וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוציאו אותי לחופשה ללא תשלום - מהן הזכויות שלי? מדריך לעובד בימי קורונה

פרופסור שלומית יניסקי רביד ועו"ד סיוון סבן הכהן, הקריה האקדמית אונו

9.4.2020 / 16:21

מאות אלפי עובדים איבדו את מקור פרנסתם בעקבות תקנות החירום והנזק הכלכלי למשק. האם עובד חייב להסכים לצאת לחל"ת, מהן המחויבויות של המעסיק כלפיו בתקופה זו והאם מותר לפטר כרגיל בזמן המגיפה?

צילום: שלומי גבאי, עריכה: אסף דרורי

בעקבות מגיפת הקורונה, מאות אלפי עובדים מצאו את עצמם מתמודדים עם מציאות חיים חדשה - מחוסרי עבודה או בחופשה ללא תשלום. במצב הנוכחי יש חשיבות מכרעת לדעת את הזכויות והחובות של כל עובד.

דיני העבודה מקנים לעובדים אלו זכויות שונות. המדריך שלפניכם מופנה לכלל העובדים - כולל עובדים שהוצאו לחל"ת, כאלה שצומצמה משרתם, כאלה שעברו לעבודה מהבית וכן עובדי קבלן. במקרה של הסכם קיבוצי, הסדר קיבוצי או חוזה מיוחד יש לבדוק מה חל באופן ספציפי.

קורונה בישראל, 15 במרץ 2020. AP
עובדים רבים מצאו את עצמם מפוטרים או בחל"ת/AP

הוצאתי לחל"ת - מה המשמעות של זה? האם אני עדיין נחשב לעובד?

חל"ת היא חופשה ללא תשלום. מדובר בהשעיית חוזה העבודה, שאינה מנתקת ואינה מפסיקה את יחסי העבודה.

האם אני צריך להסכים? מהי המשמעות של אי-הסכמה?

חל"ת שיזם המעסיק, גם אם בנסיבות של סגירת העסק, מחייב הסכמה של העובד. ואולם, עובד אינו מחויב לקבל את ההחלטה בדבר יציאת לחל"ת. ככל שהעובד אינו מקבל החלטה זו, הוא רשאי להתפטר בדין מפוטר ולקבל את מלוא פיצויי הפיטורים. זוהי הזדמנות טובה לעובדים זמניים ששקלו לעזוב את מקום העבודה ולהחליפו לקבל את מלוא פיצויי הפיטורים.

הוצאתי לחל"ת בעת היריון - האם הוא בתוקף? האם אני זכאית לתשלום שכר?

ישנן קבוצות המוגנות מפיטורים ללא היתר. הדוגמה הבולטת ביותר היא נשים בהיריון לאחר שעבדו שישה חודשים באותו מקום עבודה, טרם מועד ההיריון. הוצאה לחל"ת של עובדת בהיריון מחייבת קבלת היתר ממשרד העבודה והרווחה והשירותים החברתיים.

במקרה זה, מעסיק המבקש להוציא עובדת לחל"ת או לפגוע בשכרה, או בהיקף משרתה, צריך למלא טופס מיוחד המוגש בעקבות הנחיות בקשר להתפשטות נגיף הקורונה. ללא קבלת היתר, לא ניתן להוציא לחל"ת או לפגוע בתנאי העבודה של העובדת ושל עובדים אחרים המוגנים בהתאם לחוק עבודת נשים.

אלה ההנחיות של משרד העבודה בעניין

האם אני זכאי לדמי אבטלה בתקופת החל"ת?

תנאי לקבלת דמי אבטלה הוא שהעובד צבר את הוותק הנדרש. מדובר במקרים שבהם החל"ת הוא לתקופה של 30 יום לפחות, בהתאם לתנאי הזכאות והוראות נוספות של המוסד לביטוח לאומי.

אלה תנאי הזכאות באתר הביטוח הלאומי

חלוקת סלי מזון למשפחות ע"י חיילי צה"ל, פסח תש"פ, 8 באפריל 2020. דובר צה"ל
חלוקת סלי מזון למשפחות ע"י חיילי צה"ל בבני ברק/דובר צה"ל

האם ניתן לנצל ימי חופשה בתשלום במקום חל"ת?

ניתן בהסכמה להחליט שימי החל"ת יהיו על חשבון חופשה. היתרון: שכר מלא. החיסרון: איבוד ימי החופשה שאותם ניתן לפדות במקרה של פיטורים או התפטרות כפיטורים.

יש לשים לב כי לפי הוראות חוק חופשה שנתית, הוצאה לחופשה בתקופה זו חוטאת למטרה של החוק, משום שעובד אינו שוהה בחופשה לצורך התרעננות וחידוש כוחותיו.

הוציאו אותי לחופשה ללא תשלום אך ללא הגבלת זמן. מתי אחזור למקום העבודה?

חופשה ללא תשלום שאינה מוגבלת בזמן - ניתן לראותה כפיטורים ובהתאם לפסיקה.

בתום תקופת החל"ת, או בתום תקופת הקורונה, עם פתיחת העסק - אני רשאי לחזור למקום העבודה?

כן. זכותו של עובד שיצא לחל"ת לחזור לעבודה בתום החל"ת. החל"ת אינו מנתק את יחסי עובד-מעסיק אלא משעה אותם, ולכן בתום התקופה המוסכמת או תום הנסיבות, רשאי העובד לחזור למקום העבודה ולהמשיך בצבירת הזכויות מהנקודה בה עזב לחל"ת.

מחאת העצמאים מחוץ לכנסת 30 במרץ 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
מחאת העצמאים מחוץ לכנסת, בסוף מרץ/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

האם תקופת החל"ת תיספר בחישוב הוותק והזכויות?

לא.

האם המעסיק בתקופת החל"ת צריך להפריש לקרן פנסיה?

לא, מכיוון שיחסי העבודה מושעים.

האם יש לבצע שימוע לפני יציאה לחל"ת?

הדעות חלוקות. יש הטוענים שזו הרעה בתנאי העבודה, ולכן יש לקיים שימוע. יש הטוענים שזו הטבה מול פיטורים, ולכן אין לקיים שימוע במיוחד בנסיבות אלו. בפועל יציאה לחל"ת לא לוותה בשימוע.

מחאת העצמאים מחוץ לכנסת 30 במרץ 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"חייבים מכונת הנשמה כלכלית"/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

האם יש איסור פיטורים בתקופת המגיפה?

אין איסור לפטר עובדים בתקופת הקורונה, ומעסיק יכול לפטר עובד בתקופה זו, אך בכפוף לכל הכללים המחייבים.

האם המעסיק מחויב בשימוע כדין, הגם שעסקו נסגר?

כן. שימוע כדין הוא הליך מחייב לפני פיטורים.

אם המעסיק יכול היה להמשיך להעסיק אותי אך ניצל ההזדמנות והוציא אותי לחל"ת?

עילת הפיטורים צריכה להיות בתום לב וכדין. לכן, כשיש בסיס לטענה כי הפיטורים היו שלא בתום לב ולא הוצגה העילה האמיתית - ניתן לתבוע להחזרה לעבודה ולחלופין לפיצוי.

מחאת העצמאים מחוץ לכנסת 30 במרץ 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"תעשיית התרבות קורסת". מחאת העצמאים, לפני כשבועיים/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

האם מעסיק יכול לצמצם את היקף משרה שלי או להפחית את שכרי?

בכפוף לקיום כל הכללים המחייבים לרבות שיחת שימוע ניתן להרע את תנאי העבודה של העובד בהסכמתו באופן זמני ועד חלוף המגיפה. אם העובד אינו מסכים להרעה, הוא רשאי להתפטר בדין מפוטר ולקבל פיצויי פיטורים.

מהן זכויותי עם פיטוריי?

הזכויות הבסיסיות הן: הודעה מוקדמת או חלף הודעה מוקדמת (אם ההוצאה לחל"ת התרחשה לאלתר), פיצויי פיטורים (במידה והעובד השלים שנת עבודה), פדיון חופשה (בהנחה שיש ימים צבורים), שחרור קופת הפנסיה והעברתה על שם העובד בנוסף בתאם לזכאות קצבת הבראה וזכויות נוספות בהתאם להסכם או לדין.

המעסיק הודיע לי מעכשיו לעכשיו שאני יוצא לחופשה בת שבועיים, על חשבון ימי החופשה הצבורים לי. האם הוא מחויב במתן התראה?

מעסיק המבקש להוציא עובד לחופשה של יותר משבעה ימים, מחויב להודיע לעובדיו על כך בהתראה של 14 יום מראש. ניתן להוציא עובד לחופשה בת פחות משבעה ימים ללא התראה של 14 יום מראש.

אני ממשיך לעבוד - האם המעסיק מחויב לדאוג לי לאמצעי מיגון?

מעסיק מחויב לספק לעובד סביבת עבודה בטוחה ויציבה - אי לכך, חובתו של מעסיק היא לספק אמצעי מיגון נדרשים לרבות מסיכה, ובמקרים בהם כמה עובדים משתמשים בעמדת העבודה על מעסיק לחטא את כל הציוד, לדאוג לנגישות של חומרי חיטוי ולפעול בהתאם להמלצות או הנחיות לצמצום התפשטות נגיף הקורונה, כפי שפורסמו.

נשלחתי לעבוד מהבית והמעסיק התקין מצלמה שמצלמת אותי 24 שעות, ותוכנה הרואה את הנכתב במסך שלי ויכולה לקרוא אימיילים והגביל את פגישותיי עם בני המשפחה. האם קיימת לי זכות לפרטיות במקום העבודה?

זכות הפרטיות בישראל, לרבות של עובדים, מעוגנת בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, חוק הגנת הפרטיות, תקנות על פי החוק ובפסקי דין חשובים בהם איסקוב - אפיקי מים, עיריית קלנסוואה, פישר ואחרים. על המעסיק לאפשר מתחם של פרטיות לעובדים (וודאי במקרה של עבוה מהבית).

המעסיק אינו יכול לגלוש למרחב הפרטי של העובד כגון קריאת אי-מיילים בחשבון אי-מייל פרטי, או להתקין מצלמות בחדרו הפרטי של העובד או להקליטו במרחב חייו האישיים - גם אם העובד הסכים לכך. במקרה של חשבון אימייל של המעסיק, במידה שנקבעו כללים לפיהם חל איסור על שימוש בתכתובות פרטיות - והעובד הסכים - ניתן לקרוא ולבדוק אי-מיילים.

שוטרים מחלקים דוחות לאזרחים שהפרו את העוצר בדרך נמיר /קק"ל בתל אביב,8 באפריל 2020. שלומי גבאי
שוטר אוכף את הסגר בכבישים/שלומי גבאי

לגבי מעקבים אחרים שהמעסיק מבצע - יש לבדוק שהעובד הסכים, שהמעסיק פעל רק למען המטרה, שהוא שקל אלטרנטיבות אחרות ושהוא לא פגע בפרטיות מעבר לנדרש. כמו כן, יש לבדוק שהמעסיק אינו אוגר את המידע, אלא מוחק אותו. לכללים נוספים מומלץ לגלוש לאתר של הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים.

היכן אני מגיש תביעה לזכויותיי?

בענייני עבודה יש סמכות דיון בלעדית לבית הדין לעבודה לפי מקום ביצוע העבודה.


פרופ' שלומית יניסקי רביד היא מומחית בטכנולוגיות מתקדמות, עבודה וקניין רוחני, הקריה האקדמית אונו. עו"ד סיוון סבן הכהן היא מתרגלת ומרצה אורחת, הקריה האקדמית אונו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully