וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקלות כל שבועיים בארבע פעימות: היכן עומדים תרחישי החזרה לשגרה

15.4.2020 / 21:11

מחר יחלו הדיונים על השבת המשק לפעילות, כשבאוצר, במשרד הבריאות ובמל"ל מתווכחים על היקף ההקלות. מסתמן: מתכונת העבודה תעלה בהדרגה ל-30%, ההייטק והקמעונאות יחזרו לשגרה. במשרד החינוך מעריכים: הגנים לא יפעלו מיד לאחר החג. מחלוקת על פתיחת חנויות רחוב ומספרות

צילום: ניב אהרונסון

התקנות לשעת חירום המגבילות את העבודה במגזר הציבורי והפרטי הוארכו ביומיים, לקראת דיון שיתקיים מחר (חמישי) בנושא החזרת המשק לשגרה. עמדת המל"ל שתוצג בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו היא כי ניתן להעלות בהדרגה את מתכונת העבודה ל-30% בסקטורים של תעשייה, הייטק וקמעונאות לאחר חג הפסח. למרות דרישת משרד האוצר להחזיר את גני הילדים וכיתות א'-ג' ללימודים כבר אחרי החג, במל"ל מעריכים כי עקב התנגדות משרד הבריאות הדבר לא יתאפשר.

גורם באוצר הסביר כי ההקלות צפויות להיות מתונות מאוד. "משרד הבריאות והמל"ל בגדול רוצים להתחיל את היציאה מהסגר בעוד שבועיים-שלושה, ובשבוע הבא לתת הקלות מאוד מינוריות כמו העלאת מתכונת העבודה ל-30%, לא להחזיר משמעותית את המשק לפעולה", אמר. "למרות שמשרד החינוך רוצה כבר להניע חזרה ללימודים, מבחינתם שהדבר יידחה בעוד כמה שבועות".

בדומה לדוח האסטרטגיה שהציגו במשרד האוצר, המל"ל צפוי להמליץ על חזרה לשגרה בשלב ראשון של ענפי ההייטק, התעשייה ושירותים שניתנים מרחוק כמו ראיית חשבון ועריכת דין, ובשלב השני תחום המסחר והקמעונאות. יחד עם זאת, גורמים במשרד האוצר אומרים כי דוחות רבים של צוותים שונים נכתבו בנושא החזרה לשגרה, אך אין גורם מרכז אחד שיוביל את המהלך. "בסופו של דבר נראה את ראש הממשלה יושב עם משרד הבריאות ומקבל החלטות ברגע האחרון", אמרו.

אחרי כניסת העוצר, מרכז הכרמל חיפה, 8 באפריל 2020. יואב איתיאל
מרכז הכרמל בחיפה ריק/יואב איתיאל

"מדברים על הקלות שיהיו בפעימות של שבועיים - בכל שבועיים יאושרו עוד הקלות. מדובר בתכנית בסדר גודל של ארבעה שלבים", אמר לוואלה! NEWS שר בממשלה שהשתתף בדיונים מול המל"ל. "הדברים שעומדים במחלוקת כרגע הם אלו הקלות יהיו בכל שלב, כשמשרד הכלכלה והאוצר דוחפים לתת יותר הקלות, מאשר משרד הבריאות שרוצה לחכות. הוויכוח המהותי בין הצדדים הוא מה הקריטריונים לעבור משלב לשלב. עמדת משרד הבריאות היא מגבלה של עשרות נדבקים ביום למעבר משלב לשלב, כשמשרד הכלכלה והאוצר רוצים מגבלה של מספר מונשמים, כיוון שזהו צוואר הבקבוק האמיתי".

"תהיה חזרה של ענף התעשייה, כאשר כרגע מדברים על מתכונת עבודה של 30% בחזרה מיידית ובתוך חודש וחצי נראה פעילות מלאה", הסביר השר. "לגבי ענף המסחר הוא מתחלק לקמעונאות ופנאי ובילוי. כרגע השאלה היא לגבי תחום הקמעונאות - מי יחזור לעבוד ומתי, והאם בתור התחלה רק חנויות רחוב או מרכזים פתוחים, ולאחר מכן מתי הקניונים יחזור לעבודה".

שוק פתח תקווה 24 במרץ 2020. ראובן קסטרו
ענף הקמעונאות במוקד המחלוקת. שוק פתח תקווה/ראובן קסטרו

השר הבהיר כי "העמדה של המל"ל יותר שמרנית וזהירה מטבעה מאשר העמדה של הפורום הכלכלי. ראש הממשלה מבין שאנשים כבר רוצים לחזור לשגרת החיים שלהם. הם מיצו את הסגר, זה לא אומר אבל שביום ראשון אחרי פסח נחזור לימים כתיקונם, נראה הליך מדורג".

לדברי השר, שני תחומים נוספים שנמצאים במחלוקת הם תחומי הבילוי והפנאי, שכרגע לא צפויים לחזור לשגרה במהלך החודש הקרוב. תחום נוסף שנמצא בבעיה ולא על הפרק הוא עולם התיירות והמלונאות, שחודשי יולי-אוגוסט מהווים את העונה החמה עבורו, ועבור עיר כמו אילת שזהו 70% מכוח העבודה שלה - מדובר בעניין מהותי.

במקביל, יועצו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אבי שמחון, תומך בפתיחת חנויות רחוב ומספרות כבר בשבוע הבא, בעוד במשרד הבריאות מתנגדים. לדברי בן שמחון, אם תתאפשר פתיחה של חנויות רחוב יש לאפשר גם פתיחה של מספרות כדי למנוע פעילות באופן "שחור" וסמוי. מנגד, במשרד הבריאות מתנגדים ולא רוצים את חזרתם לעבודה של בעלי מקצוע המאפשרים מגע עם לקוחות.

מנכ"ל משרד החינוך: חזרה ללימודים - לא לפני מאי

נכון להיום, במשרד החינוך עדיין לא יודעים מתי תלמידי מערכת החינוך יחזרו אל ספסל הלימודים. בלשכת המנכ"ל מעריכים כי בשל התנהלות משרד הבריאות ועמדתו המחמירה, הדבר לא יקרה לפני חודש מאי, אך דברים יכולים להשתנות. הקבוצה היחידה שלגביה יש הסכמה היא תלמידי החינוך המיוחד - 140 אלף תלמידים לערך שצפויים לחזור לספסל הלימודים ביום שלישי 21 באפריל.

במשרדים שוקלים חלופה לפיה חלק ילמדו בימים א', ג' וה' והיתר בימים ב' ו-ד'. לפי ההצעה, אותם תלמידים ילמדו בקבוצות קטנות של ארבעה או שישה תלמידים. 90 אלף ילדים נוספים מכיתות החינוך המיוחד בבתי הספר הרגילים והמשולבים, יגיעו למוקדים הטיפוליים בבתי הספר.

כיתה ריקה בגמנסיה הרצליה. שרון בוקוב
עדיין לא יודעים מתי התלמידים יחזרו אל ספסל הלימודים. כיתה ריקה בגמנסיה הרצליה/שרון בוקוב

במשרד האוצר רוצים להחזיר את הלימודים במודל מוסכם עם משרד החינוך של גני הילדים וכיתות א'-ג', אך לכך משרד הבריאות עדיין מתנגד. גורמים במשרד החינוך אמרו היום כי "נכון לעכשיו לא תהיה חזרה ביום ראשון של הגנים ללימודים". מדובר בחצי מיליון ילדים, שיחזרו לגנים בצורה הדרגתית וקטנה. גם כאן - בגנים של 30 ילדים הקבוצה תחולק ל-15 ו-15, כשכל אגף ילמד שלושה ימים בשבוע תוך שהוא מתחלק בעצמו לשתי קבוצות.

בכיתות א' עד ג' - כ-400 אלף תלמידים לערך, בוחנים במשרדים למידה בקבוצות קטנות בדומה לגנים והחינוך המיוחד. זאת, בעוד כיתות ד' עד ו' ימשיכו בלמידה מרחוק, ולצורך העניין יתפנו יותר כיתות לימוד בבתי הספר.

על השאלה מאיפה כוח האדם שיגיע ללמד את אותן קבוצות מפוצלות, כאשר מרבית המורים נמצאים באוכלוסיית סיכון אך סביר להניח שיוחרגו לצורך העניין. במשרד החינוך אומרים כי כרגע הם פועלים לתגבר אותם, אך משרד הבריאות עדיין לא נתן הנחייה מסודרת מי יהיו אוכלוסיות הסיכון שיוותרו בסגר, מאיזה גילאים ועם איזה רקע רפואי. היום חילק גורם במשרד החינוך באזור הצפון שאלונים למורים, כדי שיפרטו האם הם נמנים על אוכלוסיית הסיכון לפי הקריטריונים שפורסמו עד כה במשרד הבריאות לבידוד. במשרד החינוך טענו כי מדובר ביוזמה מקומית שלא בתיאום ולא על דעת המשרד והדבר טופל.

כמו כן משרד החינוך מתכנן מזה תקופה להחזיר את קבוצת הנוער בסיכון ללימודים במתכונת של תלמידי החינוך המיוחד, אך בניגוד למתווה שהוסכם לגבי החינוך המיוחד - במשרד החינוך טוענים כי עדיין לא התקיימו דיונים בנושא ואין מועד לחזרה.

(עדכון ראשון: 20:13)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully