וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל התפשטות הקורונה, הכנסיות נותרו ריקות בשבוע הקדוש של הנוצרים

11.4.2020 / 10:54

בעקבות התפשטות הנגיף ברחבי העולם, הפכו החגיגות המסורתיות של יום שישי הטוב שלפני הפסחא לצנועות ומבודדות. רק מבקרים מעטים מגיעים לכנסיות, ומרבית הטקסים מתקיימים ללא קהל. "אלוהים נתן לנו את בנו, ואנו יודעים שהוא יסיים את הרוע של הקורונה"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

בצל התפשטות נגיף הקורונה, העולם הנוצרי מציין בסוף השבוע הנוכחי את יום שישי הטוב, החג שמסמל את צליבת ישו, בחגיגות צנועות, כשרוב הכנסיות נותרו ריקות, ורחובות הערים, שמלאים בדרך כלל בתהלוכות ובחגיגות, שותקו. מאמינים נוצרים ברחבי העולם ציינו את המועד מאחורי דלתות סגורות, חיפשו נחמה בשירותים מקוונים וניסו לקיים מסורות בנות מאות שנים, בעולם שנסגר בעקבות המגיפה.

כיכר פטרוס הקדוש שבוותיקן הייתה כמעט שוממת במהלך הטקס המסורתי שקיים האפיפיור פרנציסקוס לציון החג, בו הוא ניצח על תהלוכת הדלקת נרות, עם אחיות ורופאים בודדים שכיכבו בין המחזיקים את הלפיד. אתרים דתיים רבים נסגרו גם בישראל, ובתוך כנסיית הקבר הירושלמית הדהד קול קלוש מקבוצה קטנה של אנשי דת שעברו בקלילות דרך דלתות העץ הכבדות, בעוד אנשים נעצרו מחוץ לכנסייה, כרעו ברך והתפללו.

האפיפיור פרנציסקוס מוביל את תהלוכת דרך הצלב במהלך חגיגות יום שישי הטוב מול כנסיית פטרוס הקדוש ללא השתתפות ציבורית בגלל התפרצות נגיף הקורונה בוותיקן, 10 באפריל, 2020. רויטרס
האפיפיור מוביל את התהלוכה דרך הצלב מול כנסיית פטרוס הקדוש ללא השתתפות קהל/רויטרס

בכנסייה שנבנתה במקום בירושלים שבו מאמינים הנוצרים שישו נצלב, נקבר וקם מהמתים, בדרך כלל עמוס בצליינים ובתיירים. אך ביום שישי התפללו רק ארבעה נזירים בגלימות חומות ומסכות כירורגיות כחולות בתחנות הצלב שלאורך ויה דולורוזה, הדרך העתיקה בעיר העתיקה, שם לפי האמונה הנוצרית ישו נשא את הצלב לפני הוצאתו להורג בידי הרומאים. באותה דרך ייסורים, פרוסות כיום עשרות חנויות מזכרות, בתי קפה ואכסניות, שכמעט כולם סגורים כעת.

בכל שנה אחרת עשרות אלפי עולי רגל מרחבי העולם חוזרים על צעדיו של ישו בשבוע הקדוש שלקראת חג הפסחא. אולם הטיסות ברוב העולם מקורקעות, ורוב הנסיעות מבוטלות בניסיון של הרשויות למנוע את התפשטות הנגיף.

ג'יימס ג'וזף, צליין נוצרי מדטרויט המכונה "הבחור ישו", מכיוון שהוא לובש גלימות והולך יחף, מתגורר סמוך לכנסיית הקבר במשך כל השנה. ביום שישי בבוקר היתה לו את כל הרחבה מחוץ לכנסייה לעצמו בלבד. הוא אמר שלשישי הטוב יש משמעות מיוחדת השנה. "הצליבה היא הדבר העצוב ביותר שיש, והוא הרגיש את מה שאנחנו מרגישים ברגע זה", אמר. "אבל תודה לאל, הוא קם מהמתים ושינה את העולם בפסחא".

עוד בוואלה!

מניין הנדבקים בקורונה בישראל עלה ל-10,505; מספר המונשמים - 132

לכתבה המלאה
כנסייה ריקה בסן פרנסיסקו במהלך חגיגות יום שישי הטוב בגלל התפרצות נגיף הקורונה, 11 באפריל, 2020. רויטרס
כנסייה ריקה בסן פרנסיסקו במהלך חגיגות השבוע הקדוש בשל התפרצות הקורונה/רויטרס

ברומא, תהלוכת דרך הצלב המוארת שנערכת בקולוסיאום היא בדרך כלל גולת הכותרת של השבוע הקדוש, והיא מושכת אל האתר המונים רבים של עולי רגל, תיירים ומקומיים. השנה, כמו כל המפגשים הפומביים האחרים באיטליה הנאבקת באחת ההתפרצויות הקשות ביותר, הטקס התקיים במתכונת מצומצמת במיוחד.

בארצות הברית, צום יום שישי הטוב שנערך בדרך כלל על ידי קתולים אדוקים, אומץ על ידי חלק מהזרמים האחרים כאמצעי להתחבר לעומק עם אמונתם בתקופות קשות. "המושיע עצמו הצהיר שדברים מסוימים לא מסתדרים אלא בתפילה ובצום", אמר ראסל נלסון, נשיא כנסיית ישו המשיח של קדושי אחרית הימים. הוא קרא ליום עולמי של צום ותפילה, שיעזור לטענתו להביא להקלה במגיפה.

חברי הכנסייה שבסיסה במדינת יוטה, הידועה בכינויה כנסיית המורמונים, בדרך כלל צמים במשך יום אחד בחודש בתרגול שלדעתם מכין אנשים לקבל את ברכות האל. הם עושים זאת לעתים קרובות יותר בתקופות משבר.

אנשי דת נוצרים בכנסייה בירושלים, לקראת חגיגות יום שישי הטוב בצל התפרצות נגיף הקורונה, 9 באפריל, 2020. רויטרס
אנשי דת נוצרים בכנסייה בירושלים, לקראת חגיגות יום שישי הטוב/רויטרס

הארכיבישוף חוזה גומז מלוס אנג'לס, נשיא הוועידה האמריקנית של הבישופים הקתוליים, קיים תפילה לאומית שהועברה ברשת. "אלוהים נתן עבורנו את בנו שלו, ולכן אנו יודעים שהוא יציל אותנו מהרע הזה של נגיף הקורונה", אמר גומז למאמינים. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ השתתף אף הוא בברכה לפני הפסחא בבית הלבן, לצד בישוף ממרילנד, שהתפלל ש"המגפה הזו תעבור".

כומר מחזיק צלב כשהוא נוסע בעגלה רתומה לסוסים לחגיגות יום שישי הטוב בזקופנה, פולין, במהלך התפרצות נגיף הקורונה. 10 באפריל 2020.. רויטרס
כומר מחזיק צלב בעגלה רתומה לסוסים בדרכו לחגיגות יום שישי הטוב בזקופנה, פולין/רויטרס

באיטליה, שם הנגיף הביא למותם של יותר מ-18 אלף בני אדם, הוביל האפיפיור פרנציסקוס את טקס יום שישי הטוב, שבמהלכו השתתפו עובדי שירותי הבריאות כשהם בבגדיהם הלבנים. הם סיפקו תזכורת בולטת לאופן שבו התפרץ הנגיף כמעט לכל תחומי החיים.

במהלך תפילת הערב, שנסגרה לקהל הרחב, אמר האפיפיור כי מגיפת הקורונה עוררה את המודעות של האנשים לסכנת החשיבה על עצמם כבעלי כוח רב. הכומר רניירו קנטלסה אמר כי "קיבלנו את היסוד הקטן ביותר בטבע וחסר הצורה, וירוס, שיזכיר לנו שאנחנו אנושיים".

האפיפיור פרנציסקוס מוביל את תהלוכת דרך הצלב במהלך חגיגות יום שישי הטוב מול כנסיית פטרוס הקדוש ללא השתתפות ציבורית בגלל התפרצות נגיף הקורונה בוותיקן, 10 באפריל, 2020. רויטרס
האפיפיור פרנציסקוס בתפילה במהלך חגיגות יום שישי הטוב/רויטרס

הנגיף הרג יותר ממאה אלף בני אדם ברחבי העולם, על פי נתונים שנאספו על ידי אוניברסיטת ג'ונס הופקינס. בפריז נערך טקס שנסגר לקהל במתחם החרוך של קתדרלת נוטרדאם, שכמעט נהרס על ידי שריפה לפני כשנה. הארכיבישוף מישל אופטי ושלושה אנשי דת נוספים חבשו קסדות כשנכנסו לקתדרלה הפגועה לפני הטקס. כשעמדו מול צלב גדול מתחת לחור שפעור בגג האולם הם שרו, התפללו וחלקו כבוד לכתר קוצים ששרד את הלהבות. הבישוף אמר כי הטקס ששודר בשידור חי הראה ש"החיים עדיין ממשיכים", אפילו בזמן המגיפה.

ארכיבישוף אמריקני בשם גרגורי איימונד מניו אורלינס, שבעצמו החלים מווירוס הקורונה, טס מעל העיר במטוס מתקופת מלחמת העולם השנייה ולקח עמו מים קדושים מנהר הירדן שבו הוטבל ישו, כדי לפזר אותם מעל העיר, ולברך בכך את הנגועים בנגיף. בפיליפינים, שם נדרשו אנשי הכנסייה להישאר בבית, ניסתה מיסיונרית צרפתית כבת 30 להתייחס לכל העניין כאל מבחן אמונה. היא שחזרה מזבח בביתה במנילה, באמצעות הצבת צלב ופסלים קטנים של ישו ומריה הבתולה על שולחן. "אני מתגעגע לרגע הזה בכנסייה כשאתה אומר 'שלום' לזרים מוחלטים, והם מחייכים בחזרה," אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully