וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש להתפרצות קורונה ביישובים ערביים בצפון: התושבים התבקשו להסתגר בבתים

משרד הבריאות ביקש מתושבי דיר אל-אסד, נחף, בענה ומג'ד אל-כרום להישאר בבתיהם, לאחר שנמצאו 31 חולי קורונה בסביבה. המשרד הזהיר: "על פי החקירה האפידמיולוגית יש מאות מגעים פוטנציאליים". סגן ראש המועצה הודיע: "אנחנו במצב חירום של 24 שעות"

-

לאחר שתושבים התריעו, משרד הבריאות הודיע היום (רביעי) על חשש מהתפרצות נגיף הקורונה ביישוב דיר אל-אסד ובסביבתו, זאת בעקבות רמת תחלואה גבוהה מאוד בקורונה, שהתגלתה ביישוב שבגליל המערבי. לפי נתוני משרד הבריאות, יש כרגע 31 חולי קורונה מאומתים על פי החלוקה הבאה: 23 חולים בדיר אל-אסד, ארבעה חולים בנחף, שלושה בבענה וחולה אחד במג'ד אל-כרום. ציבור התושבים ביישובים אלו התבקש להישאר בבתים.

עוד נמסר כי המשרד, בתיאום עם פיקוד העורף, מד"א, המועצה המקומית וכן משטרת ישראל מטפלים באירוע. לפי החקירה האפידמיולוגית שנוהלה על ידי מחוז צפון של משרד הבריאות יש מאות מגעים פוטנציאליים של הנדבקים, על כן במשרד מנחים את התושבים והציבור ביישוב דיר אל אסד ויישובי הסביבה להישאר בבתים, וכן לשמור על הוראות הבידוד והריחוק החברתי. כל הגופים ממקדים מאמצים באזור.

סגן ראש המועצה נימר חוסין אמר לוואלה! NEWS כי הכפר הוכנס למצב חירום של 24 שעות. לדבריו, "אנחנו מודאגים מאוד, יהיו כאן מאות חולים מאומתים". על המצב נכון לעכשיו אמר חוסין כי "יש לנו 24 חולים מאומתים, 22 מאומתים מקופת חולים כללית ועוד שניים מקופות אחרות. המקור ככל הנראה הוא משגיח כשרות במשחטה מקומית שנמצא חולה. נודע לנו שהרב חולה ביום שלישי שעבר ו-156 היו במגע ישיר אתו, מתוכם 59 מחוץ לכפר". הוא הוסיף כי "בכוונתנו לעשות בדיקות לא רק למי שהיה במגע ישיר עם המשגיח, אלא לכל 500 עובדי המשחטה, אבל היום אין בדיקות בגלל החג".

מתחם "היבדק וסע" בדיר אל-אסד. 15 באפריל 2020. דוברות מד"א, אתר רשמי
"רמת תחלואה גבוהה מאוד". מחסום "היבדק וסע" בדיר אל-אסד, היום/אתר רשמי, דוברות מד"א

על השתלשלות האירועים עד כה הוא סיפר: "המקרה הראשון אצלנו נודע לנו ביום שישי שעבר. היו גם 12 עובדים מהגדה שאחד מהם זוהה אחר כך כמי שנדבק והודיעו למשרד הבריאות של הרשות הפלסטינית. חלק מהעובדים החלו אז לעשות בדיקות". הוא המשיך וסיפר כי "עוד בשבוע שעבר התברר שיש ארבעה נדבקים, ועלה חשש אצלנו לעוד הידבקויות. הגשנו בקשה למשרד הבריאות ולקופת חולים כללית, הם נענו לבקשתנו ושלשום ואתמול נערכו בדיקות".

במרכז עדאלה מתריעים זה זמן על היעדר נגישות בדיקות ביישובים ערביים במשולש, בגליל ובנגב. בשבוע שעבר פנה מרכז עדאלה למשרד הבריאות בדבר היעדר מתחמי בדיקה בגליל העליון שישרתו את תושבי מעיליא, ג'יש ופסוטה. בעקבות פנייה זו השיב משרד הבריאות כי הוא יפעל מתחמי היבדק וסע באזורים אלה וכי המשרד נמצא בתהליך של העברת האחריות לבדיקות אלה לקופות החולים.

בפסק דין שניתן אתמול בעתירה שהגיש המרכז בדרישה להנגשת מתחמי בדיקה לתושבי הכפרים הלא מוכרים בנגב, העירו השופטים עמית וברון כי מדיניות הקצאת המשאבים לצורך קיום הבדיקות איננה ברורה וכי על המדינה לשקול הקמת מתחמי בדיקה נוספים לאוכלוסיות אלה. עו"ד סאוסן זהר ממרכז עדאלה מסרה: "נראה שישנו כשל עמוק בכל הנוגע להתמודדות עם התפשטות מגיפת הקורונה ככל שזה נוגע לחברה הערבית. המדינה מגיבה לאט ובאיחור ואינה מנגישה בדיקות קורונה לאוכלוסיות נרחבות, ואנו חוששים שמא התוצאות למחדל הזה תהיינה קשות מאוד".

עוד בוואלה!

בחברה הערבית מתרגלים לנוכחות צה"ל במאבק בקורונה: "כולנו באותה סירה"

לכתבה המלאה
מחסום משטרה לאכיפת תקנות עוצר הקורונה, ג'סר א-זרקא 9 באפריל 2020. שלומי גבאי
מחסום משטרתי לאכיפת תקנות הקורונה בג'סר א-זרקא/שלומי גבאי

יו"ר הוועד הארצי של ראשי הרשויות המקומיות הערביות בישראל, מודאר יונס, אמר כי "מה שמדאיג אותנו מאד היום שלמרבה הצער, התושבים שעבדו במפעלים חיוניים בכמה מקומות, נחשפו לנגיף וחלו, ולא אובחנו מבעוד מועד. לכן, בחלק מהישובים שלנו המגמה השתנתה ואחוז הנדבקים עלה ומטבע הדברים גם חשד להידבקות אצל אלה שנחשפו אליהם. אנחנו דורשים הגברה ככל שניתן של הבדיקות במיוחד באזורים אלה במקביל לאחריות שכחברה מוטלת עלינו, למלא אחר ההנחיות כפי שקוראים ראשי הרשויות המקומיות".

הוא הוסיף כי "העלינו כבר בתחילת הדרך חשש שהנתונים שסופקו לא בהכרח משקפים את המציאות, מכיוון שכמות הבדיקות שבוצעה בחברה הערבית הייתה נמוכה. לשמחתנו, כשהתחילו לעשות את הבדיקות לציבור הרחב הנגישו אותן לחברה הערבית והתברר לשמחתנו שהמגמה לא השתנתה ושככלל, המחלה לא פשׂתה אצלנו".

קופת חולים לאומית פתחה שני מתחמים ייעודיים לבדיקות קורונה במגזר הערב בטייבה ובג'יסר א-זרקא. קופת חולים לאומית, אתר רשמי
מתחם בדיקות נייד בטייבה וג'סר א-זרקא, השבוע/אתר רשמי, קופת חולים לאומית

בתוך כך, לנוכח החשש מהתפרצות ביישובים השכנים, מסרו ראש עיריית כרמיאל ויו"ר אשכול יישובי בית הכרם משה קונינסקי, כי בזכות המאמצים הרבים והלחץ הכבד שהפעיל על משרד הבריאות, נפתח ופעל אתמול ושלשום בחניון האחורי בקניון חוצות כרמיאל דרייב אין "הבדק וסע", ששירת את תושבי כרמיאל, משגב, ראמה, נחף, בענה, דיר אל אסד ומג'ד אל כרום. הוא אמר כי "ראשי הרשויות החברים באשכול בית הכרם בראשותי התרענו על כך מבעוד מועד, ולכן דרשנו להקים דרייב אין "הבדק וסע" בכרמיאל ותוצאות הבדיקות שבוצעו במתחם כ-850 (מתוך כ-1100 שבוצעו ביישובים) ביומיים שבהם פעל מוכיחות זאת".

קונינסקי ציין כי במכתב שנשלח כבר ב-24 במרץ והוחתם על ידי ראשי הרשויות החברים באשכול למנכ"לי משרד הבריאות והפנים, הוא התריע על החשש מהתפרצות נגיף הקורונה ביישובי האשכול, וכלל דרישה להקמת דרייב אין וסיוע נוסף לנוכח המצב. "להערכתנו, במרחב המונה כ-150 אלף תושבים, עדיין קיימים נשאים וחולים רבים יותר שאינם מאובחנים ואני רואה חשיבות רבה בהמשך הבדיקות והמגבלות ושמירה על ההנחיות ביישובים שבהם התחלואה גבוהה במיוחד", הוסיף.

(עדכון ראשון: 10:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully