וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ דחה את העתירה נגד הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו: "עדיין תיאורטית"

12.4.2020 / 21:20

שופט העליון אלכס שטיין קבע כי למרות הודעת ריבלין כי לא יאריך את המנדט של גנץ, העתירה לא רלוונטית בשלב זה מאחר שרה"מ לא קיבל את הסמכות להקמת ממשלה. לדבריו, העותרים יוכלו להגיש את העתירה בשלישית במידת הצורך

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

שופט בית משפט העליון אלכס שטיין דחה הערב (ראשון) על הסף את העתירה נגד הטלת הרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו בשל כתב האישום שהוגש נגדו. שטיין קבע כי למרות הודעת הנשיא ראובן ריבלין שלא יאריך את המנדט של יו"ר כחול לבן בני גנץ, העתירה עדיין תיאורטית שכן ריבלין עדיין לא העביר את המנדט לנתניהו. אם הנשיא יחליט להעביר את המנדט לנתניהו, יוכלו העותרים להגיש את העתירה בשלישית.

את העתירה הגישו מוקדם יותר היום אישי ציבור מתחומי ההייטק, הביטחון והאקדמיה בדרישה למנוע את העברת המנדט לנתניהו בשל כתב האישום שהוגש נגדו. בין העותרים - ראשי השב"כ לשעבר עמי אילון, כרמי גילון ויובל דיסקין, היועץ לביטחון לאומי לשעבר עוזי ארד, נשיאת אוניברסיטת בן גוריון לשעבר, פרופ' רבקה כרמי, מנכ"ל מייקרוסופט ישראל לשעבר, יורם יעקבי. את העותרים מייצגת עו"ד דפנה הולץ לכנר.

ח"כ איילת שקד (ימינה) אמרה לאחר ההחלטה כי לבג"ץ אסור להתערב בהחלטת נשיא המדינה על מי להטיל את המנדט להרכיב ממשלה. "טוב עשה השופט שטיין שדחה את העתירה על הסף. אך כדאי להזכיר: בית המשפט לא יכול להתערב בשיקול דעתו של נשיא המדינה. ולכן אם הנשיא יחליט להעביר את המנדט לנתניהו, אין לבית המשפט סמכות להתערב. זה לא משפט. זו פוליטיקה", צייצה שקד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במשרדו בירושלים ב-14 במרץ 2020. רויטרס
העתירה תיאורטית כי המנדט לא עבר לידיו. נתניהו/רויטרס

בחודש ינואר האחרון מחק בג"ץ עתירה נוספת, שגם אותה הגישו 67 אנשי הייטק, ביטחון ואקדמיה, בסוגיית כשירותו של נתניהו להרכיב ממשלה. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות אמרה אז כי "עתירה זו, אף שהיא מעלה שאלה עקרונית ונכבדה, הינה תיאורטית ומוקדמת מן הטעמים שיפורטו להלן, ועל כן דינה להימחק".

בית המשפט אף דחה מפורשות את טענתם של נתניהו והליכוד, לפיה אפשרות הטלת הממשלה על נאשם בפלילים היא סוגיה שאינה שפיטה, ובכך פתח את הדלת להגשת העתירה מחדש בעתיד. "הסוגיה המועלית בעתירה שלפנינו היא סוגיה עקרונית וחשובה", נכתב. "היא נוגעת לעקרון שלטון החוק, לטוהר המידות של נבחרי הציבור ולאמון הציבור במוסדות השלטון. משכך היא נוגעת לליבת ערכי היסוד שעליהם מושתתת שיטת המשפט שלנו ועל כן אין ממש בטענת המשיב והמשיבה כי מדובר בסוגיה שאינה שפיטה. עם זאת, בהשאלה מאמרה מוכרת בתחום אחר - מערכת בחירות היא 'ממלכת אי הוודאות'... עוד יש לזכור כי התפתחויות עובדתיות כאלה ואחרות עשויות להשפיע על הרלוונטיות של ההחלטה ועל מידת התאמתה לתמונת המציאות".

בתגובה להחלטה אמר נתניהו כי "אני חושב שלא צריך לדון בזה בכלל כי הבחירה מי ינהיג את העם היא של העם בלבד ולא של אף אחד אחר". לדבריו, "זו הייתה העמדה שלי והיא לא השתנתה, ואני מקווה שכך ינהגו גם בעתיד".


(עדכון ראשון: 20:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully