וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאט ובזהירות: אוסטריה וספרד מתחילות בהקלות בסגר הקורונה

14.4.2020 / 22:00

לאור התייצבות המצב באוסטריה, שפעלה בשלבים המוקדמים של המגיפה, נפתחו מחדש שעריהם של חנויות גדולות תוך החובה לעטות מסיכות. ספרד היא אחד המוקדים העיקריים של ההתפרצות, אך הפעילות העסקית מתחדשת באטיות לאור שיפור במצב. ארגון הבריאות העולמי מזהיר: טרם הגענו לשיא

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

אלפי חנויות באוסטריה נפתחו היום (שלישי) עם תחילת ההקלות במגבלות שהוטלו לבלימת התפשטות נגיף הקורונה. מדובר באחת המדינות הראשונות באירופה שמקלות בסגר, אחרי שהייתה אחת הראשונות שפעלה כדי לצמצם את ההתקהלויות הציבוריות וסגרה מסעדות, ברים, בתי ספר ועסקים לא חיוניים לפני כארבעה שבועות. התושבים במדינה נקראו להישאר בבתיהם ולעבוד מהם אם מתאפשר להם.

המצב במדינה טוב בהרבה מאשר במדינות אחרות ביבשת, עם 384 מקרי מוות בסך הכול, פחות מהמניין היומי בכמה מדינות גדולות יותר באירופה. מספר הנדבקים היומי צנח לאחוזים בודדים ומספר המאושפזים בבתי החולים התייצב. פרט לאוסטריה, גם ספרד ודנמרק החלו להקל בסגר שלהן, אף שארגון הבריאות העולמי הזהיר שהמגיפה טרם הגיעה לשיאה באירופה.

"הוקל לי מאוד, גם עבור עמיתיי וגם עבורי משום שזה היה הרבה מאוד זמן, ומעל הכול, תקופה של אי-ודאות", אמרה ברברה קוגלר, מוכרת פרחים בווינה, בזמן שרכשה צמחים בשוק סיטונאי.

קונים מחוץ לחנות נעליים, וינה, אוסטריה, אחרי ההקלות בסגר שהוטל בגלל הקורונה, 14 באפריל 2020. רויטרס
קונים מחוץ לחנות נעליים בווינה, היום/רויטרס

בשבוע שעבר הממשלה פרסמה את אסטרטגיית היציאה ההדרגתית שלה מהמשבר. תחילה, נפתחו חנויות בגודל 400 מ"ר, יחד עם חנויות כלבו ומשתלות. החל מ-1 במאי, אמורים להיפתח מחדש גם מרכזי הקניות, חנויות גדולות יותר ומספרות.

מרכז וינה, הסואן בשגרה, היה שקט בשעות הבוקר ברקע הקור העז השורר בבירה. עם זאת, חנויות הכלבו היו עמוסות בתורים ארוכים אך מסודרים, של לקוחות שרכשו את המצרכים שהם זקוקים להם ברוח תקופת הבידוד בבתים. "יש לי עבודות לעשות בגינה שלי וזה יהיה הפרויקט שלי בימים הקרובים", אמר מפתח התכנה אוולד וולנר, בזמן שעמד בתור בחנות כלבו בעיר אייזנשטד שבמזרח המדינה.

עוד בוואלה!

התפרצות הקורונה: מניין המתים עלה ל-123, סגר ברחבי הארץ

לכתבה המלאה

בשל עומס הקונים, פנה שר הפנים קרל ניהאמר לציבור, והודיע כי "חנויות הכלבו יישארו פתוחות. אתם לא צריכים לקנות הכול היום". עם המגבלות על מספר האנשים המורשים להיות בכל חנות והחובה מכולם לעטות מסיכות, הממשלה טרם שלחה מסר ברור לגבי המשך הסגר.

"זה גורם לבלבול כי זה כמו להחזיק גזר מול חמור", אמר מוכר הפרחים קוגלר. "אתה יכול לצאת, אתה רואה שחנויות פתוחות, אבל מצד שני אנשים לא בטוחים כי הם גם לא אמורים לצאת לרחוב, ולעיתים נקנסים אם הם קרובים מדי זה לזה", הוסיף.

הבנק המרכזי במדינה העריך כי כל שבוע נוסף של הגבלות היה עולה לכלכלת אוסטריה 0.53% מהתוצר המקומי הגולמי השנתי, או 2.1 מיליארד יורו. "בבקשה תישארו חזקים, בבקשה המשיכו להחזיק מעמד", אמר הקנצלר סבסטיאן קורץ. "המשבר רחוק מלהסתיים", הוסיף הקנצלר במסיבת עיתונאים. הוא אף ציין כי מדובר בצעד הראשון שנעשה לקראת חזרה ל"נורמליות חדשה".

אנשים עומדים בתור לחנות במדריד במרחק, ביציאה הראשונה מהסגר בספרד. 14 באפריל 2020. רויטרס
אנשים עומדים בתור לחנות במדריד במרחק, ביציאה הראשונה מהסגר בספרד/רויטרס

גם אם בצורה שונה, מדינות אחרות באירופה מרפות אף הן את הצעדים שבהם נקטו כדי למנוע את התפשטות נגיף הקורונה. ספרד מאפשרת החל מאתמול לפעילות מסוימת, כולל בנייה וייצור, להתחדש. דנמרק פתחה מחדש את מעונות היום וכמה מבתי הספר במדינה.

כמעט שני מיליון בני אדם ברחבי העולם נדבקו ויותר מ-119,200 מתו במגיפה הקשה ביותר במאה השנים האחרונות - כך על פי נתוני רויטרס. מוקד הרעש עבר מסין, שם התגלה הנגיף לראשונה בחודש דצמבר, לארצות הברית, שבה מספר המתים הגבוה ביותר: 23,568. מנהיגי העולם, בהתחשב בהקלת הצעדים לבידוד חברתי, נאלצים לאזן בין הסיכונים לבריאות ולכלכלה, שכן צעדי הבידוד הללו חונקים את קווי האספקה בעיקר בסין, ומחלישים מאוד את הפעילות הכלכלית.

אנשים מתהלכים ברחובות וינה, ביציאה הראשונה מהסגר באוסטריה. 14 באפריל 2020. רויטרס
אנשים מתהלכים ברחובות וינה, ביציאה הראשונה מהסגר באוסטריה/רויטרס

בעקבות המשבר הגלובלי, צפויה הכלכלה העולמית להתכווץ השנה בכ-3% - כך קבעה קרן המטבע הבינלאומית, שמנבאה את הירידה החדה ביותר מאז השפל הגדול. ארגון הבריאות העולמי אמר כי מספר המקרים החדשים הופך לקל בחלקים מסוימים של אירופה, כולל איטליה וספרד, אולם ההתפרצויות גדלו בבריטניה ובטורקיה.

"ההתפרצות היא עולמית וכוללת, 90% מהמקרים מגיעים מאירופה ומארצות הברית. אז אנחנו בהחלט לא רואים את השיא עדיין", אמרה דוברת ארגון הבריאות העולמי מרגרט האריס בתדרוך בג'נבה. עם זאת, המניות העולמיות שהושגו לאחר נתוני הסחר הסיני נכנסו טוב יותר מהצפוי וכיוון שמדינות מסוימות הסירו חלק מהמגבלות.

(עדכון ראשון 14:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully