וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים בלשכת רה"מ: בייעוץ המשפטי עיכבו את בידוד השבים מחו"ל

במענה לשאלת וואלה! NEWS, אמרו הגורמים כי עיכוב הסמכת פיקוד העורף נבע משום שהייעוץ המשפטי לממשלה לא אפשר בידוד במלוניות ודרש לבצע תשאול. גורם ביטחוני תקף: משרד המשפטים לא נתן מענה והנוסעים נכנסו לישראל. אחרי הנחיית רה"מ: נוסעים בנתב"ג שבו לבתיהם במוניות

צילום: ניב אהרונסון

גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו היום (שבת) כי הסמכת פיקוד העורף לטיפול בשבים הנכנסים לארץ התעכבה עד כה היא משום הייעוץ המשפטי לממשלה לא אפשר בידוד במלוניות לשבים מחו"ל, ודרש לבצע תשאול. זאת בטענה כי למשרד המשפטים נדרשים הוכחות ונתונים מספקים כדי לאשר חיוב גורף של בידוד למשך 14 יום. מאחר והסתבר כי היו מקרים שהתשאול לא מספק, מתקיים כעת שיח בין הצדדים כדי להגביר את האכיפה על השבים מחו"ל. במסגרת זו, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט צפוי לאשר תקנה לשעת חירום שתובא בפני הממשלה כדי לאשר את הסמכת פיקוד העורף לטיפול בנוסעים שמגיעים לארץ ולהבאתם לבידוד.

בימים האחרונים נחתו בנתב"ג כמה טיסות מיעדים שונים ברחבי העולם, שנוסעיהן לא עברו בדיקות או תשאול - בזמן שישראל נתונה תחת סגר בשל החשש מהתפשטות הנגיף בחג הפסח. בעקבות המחדל, גורם ביטחוני הסביר כי כל עוד גורמים רפואיים לא הוכיחו כי נוסע הוא נשא של נגיף הקורונה - אין סמכות משפטית להעבירו לבידוד במלוניות פיקוד העורף. לדברי הגורם, כבר בשלב מוקדם של ההיערכות לבלימת הנגיף הצביעו במשרד הבריאות על נתב"ג כנקודת תורפה מאחר שהתקנות לשעת החירום (תקש"ח) לא מחייבות את השבים מחו"ל ללכת למלונית קורונה.

נוסעים ישראלים נוחתים בנתב"ג, 11 באפריל 2020. דנה ירקצי
נקודת תורפה. נוסעים נוחתים בנתב"ג, היום/דנה ירקצי

"זה היה ברור שזה מהווה פתח לכך שיש כאלה שיגידו שהם לא יכולים להיות בבידוד ואיש לא יוכל למנוע את זה מהם מבחינה משפטית. אין סמכות משפטית להגיד לו תעלה על הטיולית של פיקוד העורף וסע מנתב"ג היישר למלונית. זה לא מתאפשר, אי אפשר לאכוף את זה", אמר הגורם. "לכן, הסוגיה הזו הועברה למשרד המשפטים ולא קיבלה עד עכשיו מענה. אין מה לבוא בטענות למד"א, למשרד הבריאות או לפיקוד העורף". הגורם הביטחוני הדגיש כי סוגיית התקנות לשעת חירום צריכה להיות מטופלת על ידי משרד המשפטים. "למה זה לא טופל עד עכשיו? שאלה מעניינת", הוסיף.

עוד בוואלה!

אחרי המחדל: נתניהו הורה לעצור את כל הטיסות הנכנסות לישראל

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנוסעים שבו ללא בדיקות או תשאול מתאים. נתב"ג/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמה שעות לאחר פרסום החלטת ראש הממשלה, אחר הצהריים נחתה בנתב"ג טיסה בינלאומית נוספת - טיסה 672 של AYIT מטיבליסי בגאורגיה. כמה מהנוסעים סיפרו שעברו בדיקות חום, חלקם ציינו כי ישובו במונית לביתם. "עשינו בדיקה", אמרו. "עכשיו מיד לבידוד בבית".

אחד הנוסעים מגאורגיה לווה על ידי קצינה מפיקוד העורף. בעוד שהקצינה סירבה לענות, הנוסע ציין כי הוא בדרכו למלונית. "אני לא יודע למה אני כן ואחרים לא", השיב. נוסעים נוספים אמרו: "אנחנו לא נדביק אף אחד. אנחנו לא חולים, לא יצאנו מהמלון בכלל", טענו.

הוראת ראש הממשלה היום לעצור את הטיסות הנכנסות לישראל עד להשגת הסדרה משפטית שתאפשר לפיקוד העורף לקחת את הנוחתים בארץ למלוניות קורונה, מיד עם ירידתם מהמטוס, באה בצל ביקורת על מעבר חופשי של נוסעים מנתב"ג ללא בדיקות וללא בידוד. במסגרת הנחיית ראש הממשלה, מטוסים שכבר המריאו לישראל יורשו לנחות ומעבר לכך, ייעצרו כל טיסות הנוסעים ארצה.

גורמים שונים במערכת הביטחון הדגישו כי לפי הצפי של משרד החוץ הבקשות לחזרה יש עדיין אזרחים ישראלים בחו"ל שלא חזרו בחודש האחרון למרות שידעו כי הנגיף מתפשט ברחבי העולם והאופציות הרפואיות הטובות ביותר מבחינתם נמצאות בישראל ולא בחו"ל בהנחה שאין להם ביטוח רפואי מסודר. נתונים אחרונים מלמדים כי בשבועיים האחרונים ועד ערב פסח נכנסו לישראל דרך נתב"ג 14,461 אזרחים ישראלים, מתוכם 611 במהלך יום שלישי.

(עדכון ראשון: 17:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully