וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקואליציה הסעודית החלה בהפסקת אש בתימן, אך החות'ים דחו אותה

9.4.2020 / 23:50

בניסיון לחזק את מאמצי התיווך של האו"ם, תפסיק הקואליציה את פעילותה הצבאית במדינה למשך שבועיים. זאת גם לאור החשש מהתפרצות קורונה במדינה הערבית הענייה, שלא דיווחה עוד על מקרה אחד. החות'ים הפרו-איראנים אמרו כי מדובר בצעד "פוליטי"

עריכה: עמית שמחה

הקואליצה הסעודית עצרה היום (חמישי) את הפעילות הצבאית בתימן עם תחילת הפסקת אש שהוכרזה בתגובה להתפרצות מגיפת הקורונה העולמית. המהלך מעורר תקווה לסיום המלחמה בת חמש השנים, שהובילה מיליוני אזרחים אל סף רעב. ההפוגה בלחימה במורדים החות'ים הנתמכים בידי איראן נועדה לאפשר לאו"ם לקדם את השיחות לסיום הסכסוך, שבו נהרגו כמאה אלף איש. עם זאת, החות'ים השיעים עם זאת, החות'ים דחו את היוזמה ואמרו שהיא "פוליטית" ונועדה לצרכים תקשורתיים.

היוזמה עשויה להיות פריצת הדרך המשמעותית ביותר בין הצדדים מאז סוף 2018. הקואליציה אמרה כי הצעד נועד לאפשר שיחות בחסות שליח האו"ם מרטין גריפית' במטרה להשיג שלום. זאת, בין היתר, בשלל ההתפרצות האפשרית של נגיף הקורונה, אף שבאופן רשמי טרם אובחן מקרה אחד בתימן.

"אנחנו עייפים מהמלחמה, אנחנו רוצים שהיא תיפסק לתמיד", אמר עבד אל-בסט מוחמד, בעלי דוכן מיצים בעיר הנמל הדרומית עדן, מקום מושבה של הממשלה הזמנית שסולקה מצנעא שבשליטת החות'ים. "אם המלחמה לא הרגה אותך, אתה תמות מרעב או ממחלות".

יאסר אל-חורי, מזכיר המועצה הפוליטית של החות'ים, אמר כי הסעודים "לא כנים והפרו כל הפסקת אש שהם הכריזו עליה". לדבריו, מטרת ההכרזה היא "התחמקות מהחזון הלאומי המציע פתרונות אמתיים".

אתמול אמר בכיר בשורות החות'ים כי הארגון שלחה הצעה משלו לאו"ם, לסיום המלחמה ו"המצור" של הקואליציה. הקואליציה מצדה מכחישה כי היא מטילה מצור על המדינה, אלא רק פועלת למניעת הברחת כלי נשק מצד איראן. בטהראן מכחישים שהם מחמשים את החות'ים.

תומך של המורדים החות'ים בעצרת בצנעא, תימן, 2 באפריל 2020. רויטרס
שולטים בבירה. תומך של החות'ים בצנעא, בשבוע שעבר/רויטרס

האו"ם ומדינות המערב העלו את סכנת התפשטות הקורונה כזרז לחידוש שיחות השלום בין הצדדים, האחרונות שבהן התקיימו בשבדיה ב-2018. הם הגיעו להסכם סביב עיר הנמל חודיידה, אולם הוא לא יושם במלואו בשל חוסר האמון העמוק בין הצדדים. מערכת הבריאות בתימן, המדינה הערבית הענייה ביותר, קרסה בשל המלחמה ו-24 מיליון אזרחים מסתמכים על סיוע הומניטרי.

היקף הלחימה בין הצדדים דעך מאז תחילת השיחות העקיפות בין ערב הסעודית לבין החות'ים בשנה שעברה. עם זאת, לאחרונה חלה עלייה מחודשת באלימות, כולל שיגורי טילים של החות'ים לעבר ערים בממלכה ותקיפות נגד של הקואליציה.

החות'ים השתלטו על צנעא בסוף 2014, ובהמשך הדיחו את ממשלתו של הנשיא עבד רבו מנסור האדי. ערב הסעודית ובעלות בריתה פתחו במלחמה במרץ 2015.

המלחמה, שנתפסת כעימות עקיף בין ערב הסעודית לבין איראן, נמצאת במבוי סתום במשך שנים. בשנה שעברה קיבלה על עצמה ערב הסעודית את רוב ניהול הקמפיין, אחרי ששותפתה העיקרית לקואליציה איחוד האמירויות הערביות צמצמה משמעותית את נוכחותה הצבאית במדינה. שר החוץ שלה, אנוואר גרגאש, אמר כי הוא מקווה שהחות'ים יצטרפו ליוזמה.

(עדכון ראשון: 15:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully