וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

1,386 חולים בבני ברק, רק 200 פונו מבתיהם: "מסרבים להשאיר משפחות מאחור"

7.4.2020 / 22:46

שיעור התחלואה בקורונה בעיר המסוגרת מוסיף לעלות, אך מרבית הנדבקים לא עוזבים את משפחותיהם. בעירייה מסבירים כי החולים לא מעוניינים להיפרד בחג, או חוששים מטיב הכשרות במלוניות שיועדו עבורם. כעת, במשרד הביטחון פועלים לספק את צרכיהם כדי שיישארו בבידוד מקסימלי

צילום: עיריית ראשון לציון, נתיבי ישראל, עריכה: ניר חן

מספר חולי הקורונה בבני ברק עלה ל-1,386 בני אדם - כך לפי נתוני משרד הבריאות שהתפרסמו אתמול (שלישי). אתמול מספר החולים בעיר היה 1,323, 63 חולים פחות. למרות הנתון הגבוה, גורם בעיריית בני ברק אמר לוואלה! NEWS כי מתוך כל החולים רק כ-200 פונו מבתיהם לטובת שהייה במלוניות של משרד הביטחון, ורוב החולים לא עזבו את בתיהם.

רוב התושבים בבני ברק גרים בדירות קטנות מהממוצע, ולכן, חלק מחולי הקורונה עלולים לגרום להדבקה של שאר בני המשפחה היות ואין להם אפשרות לבודד את עצמם כנדרש. עם זאת, למרות מאמצי ההסברה והשכנוע בעירייה לא יכולים לפנות את החולים בכפייה, ולטענתה, ההתנגדות לעזוב את הבית נובעת מחוסר רצון להותיר את משפחותיהם מאחור בערב חג הפסח.

"בהרבה מקרים, אם ההורים או רק אחד מהם חלו בקורונה, הם לא רוצים להשאיר את כל המשפחה מאחור, במיוחד לקראת פסח", הסביר דובר צה"ל לשעבר רונן מנליס שמנהל את המשבר בעיר יחד עם האלוף במיל' רוני נומה. "מי יבשל, מי ידאג לילדים, אלה שאלות שמטרידות אותם מאוד. בעקבות כך, הם בוחרים באפשרות להישאר בבית".

בני ברק תחת סגר בשל התפשטות תחלואת הקורונה בעיר 3 באפריל 2020. ראובן קסטרו
נתון תחלואה גבוה לעומת נתון פינוי נמוך. בני ברק תחת סגר/ראובן קסטרו

סיבה נוספת לסירובם של החולים להתפנות נובעת מחשש שבמלוניות שיועדו לטובת המגזר החרדי בניר עציון, בקיבוץ לביא ובירושלים, לא תהיה כשרות מחמירה מספיק עבורם בימים רגילים בכלל או בתקופת חג הפסח בפרט שבה יש החמרות הלכתיות יותר. "אנחנו מנהלים שיח שוטף עם הרבנים בעיר", טען מנליס. "מסבירים לחולים שיהיה נכון מבחינתם לצאת, וגם אם אנחנו לא מצליחים אז המאמץ שלנו הוא להביא אוכל לבתיהם כדי שיישארו בבידוד מקסימלי".

בניסיון לפתור את סוגיית הכשרות, שוחח היום שר הבריאות יעקב ליצמן עם האחראים במשרד הביטחון, ולפי הודעת לשכתו, סוכם ביניהם כי "יסופקו ארוחות מזון לשוהים במלוניות הייעודיות לציבור החרדי בכשרות מהודרת של העדה החרדית לימי חג הפסח, בהתאם לבקשת השוהה במקום".

מנליס טען כי סיבה נוספת לכך שחולים בעיר מסרבים להתפנות היא כזו שאינה ייחודית רק לחולים חרדים, ולפיה, "אנשים חשים בסדר למרות הקורונה, והם לא רואים צורך לעזוב את הבית". הוא ציין כי רק במקרים שבבתיהם של החולים יש בני משפחה עם מחלות רקע, נעשה מאמץ גדול יותר להוציא את החולים מהעיר "על מנת שלא תהיה הדבקה נוספת שיש עמה סיכון גבוה מאוד".

קניית מצרכים לחג הפסח בבני ברק 2 באפריל 2020. ראובן קסטרו
שיח שוטף עם הרבנים בעיר. תושב קונה מצרכים בבני ברק/ראובן קסטרו

למרות מספר החולים והמבודדים הגבוה בעיר, הבוקר הודיעה עיריית בני ברק כי מתחם בידוד ענק שנפתח בתוך מוסד חינוכי בעיר נסגר לקליטת שוהים, בגלל חוסר היענות של התושבים בעיר, ולמי שיצטרך יעמדו במקום חלופות אחרות. המתחם שנפתח בשבוע שעבר נועד לאפשר מענה עבור מבודדים שאין להם תנאים הולמים להישאר בביתם.

"פגיעה אנושה בליבת זכויות האדם"

בתוך כך, ארבעה עורכי דין חרדים, תושבי העיר בני ברק, עתרו אתמול לבג"ץ בדרישה לבטל את ההחלטה להכריז על העיר כ"אזור מוגבל". לטענת עורכי הדין, ידידיה לוונטהל, דוד איזקסון, משה ליפל וצבי זקס, ההכרזה היא "עונש קולקטיבי" שגורמת לדבריהם "לפגיעה אנושה בליבת זכויות האדם של מאות אלפי אנשים, נשים וטף, קשישים, חולים, המתגוררים בעיר בני ברק".

בפנייה הם טענו עוד כי "ההכרזה גורמת להדבקה המונית של תושבי בני ברק שלרוע מזלם כתובתם בתעודת הזהות מצויה בתחומי העיר בני ברק, המצויים תחת סגר על אף שנשמעו לכל הוראות משרד הבריאות ואף יותר מהן". עורכי הדין התייחסו לבעיה עיקרית בתחומי העיר, ולדבריהם, מטרת הסגר היא "למנוע את הדבקתם של תושבי הערים השכנות על ידי 'החרדים החולים', כאשר אין כל התייחסות וצעדים אפקטיביים למניעת הדבקתם של כ-99% מתושבי העיר".

עם זאת, בג"ץ דחה את העתירה. "איננו רואים מקום להתערב בהחלטת הממשלה", כתבו השופטים, "גם אם ניתן להבין את תחושת העלבון הצורב שעלתה מבין דפי העתירה, עלבונם של תושבי בני ברק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully