וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל מחלוקת על הוועדה לבחירת שופטים: כחול לבן הפסיקה את המו"מ עם הליכוד

6.4.2020 / 19:29

מפלגתו של גנץ הפסיקה את המשא ומתן עם הליכוד על הקמת ממשלת חירום, אחרי שהצדדים היו קרובים להסכם. זאת בשל פערים בנושא הוועדה לבחירת שופטים לאחר שהליכוד חזרה בה מוויתור על הדרישה לווטו בוועדה. כחול לבן: "לא נאפשר שום שינוי בתפקוד הוועדה"

בווידאו: הכנסת הצביעה בעד מינוי גנץ ליו"ר הכנסת/צילום: ערוץ הכנסת

לאחר שהליכוד וכחול לבן כבר היו קרובים להשלמת ההסכם, הערב (שני) הודיעו אנשיו של יו"ר המפלגה בני גנץ על פיצוץ בשיחות לנוכח פערים בנוגע לוועדה למינוי שופטים, אחד משני נושאי המחלוקת המרכזיים שעיכבו את השלמת המשא ומתן.

מוקדם יותר היום הצדדים הגיעו להסכמות בנוגע לסיפוח והחלת הריבונות; בליכוד סירבו לדרישת כחול לבן לווטו על מהלכי ריבונות בהתאם לתכנית המאה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וסירבו גם לדחות את המהלך בכמה חודשים בגלל משבר הקורונה, ובסופו של דבר הוסכם כי ראש הממשלה בנימין נתניהו יוכל להעביר חקיקת ריבונות ללא וטו וללא הגבלת זמן בתום עבודת צוות המיפוי המשותף לישראל ולממשל האמריקני.

נתניהו, לפי ההסכם המסתמן, מחויב להיוועץ בגנץ, וגם בקהילה הבינלאומית, אך אין כל חובה חוקית על היוועצות ובפועל, מאחר ובכנסת יש רוב להחלת ריבונות, יוכל להביא חקיקה בנושא מיד כשיתקבל אור ירוק מבית הלבן.

במקביל להבנות המתגבשות בנושא הריבונות, יש נושא נוסף שטרם נפתר - הוועדה למינוי שופטים. בליכוד מעוניינים לשמור על שליטה והשפעה בוועדה למרות שתיק המשפטים נמסר לידי כחול לבן, אך בכחול לבן מסרבים לדון בשינוי שיטת הבחירה של השופטים.

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ, הקריה ת"א, 27 באוקטובר 2019. אלעד מלכה
לאחר הבנות, פיצוץ במו"מ. גנץ ונתניהו/אלעד מלכה

מוקדם יותר היום בכחול לבן אמרו שהוסכם כי מנגנון הבחירה יישאר ללא שינוי, אך לקראת הערב אנשי גנץ הודיעו על הפסקת השיחות. "לאחר הגעה להבנות בכל הנושאים, ביקשו בליכוד לדון מחדש באופן פעולתה של הוועדה לבחירת שופטים. לא נאפשר שום שינוי בתפקוד הוועדה לבחירות שופטים ופגיעה בדמוקרטיה", אמרו בכחול לבן.

שאר פרטי ההסכם בין הליכוד וכחול לבן כמעט סגורים והצדדים כבר גיבשו טיוטות סופיות. לפי ההסכם, תוקם ממשלת אחדות פריטטית שוויונית, שבה נתניהו יכהן בראשות הממשלה במשך השנה וחצי הראשונות, ואילו גנץ ממלא מקום ראש הממשלה, ובשנה וחצי שלאחר מכן, גנץ יהיה ראש הממשלה ונתניהו מ"מ.

שני חוקים צפויים להסדיר את הנושא; אחד שיעגן את העברת הרוטציה בראשות הממשלה מנתניהו לגנץ, וחקיקה נוספת שתגדיר את סמכויות מ"מ ראש הממשלה ותאפשר לנתניהו לכהן כמ"מ ראש ממשלה וכחבר בממשלה ובקבינט בתקופת הרוטציה השניה, למרות כתב האישום שהוגש נגדו. החוק יגדיר את סמכויות מ"מ ראש הממשלה גם בתקופת הכהונה של גנץ, ויכלול סעיף שישווה את המעמד המשפטי של מ"מ ראש הממשלה לזה של ראש הממשלה, כלומר, יאפשר לו לכהן בתפקיד גם אם הוגש נגדו כתב אישום עד פסק דין חלוט.

עוד בוואלה!

בחבירה לגנץ ולנתניהו, פרץ מפר את הבטחתו וקובר סופית את מפלגת העבודה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסכמות בנושא הריבונות, מחלוקות על הוועדה למינוי שופטים. צוות המיפוי המשותף/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי הלכת דרעי פנחסי הנהוגה כיום, שר שנאשם בפלילים אינו יכול להמשיך בתפקידו וראש הממשלה מחויב לפטר אותו, אך ראש הממשלה בעצמו יכול לכהן עד פסק דין חלוט. לפי חוק מ"מ ראש הממשלה, שצפוי להיות מחוקק עוד לפני השבעת הממשלה, מעמד ממלא המקום יהיה זהה למעמד ראש הממשלה מבחינת מגורים, אבטחה, תנאים ויועצים. בין היתר, מי שיכהן כממלא מקום יתגורר במעון רשמי מטעם המדינה, גם בתקופה שבה השני מכהן כראש הממשלה. נתניהו וגנץ יושבעו לתפקיד ביחד, כראש ממשלה וראש ממשלה מיועד, ובחקיקה ייקבע שכעבור שנה וחצי התפקיד יעבור מנתניהו לגנץ אוטומטית.

לפי המתווה, תוקם ממשלה שוויונית פריטטית של 30 שרים, שבהמשך תתרחב ל-34 שרים שיחולקו באופן שווה בין בלוק הימין שמונה 58 ח"כים, וגם אורלי לוי אבקסיס לבין בלוק כחול לבן שמונה 19 חברי כנסת. כחול לבן צפויה לקבל את תיק הביטחון, אליו ימונה גנץ, וגם את המשפטים, אליו ימונה ח"כ אבי ניסנקורן. לתיק הכלכלה ימונה עמיר פרץ ולתיק העבודה והרווחה איציק שמולי.

עמימות בעניין התיק שיקבל ח"כ אשכנזי

עדיין לא ברור איזה תיק ח"כ גבי אשכנזי יקבל, חוץ או חינוך. בידי כחול לבן יהיו גם תיק התקשורת, התרבות והספורט, עליה וקליטה, מדע, תיירות, חקלאות, שוויון חברתי, נושאים אסטרטגיים, ותפוצות. בבלוק הימין, יישארו תפקיד יו"ר הכנסת, אליו ימונה ככל הנראה יריב לוין ולא יולי אדלשטיין. לא כדרישת כחול לבן, תיק האוצר, אליו ימונה כנראה ישראל כץ, והמשרד לביטחון פנים, בו צפויה להתמנות מירי רגב. תיקים נוספים בבלוק הימין הם תחבורה, חינוך/חוץ, בריאות, פנים, נגב-גליל, אנרגיה, הגנת הסביבה, שיכון, דתות, מודיעין, שת"פ אזורי, ירושלים ומורשת.

בכחול לבן יחלקו 15-17 תיקים בין 19 ח"כים, ובמפלגה מתכוונים לחוקק חוק נורבגי "מדלג" על בסיס מפלגתי, שיאפשר למועמדים מטעם המפלגה להיכנס במקום שרים שיתפטרו, ולעקוף את הבאים בתור ברשימה, שהם מטעם יש עתיד ותל"מ. עם זאת, ההצעה עשויה להיתקל בקשיים משפטיים לנוכח העובדה שהחוק הנורבגי מתבסס על רשימת מועמדים שהוגשה לכנסת ולא נתקל עד כה באפשרות של פיצול סיעות.

ועדת הכנסת הזמנית לענייני השב"כ אישרה את החלטת הממשלה להסמיך את שב"כ לסייע במאמץ לצמצום התפשטות הקורונה- למשך חודש ימים. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
חוץ או חינוך? ח"כ גבי אשכנזי בוועדת הכנסת הזמנית לענייני השב"כ/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

לעומת כחול לבן, מפתח החלוקה לבלוק הימין יהיה הרבה פחות נדיב ויעמוד על תיק לכל ארבעה חברי כנסת, מה שיקנה לש"ס 2-3 תיקים וליהדות התורה תיק אחד ואת ראשות ועדת הכספים. לפי המפתח הזה, ימינה צריכה לקבל 1-2 תיקים, אך במפלגה דורשים שלושה תיקים ומאיימים להישאר מחוץ לקואליציה. גם בליכוד ישנה תסיסה הולכת וגוברת; אחרי חלוקת התיקים לשותפות בבלוק הימין-חרדים, יותר משליש מהשרים המכהנים כיום בליכוד ייאלצו לוותר על מקומם. לפי ההערכה בליכוד, תינתן עדיפות לשרים המכהנים ולא ימונו שרים חדשים.

המשמעות היא שח"כים בכירים מהעשיריה הראשונה כמו ניר ברקת וגדעון סער עשויים להישאר ללא תיק. היום מכהנים כ-15 שרים מטעם הליכוד: ישראל כץ, גלעד ארדן, מירי רגב, יריב לוין, יואב גלנט, גילה גמליאל, זאב אלקין, יובל שטייניץ, אופיר אקוניס, צחי הנגבי, אמיר אוחנה, ציפי חוטובלי, דודי אמסלם, אלי כהן, יפעת שאשא ביטון. נתניהו יבקש לנצל חלק מהמינויים הדיפלומטיים בנכר לפיצוי המאוכזבים ורעיון נוסף שנבחן בליכוד הוא של רוטציה בכהונת שר, כך שחלק מהשרים יחלקו את הקדנציה ביניהם.






(עדכון ראשון: 17:09)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully