וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה תשחרר 90 אלף אסירים בשל הקורונה. העיתונאים יישארו בכלא

14.4.2020 / 16:23

לפי חוק חדש, כמחציתם ישוחררו זמנית ויהיו תחת פיקוח, ואילו החלק השני ישוחרר לצמיתות. באופוזיציה ובארגוני זכויות אדם אמרו כי החוק היה צריך לכלול גם אלו שהורשעו בעבירות טרור, בהם מתנגדי ארדואן. בית הכלא במדינה הם הצפופים ביותר באירופה

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

הפרלמנט בטורקיה העביר היום (שלישי) חוק שיאפשר שחרור של עשרות אלפי אסירים כדי להקל על הצפיפות בבתי הכלא ולהגן על אסירים מפני נגיף הקורונה. עם זאת, מבקרי החוק טוענים נגדו כי הוא אינו כולל מורשעים בעבירות טרור. מפלגת הצדק והפיתוח (AK) השלטת של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן ובעלי בריתה הלאומנים תמכו בחוק, שעבר ברוב של 279 קולות מול 51 מתנגדים.

החוק יסלול את הדרך לשחרורם הזמני של כ-45 אלף אסירים. מי שעונה על תנאי השחרור יהיה תחת פיקוח שיפוטי עד סוף מאי, כשמשרד המשפטים יוכל להאריך את התקופה שלוש פעמים, למשך מקסימום חודשיים בכל פעם. מספר דומה של אסירים ישוחרר לאלתר במסגרת חלק נפרד מהחקיקה שמטרתה לצמצם את הצפיפות בבתי הכלא.

בית הכלא סיליברי ליד איסטנבול, טורקיה. רויטרס, רויטרס
בית הכלא סיליברי ליד איסטנבול, טורקיה/רויטרס, רויטרס

שר המשפטים עבדול המיט גול אמר אתמול כי אובחנו 17 אסירים חולים, בהם שלושה שמתו מהווירוס. 79 אנשי סגל נדבקו אף הם.

מפלגות האופוזיציה ופעילי זכויות אדם ציינו שהחוק לא כולל מורשעים בטרור, הכוללים עיתונאים ופוליטיקאים שנעצרו בגלי הטיהורים אחרי ניסיון ההפיכה ב -2016. באופוזיציה אומרים כי שחרורם של פושעים, בהם גנבים, פורצים ומעורבים בעבירות שחיתות, עשוי להביא לעלייה בפשיעה.

באופוזיציה טוענים כי מניעת שחרורם של מי שהורשע בהפרת חוק המודיעין של טורקיה נועד לשמור במאסר עיתונאים שנכלאו מוקדם יותר השנה בגין דיווח על מותם של אנשי מודיעין טורקים בלוב.

טורקיה עצרה אלפי אנשי אקדמיה, עורכי דין, עיתונאים, עובדי מדינה ואנשי צבא באשמת תמיכה באיש הדת הגולה פתהוללה גולן, שלדבריה תכנן את ניסיון ההפיכה. גולן, בעל בריתו של ארדואן בעבר מכחיש כל מעורבות במרד.

עוד בוואלה!

טורקיה: שר הפנים רצה להתפטר אחרי שהורה על סגר בתוך שעתיים, ארדואן סירב

לכתבה המלאה

בין האסירים שיישארו מאחורי הסורגים גם פעילים ופוליטיקאים כורדים רבים, שלטענת המדינה קשורים למפלגת הפועלים של כורדיסטן (PKK) המוגדרת ארגון טרור.

ארגון אמנסטי אינטרנשיונל בירך על הצעדים להפחתת הצפיפות בבתי הכלא, אך אמר כי החוק לא כולל אסירים אחרים שיש לשקול את שחרורם.

"אלו שהורשעו במשפטים בלתי-הוגנים במסגרת החוקים הרחבים מדי נגד טרור עומדים כעת גם בפני סכנה להידבקות במחלה קטלנית זו", אמרה פעילת הארגון מילנה בייום."על ממשלת טורקיה לעשות את הדבר הנכון ולשחרר מידית את מי שנכלא אך ורק בשל הבעת דעותיו בדרכי שלום.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. 14 באפריל 2020. רויטרס
בין המורשעים בעבירות טרור הם מתנגדי ארדואן/רויטרס

50,000 ממתינים למשפט

מבקרי מערכת המשפט בטורקיה אומרים שהחלטות בתי המשפט מושפעות מהפוליטיקאים. ארדואן ומפלגתו טוענים שהשופטים מקבלים החלטות באופן עצמאי. מאז גלי הטיהורים ב-2016, עלה מספר האסירים במדינה לכמעט 300,000 - אוכלוסיית בתי הכלא השנייה בגודלה באירופה והצפופה ביותר מאז ינואר 2019, על פי נתונים של מועצת אירופה. כ-50,000 איש שהורשעו או נכלאו בהמתנם למשפט באשמת עבירות טרור, כולל חברי PKK ותנועתו של גולן, אינם נכללים בחוק החדש.

טוראן איידואן, חבר מפלגת העם הרפובליקנית (CHP), הגדולה ביותר באופוזיציה, אמר כי החוק היה צריך להגן על חופש המחשבה. "אתם כולאים את מי שמותח ביקורת", אמר בפנייתו לחברי מפלגת השלטון והמפלגה הלאומנית בפרלמנט. חבר אחר במפלגתו אמר שכל 210 התיקונים לחוק שהוצעו על ידי מפלגות האופוזיציה נדחו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully