וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הגרוש לא משלם מזונות כי אין לו עבודה, אני לא ישנה מחרדה איך לסגור את החודש"

31.3.2020 / 22:01

לירון יעקב, אם חד הורית לחמישה ילדים, קוראת לממשלה לסייע לנשים במצבה ומספרת שהנושא הבריאותי מטריד אותה הרבה פחות מחוסר היכולת לשלם את השכירות. "המצב יכול להידרדר בשנייה, הוא מאוד מדאיג", סיפרה. מדי יום תלווה וואלה! NEWS משפחות שנפגעות מהמשבר הכלכלי

צילום: משטרת ישראל, דובר צה"ל, בית החולים שערי צדק עריכה: אסף דרורי

משתתפים

לירון יעקב.
אם חד-הורית לחמישה ילדים: בני 28, 26 ו-24, ותאומים בני 12 וחצי.

מקום עבודה

יועצת ניתוחים במרפאה פרטית, לאור המגבלות היא הוצאה לחל"ת.

משפחת יעקב. באדיבות המשפחה, אתר רשמי
"מנסה להישמר כי זה ממש מפחיד אותי". יעקב ושניים מילדיה/אתר רשמי, באדיבות המשפחה

איך נראה היום שלכם בבית?

לירון: "את רוב היום אני מעבירה יחד עם שני התאומים בבית ולא יוצאת איתם החוצה, למעט סידורים וההתנדבות שבה אני מסייעת לאישה מבוגרת. אני מהאנשים שנשמרים ובאמת לא יוצאת החוצה, רק כדי לעשות קניות. הילדים שלי גם ככה נמצאים בחרדות ולא רוצים לצאת. יש חוג בטירת כרמל שעושה שיעורים און ליין במחשב אז הם קמים לשיעור הזה ואחר כך גם משתתפים בשיעור ריקוד בזום. אחרי זה אנחנו יושבים לראות טלוויזיה, אין הרבה מה לעשות. ממעטים לצאת החוצה, אני ממש מנסה להישמר כי זה נורא מפחיד אותי, אני יוצאת לקניות וסידורים וגם מתנדבת ומזריקה לאישה מבוגרת אינסולין, כמובן תוך שמירה והקפדה על כל הכללים והנהלים".

איך ההנחיות משפיעות על מצבכם הכלכלי?

לירון: "אנחנו לא עשירים או משהו אלא פשוט מסתדרים מחודש לחודש כמו הרבה אנשים אחרים, ועכשיו המצב שאנחנו לא יודעים לאן פנינו מועדות, זה ממש מדיר שינה מעיני. אני לא יודעת מה יהיה. אני גרה בשכירות וצריכה לשלם אותה, אין לי בעל דירה שיבוא ויוותר לי, אין מצב כזה, אני צריכה לדאוג לכל הדברים האלה. אחרי הגירושים נשארו לי תיקים בהוצאה לפועל, דברים שבעבר היו משותפים. לאנשים כמוני אין את היכולת עכשיו ללכת לבנק ולבקש הגדלת מסגרת, אנחנו חיים מהכנסה שהיא המשכורת ועכשיו ועד ה-16 בחודש אני בחל"ת, ומי יודע מתי נקבל את דמי האבטלה, שזה רק 70% מהשכר".

"לא רק שהמשכורת שלי נחתכה ב-30%, גם הגרוש הודיע שלא יעביר החודש את תשלומי המזונות. הוא אמר לי שאין לו עבודה והוא לא יכול לשלם לי מזונות. אני מבינה אותו, כי שנינו נמצאים באותה סירה".

לירון: "המצב יכול להידרדר בשנייה, הוא מאוד מדאיג. איך אף אחד מהממשלה לא בא ואמר לאימהות החד-הוריות, שהם מבינים שההכנסות הולכת להיחתך באופן דרסטי, אז 'איך אנחנו יכולים לסייע לכן?'. איך אנשים הולכים לעבור את התקופה הזאת? אני שומעת אנשים שמדברים על ללכת ולעשות הזמנות און ליין בטלפון, לי אין אפילו כרטיס אשראי, אין לי את האופציה הזאת. אני גם לא יכולה לקחת הלוואה כי אני עדיין בהליכים מול הוצאה לפועל. איך אף גוף לא הרים יד ואמר בואו נעזור לקבוצה של אנשים שלא ישרדו את התקופה הזאת. אולי זה דמיוני ואני חיה באיזה חלום, אבל זה מה שהיו צריכים לעשות".

"המדינה הייתה צריכה לתת הנחיה לבנקים או למוסדות הרווחה באשר לאימהות חד-הוריות שיש להן הכנסה קבועה והן מתפקדות, להעניק להן מסגרת אשראי לחצי שנה, או לסייע ולתת הטבה, שהבנקים ישבו אתנו ויראו שביום יום אנחנו מכניסות משכורת, עובדות, ומתנהלות בצורה מסודרת. עכשיו המשכורת לא תיכנס כמו שהיא הייתה נכנסת ביום רגיל, המזונות לא יגיעו מן הסתם, כל המשכורת שאקבל תלך לשכירות, אז מה עם הוצאות מחיה. גם הרווחה, גם המדינה, הם חייבים לעזור לנו להאכיל את הילדים, להאכיל את המשפחה בתקופה הקשה הזאת, כדי שנוכל לדאוג לילדים. אני אישית לא ישנה בלילות, כל הזמן דואגת מה יהיה מחר, אני לא מראה את זה לילדים שלי, אבל בתוך תוכי אני בחרדה איומה".

משפחת יעקב. באדיבות המשפחה, אתר רשמי
"המזונות לא יגיעו". יעקב ושניים מילדיה/אתר רשמי, באדיבות המשפחה

לאלו הקלות אתם זכאים?

לירון: "אני עובדת ומזה אני מתפרנסת, מעבר לעובדה שאני אם חד-הורית ויש לי בבית הספר הנחה בתשלום השנתי, אני לא זכאית לשום דבר. אני יותר מודאגת מהמצב הכלכלי מאשר מהחשש הבריאותי. מגיעים לי דמי אבטלה בגלל שהוצאתי לחל"ת, אבל מה זה כבר 70% מהמשכורת? איך אפשר לגדל ילדים ממשכורת יחיד? הסתכלתי בטבלה ואני צפויה לקבל משהו בסביבות 4,000 שקלים. זה מכסה רק את השכירות שלי. המצב מדאיג והפנייה שלי היא יותר לממשלה, כל הזמן מדברים על מה יהיה עם העצמאיים, אבל מה עם האימהות החד-הוריות? מה עם אלה שאין להם?".

מה דעתך על ההנחיות?

לירון: "היו צריכים להורות על ההנחיות בצורה מסודרת כדי להביא לסגר מוחלט של תקופה כבר בהתחלה, כדי לעצור ולמגר את המגפה ולהשיג שליטה. הנזק מסגר חלקי הוא ממילא קורה, אני מרגישה אותו, אני כבר בסגר, זה שעוד כמה מקומות ימשיכו לעבוד לא יסייע. העם שלנו פשוט לא ממושמע, ולא אכפת לו, לא מבינה איך הורים יורדים למטה עם הילדים ולא חוששים. המדינה צריכה להיכנס לגרעון שאותו ישלמו בעתיד כדי לסייע בתונית מיידית לאנשים כמוני, עצמאיים ושכירים".

נפגעתם כלכלית ממשבר הקורונה ומעוניינים להשתתף במדור? מוזמנים לפנות אלינו במייל: danayark24@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully