וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אולי עשינו טעות שהגענו לארץ. אנחנו רוצים לעבוד אבל אין עבודה"

7.4.2020 / 17:51

אלי ומימי מבת ים שבו לישראל לפני כמה חודשים ובעת שהם מנסים לייצב את מצבם, פרץ משבר הקורונה. כעת, בתם הסובלת משיתוק מוחין לא הוכרה כנכה והשלושה מתגוררים עם הסבתא בת ה-92: "צריך להאכיל את המשפחה אבל הכול תקוע". מדי יום תלווה וואלה! NEWS משפחות שנפגעו מהמשבר

צילום: שלומי גבאי, עריכה: אסף דרורי

משתתפים

אלי לוי בן 55 ומימי לוי בת 47.
הורים לוויקי, בת תשע וחצי.
תושבי בת ים.

מקום עבודה

אלי הוא בעלי קו חלוקה של מזון בניו ג'רזי.
מימי טבחית.

אלי ומימי לוי עם בתם. באדיבות המשפחה, אתר רשמי
"חיים מהחסכונות". מימי, ויקי ואלי לוי/אתר רשמי, באדיבות המשפחה

לפני כשנתיים החלו אלי ואשתו מימי בהליך של חזרה לארץ - הוא כתושב חוזר והיא כאזרחית ארעית מטעמי זוגיות מול הקונסוליה הישראלית בניו יורק. כאשר המסמכים היו מוכנים הגיעו לישראל ולמרות זאת מעמדה לא הוסדר לידי מעמד ארעי כדי שתוכל להתחיל לעבוד כפי שהובטח לה. כעת, בני הזוג ובתם נקלעו למשבר הקורונה בעת שניסו לייצב את מצבם בארץ.

איך נראה היום שלכם בבית?

אלי: "כשהגענו לארץ היינו במלא סידורים, כל פעם היינו צריכים לגשת ולסדר למימי את ענייני הוויזה. יש לנו ילדה מאובחנת עם CP שזה שיתוק מוחין, אז היינו צריכים גם להתעסק עם סידורים לילדה. עד עכשיו היא לא הוכרה עם נכות כי אמרו לנו שהמסמכים האמריקאיים מלאים במלל ואנחנו צריכים להתחיל את כל ההליך מחדש בישראל, ובינתיים הכול תקוע ומושבת עם הקורונה. בינתיים אני רק מקבל במשך שלושה חודשים 1,890 שקלים דמי תושב חוזר, אבל זה אפילו לא השלמת הכנסה. אי אפשר להשכיר דירה, אי אפשר כלום. אנחנו גרים אצל אימא שלי שהיא ניצולת שואה בת 92".

"פניתי לביטוח הלאומי, אמרו לי לפנות ללשכת התעסוקה, שם הם אמרו לי שהם לא יודעים באיזה קטגוריה לשים אותי - לא חל"ת לא פיטורים. אין לי חצי שנה של עבודה פה ואני עדיין משלם ביטוח לאומי וההוצאות זורמות. צריך להאכיל את המשפחה. אנחנו חיים מהחסכונות ממש ככה, אני לא יכול עדיין לפתוח חשבון בנק משותף כי אין למימי עדיין מעמד של תושבות, הכול תקוע."

מימי: "אנחנו נשארים בבית רוב היום ולא הולכים לשום מקום. אני לא מכירה אף אחד כאן, הוויזה אמורה להיגמר לי בקרוב, לא יודעת איך נוכל להאריך אותה כי הכול סגור. אני לא יכולה לעבוד כי אין לי מעמד, מצד שני גם לא מגיע לי דמי אבטלה ולא השלמת הכנסה. מה אנחנו אמורים לעשות במצב כזה? כל משרד שולח את אלי למשרד אחר, זה לא נורמלי. לאף משרד אין התייחסות לאנשים כמונו בזמן המשבר של הקורונה, אנחנו ממש נופלים בין הכיסאות".

איך ההנחיות משפיעות על מצבכם הכלכלי?

אלי: "שאלתי את הקונסול למה לא מסדירים את המעמד שלה. איך היא תעבוד, איך היא תמצא עבודה? הרי עבדנו על המסמכים שהם ביקשו כבר בניו יורק. זה ממש אבסורד. אפילו ביקשו מאיתנו אישור על פרי בטן, בחיים לא שמענו על כזה דבר. לא מספיקה להם תעודת לידה שאני האבא והיא האימא. אין שום הנחיות שמתייחסות לאנשים כמונו, אין התייחסות לתושבים חוזרים. ההנחיות שנותנים הם רק למובטלים ולא חלות עלינו, שום עזרה לא מגיעה לנו, מה עושים עם מי שעלה לארץ? בגדול אני רוצה לעבוד, אבל אין עבודה, לא יכול לקבל דמי אבטלה או השלמת הכנסה".

מימי: "אני היום לא יכולה לעבוד. אנחנו משתמשים בחסכונות המעטים שיש לנו. כמה זה יספיק? לא יודעת בינתיים אנחנו גרים אצל אימא של אלי, אנחנו אפילו לא יכולים לעזוב את הארץ ולחזור".

אלי: "אולי עשינו טעות שהגענו לארץ. כל התהליך הזה לקח כל כך הרבה זמן. שנתיים כדי שתהיה לה ויזה של תושבת ארעית ואז זה לוקח כמה שנים, אבל כתושבת ארעית מותר לה לעבוד, עכשיו פשוט כלום".

אלי ומימי לוי. באדיבות המשפחה, אתר רשמי
"ארבעה אנשים דחוסים בתוך שניים וחצי חדרים". משפחת לוי/אתר רשמי, באדיבות המשפחה

לאלו הקלות אתם זכאים?

אלי: "כתושב חוזר בעיקרון כלום מלבד הקצבה של 1,890 שקלים, כל השאר זה עבודה בעיניים. קנייה של אוטו חדש ,אין לי בכלל תקציב לזה. צריך לתת התייחסות לנושא של הקורונה לעולים חדשים ותושבים חוזרים. מה אנחנו אמורים לעשות, איך אנחנו אמורים להתקיים, אני אמור להישאר אצל אימא שלי עד סוף הקיץ? איך חיים ככה? איך אפשר להתחיל לעבוד אם הכול מושבת. שאלתי אותם מה אני יכול לעשות עם תעודת חוזר? אמרו לי כלום. מה שכן קיבלתי, זה גיפט קארד לחג בסך 213 שקלים, זה בקושי קנייה בסופר."

מה דעתכם על ההנחיות?

אלי: "ההנחיות החדשות לא הגיוניות, כל שניה הנחייה חדשה. מי שיקבל מענקים יצטרך להחזיר אותם 'דרך האף'. אפילו מענק לעצמאים - מה זה 6,000 שקלים? זה משכורת מינימום בכלל? אימא שלי בת 92 שתהיה בריאה, יש פה ילדה קטנה איתנו, ארבעה אנשים דחוסים בתוך שניים וחצי חדרים. כל יום שעובר אני מרגיש שעשיתי טעות שעליתי לארץ, זה היה מתוך ציונות, אמרתי בואו נגדל את הילדה בארץ, לא רוצה שהיא תגדל בחו"ל, המקום שלה פה. אשתי הסכימה איתי, עזבנו הכול שם ובאנו לפה. מכרנו את מה שהיה לנו והגענו לפה, עכשיו אנחנו תקועים פה".

"אפילו נכות לא נותנים לילדה שלי. קשה לי להגיד את זה על המדינה שלי אבל המצב הוא קטסטרופה, מבטיחים הבטחות באוויר ובתכל'ס אין שום דבר. שכל אחד ישבור את הראש שלו עם המצב ויסתדר לבד, הגעת לפה וזהו. הכי מדהים שהדבר שהכי היה חשוב להם במשרד העלייה הוא להוציא לילדה אזרחות ושאר האינפורמציה פשוט לא מעניינת אותם. כאילו שהם מקבלים על כל אזרח כסף אז זה הדבר שמעניין, זה פשוט חלם. לא דואגים לאזרחים חוזרים וגם לא לחדשים ועכשיו מפקירים אותם להתמודד עם המצב החדש".

נפגעתם כלכלית ממשבר הקורונה ומעוניינים להשתתף במדור? מוזמנים לפנות אלינו במייל: danayark24@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully