחוקקו שני חוקים שמסדירים את הרוטציה בראשות הממשלה ואת מעמד ממלא מקום ראש הממשלה, בתיקונים לחוק יסוד: הממשלה.

לדברי מקורבים לנתניהו, בשבוע החולף התגבר החשש שלו מאפשרות שבג"ץ יפסול אותו לאור היותו נאשם בשוחד, מרמה, והפרת אמונים. לפי החוק, ראש ממשלה מכהן שנאשם בפלילים יכול להמשך בכהונתו עד פסק דין חלוט, אך אין התייחסות בחוק למעמדו המשפטי של מועמד להרכבת הממשלה. לכן, לדברי גורמים המעורבים במו"מ, בליכוד מבקשים להוסיף בחבילת החקיקה שינויים שיבטיחו שבג"ץ לא יוכל לפסול את נתניהו.

עוד בוואלה!

ריבלין החזיר את המנדט לכנסת: "לא רואה אפשרות להרכבת ממשלה"

לכתבה המלאה
מחאת הדגלים השחורים ברחבת ׳הבימה׳ בת״א 16 באפריל 2020. ראובן קסטרו
מחאת הדגלים השחורים בכיכר הבימה. הערב/ראובן קסטרו

בתוך כך, מאות רבות של התאספו בכיכר הבימה בתל אביב, במסגרת מחאת הדגלים השחורים נגד שחיתות שלטונית ומהלכי הממשלה בראשות נתניהו. המוחים, שהגיעו ברקע הגבלות משרד הבריאות, עומדים במרחק שני מטרים על פי סימונים שבוצעו בשעות האחרונות בכיכר.

בין הנואמים בהפגנה נמצא ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין. בנאומו תקף דיסקין בחריפות את נתניהו. "בבלפור יושב בנוחות נאשם בשלושה תיקים פליליים באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים. אותו נאשם בפלילים הוא זה שגורם לדמוקרטיה הישראלית להיחלש, ולשלטון החוק להתערער. עם אפס דוגמא אישית, הנאשם מוביל פוליטיקה צינית ותחמנות חסרת תקדים", אמר.

עריכה: ליר שפיגלר

מתן יפה, מהמארגנים של מחאת הדגלים השחורים, אמר כי "אנחנו אזרחים שומרי חוק, נלחמים על הדמוקרטיה, ואנחנו לא מוכנים לביזיון הזה שיהיה ראש ממשלה נאשם בפלילים". יפה הוסיף כי "אני לא הייתי מעסיק מדריך חינוכי כנאשם בפלילים. רוצים דין אחד לאזרחים ולמנהיגים שלנו, מגיעה לנו מנהיגות נקיית כפיים שנאשם לא יכול לבחור את השופטים ששופטים אותו".


(עדכון ראשון: 17:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully