וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ: "ממשלה - לא בכל מחיר"; הליכוד: "חזרתם בכם ברגע האחרון"

8.4.2020 / 15:42

יו"ר כחול לבן טען כי שני הצדדים היו קרובים להגיע להסכם, לפני שנתניהו דרש שינויים בנוגע להסכמות על הוועדה לבחירת שופטים. "איחוד כוחות הוא חשוב - אבל הדמוקרטיה קריטית". הליכוד: "ספינים כוזבים מרחיקים את האחדות". נתניהו וגנץ סיכמו להמשיך בהידברות בצאת החג

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

יו"ר כחול לבן בני גנץ הצהיר היום (רביעי) כי הוא לא יאפשר פגיעה בדמוקרטיה ובשלטון החוק, זאת לאור אי-ההסכמות עם הליכוד בנוגע לוועדה לבחירת שופטים שהביאו לפיצוץ המו"מ להקמת הממשלה. "הודענו להם שאנו חפצים בהקמת ממשלת חירום לאומית - אבל לא בכל מחיר. איחוד כוחות בשעת משבר הוא חשוב - אבל דווקא בשעות כאלו, שמירה על הדמוקרטיה ושלטון החוק למען עתיד ישראל, חשובה קריטית", כתב גנץ בפייסבוק. בתגובה, בליכוד אמרו כי ה"ספינים" של כחול לבן מרחיקים את הקמת ממשלת האחדות. למרות המחלוקות, השניים שוחחו וסיכמו להמשיך בהידברות בצאת החג.

כחול לבן והליכוד מאשימות אחת את השנייה באחריות להפסקת המגעים להקמת הממשלה, אחרי שהשיחות הגיעו למבוי סתום לפני יומיים. בכחול לבן טוענים כי ההסכם כבר היה סגור ומוכן לחתימה, וברגע האחרון הליכוד ביקשו לפתוח את ההסכם ולשנות את ההבנות בנוגע לוועדה למינוי שופטים. בליכוד, מצד שני, טוענים כי כחול לבן נסוגה מסיכום מוקדם לפיו כל ההחלטות במשרד המשפטים יתקבלו בהסכמה.

"זוהי עת צרה לישראל, והמצב הפוליטי כפי שאתם בוודאי יודעים מורכב ודורש החלטות והכרעות. עם ישראל ואזרחי ישראל מצפים מאיתנו המנהיגים לפעול גם בשדה הפוליטי. זוהי אינה עת למשחקים על זמן, לכיפופי ידיים ולפוליטיקה קטנונית. כך אני מחויב להתנהל", הסביר גנץ.

דיון מליאת הכנסת, 30 במרץ 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
"זוהי אינה עת לפוליטיקה קטנונית". גנץ בדיון במליאת הכנסת/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

על המבוי הסתום במשא ומתן, הוא אמר כי "אף צד לא קיבל את כל דרישותיו, גם לא אנחנו. אבל כל צד קיבל את הדברים ההכרחיים עבורו בכדי שנוכל לשרת את אזרחי ישראל נאמנה בתקופה שלפנינו. היינו קרובים מאוד לברך על המוגמר, ואז הגיעו נתניהו ואנשיו עם דרישה לפגוע בעבודה התקינה של הוועדה לבחירת שופטים בניגוד למה שכבר סוכם".

גנץ הוסיף: "כפי שהצהרתי מיומי הראשון בפוליטיקה - אפעל בכל כוחי למען עתיד טוב יותר לכולנו מכל מקום בו אהיה. נילחם ביחד בקורונה, נדאג לכלכלה, נדאג לכם. ולעולם לא נאפשר לפגוע בשלטון החוק והדמוקרטיה".

בתגובה לדבריו של גנץ, בליכוד מסרו כי "מהרגע הראשון הוסכם כי ממשלת האחדות השיוויונית תקום על שני קווי יסוד ברורים: קבלת החלטות משותפת בכל הנושאים וקידום החלת הריבונות. לצערנו ברגע האחרון כחול לבן היא שחזרה בה מהסכמות אלו, שהן בסיס הכרחי לכל ממשלה שיוויונית. ברגע שכחול לבן תחזור להסכמות המקוריות ניתן יהיה להשלים את ההסכם ולהקים ממשלת אחדות. ספינים תקשורתיים כוזבים של כחול לבן אינם מקרבים את האחדות אלא מרחיקים אותה".

עוד בוואלה!

אחרי הפיצוץ במו"מ, בכחול לבן ובליכוד מחליפים האשמות בנוגע לוועדה למינוי שופטים

לכתבה המלאה

אחרי חילופי ההאשמות, הליכוד וכחול לבן פרסמו הודעה משותפת, שלפיה נתניהו התקשר לגנץ ואיחל לו חג שמח. לפי ההודעה, שניהם דיברו על הצורך בממשלת חירום לאומית לטובת עם ישראל בעת הזו. כמו כן, השניים סיכמו להמשיך את ההידברות ביניהם בצאת החג.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרתו בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 25 במרץ 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, פלאש 90
בשני הצדדים מאשימים את השני בהפסקת המגעים. נתניהו/פלאש 90, אולבייה פיטוסי/פלאש90

הוועדה למינוי שופטים הייתה אחד משני נושאי המחלוקת המרכזיים שעיכבו את השלמת המו"מ בשבוע האחרון. בכחול לבן סירבו לדרישות הליכוד לשנות את הרכב הוועדה או את מנגנון הבחירה של השופטים, שנועד לאפשר להם לשמור על השפעה ושליטה בוועדה, שתקבע בקדנציה הקרובה את זהותם של שלושה שופטי עליון חדשים.

אנשי כחול לבן אמרו שלשום שהוסכם כי מנגנון הבחירה יישאר ללא שינוי, אך לקראת הערב הודיעו על הפסקת השיחות לאחר שלדבריהם בליכוד העלו מחדש בקשות לשינוי אופן פעולת הוועדה. מנגד, בליכוד טענו כי כחול לבן הם שחזרו בהם מסיכום מפורש על קבלת החלטות בהסכמה, וממשיכים לדרוש כי סדר היום של הוועדה ומועד כינוסה ייקבעו בהסכמה.

לדברי גורמים בליכוד, כשהוסכם על מסירת תיק המשפטים לידי כחול לבן, אושר גם שקבלת ההחלטות תהיה משותפת, שוויונית ובהסכמה, אך הצדדים לא הגיעו להסכמה על המנגנון. ‏במקביל, החל לחץ כבד על נתניהו מימין, ובעיקר מכיוון ימינה, להמשיך לדרוש שליטה בוועדה ועלתה ביקורת על כך שהוסכם לא לעשות במערכת שום שינוי.

בשעון המנדט של גנץ נותרו חמישה ימים בלבד, ויש בפניו האפשרות לבקש מהנשיא ראובן ריבלין הארכה של שבועיים. בעת הזו יוכל לנסות לחדש את המאמצים להרכבת ממשלה ולהמשיך לשמור על שליטה בוועדה המסדרת בכנסת ואף לקדם את איום החקיקה נגד נתניהו. אם לא, המנדט צפוי לעבור לנתניהו ולרשותו יעמדו 28 יום לנסות להרכיב ממשלה. מוקדם יותר השבוע פנה גנץ לנשיא והתריע בפני כי הוא עשוי לבקש הארכה של המנדט ביום שני.

(עדכון ראשון: 12:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully