וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלוב קיץ: גנץ ואשכנזי מתבשמים בשררה, אבל נתניהו עוד יפיל עליהם את האשמה במשבר הקורונה

6.4.2020 / 8:54

התכנית של צה"ל לאסונות רבי נפגעים פועלת למרות הליקויים בתפקוד רה"מ ושר הבריאות, ומשום כך נחשפת ערוות גנץ ואשכנזי: עד שתוקם הממשלה יפוג המצב שאפשר להם למעול באמון מצביעיהם. מבחינה רפואית, שיטוח העקומה יושג. פוליטית, מתברר שהעקומה היא רשימת חוסן לישראל

אתר רשמי

בין תחילת מאי לאמצע החודש, מעריכים בצה"ל, יסתיים הפרק החמור ביותר במשבר הקורונה ותתאפשר הרפיה הדרגתית של החישוקים המוטלים על החברה הישראלית. אמצעי סגר ובידוד יופעלו רק בחתך מקומי ונושאי (בתי אבות), לא כלל-ארצי. בהמשך השנה, במקביל למרוץ הפיתוח של תרופה וחיסון, יתנהל המאבק האזרחי בקורונה במתכונת דמויית מב"ם (המערכה שבין המלחמות), מתוך ציפייה לפרוץ מלחמת-קורונה נוספת בת כשבועיים בחורף הבא, וחוזר חלילה.

מעריכים, בהקשר זה, פירושו מקווים, לפי התרחיש המיטיב ביותר, שהוא גם לפי הנתונים שנאספו עד כה המציאותי ביותר. יש גם תרחיש קודר, שמימושו ייאלץ את צה"ל לעבור מהשלב הנוכחי של מאמץ החירום ("קרן אור") לשלב תובעני יותר ("קרן שמש").

מכל הגופים בישראל, צה"ל מיהר להתאפס על משימתו החדשה, בהתארגנות עצמית לשימור יכולתו לתפקוד קרבי ובסיוע לשאר הגורמים הממלכתיים, משום שהמוכנות לחירום טבועה בדמו. כל הגיון קיומו של המנגנון, שאינו תלוי באנשים המסוימים הבאים והולכים מדי שנתיים-שלוש, נעוץ בתוכניות ובתרגולת. כשאין אויב בעין, מדמיינים אותו ומסתערים עליו, או מתכופפים בכוננות ספיגה מפניו, סביב שולחנות הדיונים.

חגיגות במטה כחול לבן, אושן, גני התערוכה 9 באפריל 2019. ראובן קסטרו
בסוף יואשמו בזיהום. ראשי כחול לבן גנץ ואשכנזי/ראובן קסטרו

מלאכת התכנון יוצרת שפה משותפת בין הגורמים המיוצגים בה, ומאמנת את המתכננים להסתגל למצבים שלא יהיו בהכרח דומים לאיור. שעון הלחימה, הקובע מועדים לאיסוף נתונים מהשטח, לעבודת מטה, להערכות מצב ולהחלטות, גוזר קצב אחיד ומתורגל לפעילות. כך עובד מטכ"ל. כך לא עובד משרד בריאות.

התוכנית הבסיסית של צה"ל לאסונות רבי נפגעים, "כלוב קיץ", עברה מרמטכ"ל לרמטכ"ל ומאלוף פיקוד העורף ליורשו. היא לא היתה תלויה בשאלה אם גבי אשכנזי, בני גנץ או יאיר גולן משרתים בצבא או עברו לפוליטיקה. גם מהות האסון המתורגל משנית לעצם ההתכוננות. הפצצה רבתי, חומרי לחימה ביולוגיים ("נחשול בריא"), צונאמי, רעידת אדמה - ההיערכות היא כלפי התוצאה ולא הסיבה. ומאחר שפיקוד העורף נשאר מאז הקמתו לפני שלושה עשורים בצבא, ולא יצא ממנו לחופשי או למשטרה, עומדת מאחוריו כל עוצמת צה"ל.

זאת, כרגע, בעיקר עוצמת הארגון, הגיוס, הניפוק, התובלה והניהול של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל). לאחר תהפוכות רבות שולב אט"ל במפקדת זרוע היבשה (מז"י), הבונה את הכוח היבשתי, אבל במלחמה אט"ל הוא פיקוד לוגיסטי, המביא ליחידות הלוחמות את כל מחסורן. ראש חטיבת הלוגיסטיקה באט"ל הוא משום כך אחד משבעת הברגים המרכזיים בעבודת המטכ"ל בדרג התא"ל, לצד ראשי חטיבות המבצעים, המחקר וההפעלה באמ"ן והתכנון האסטרטגי, להק מבצעי האוויר ודובר צה"ל. באט"ל נכלל גם חיל הרפואה.

עוד בוואלה!

חיילים מאעכרים ושוק שחור של מסכות: מחדל המיגון מפני קורונה בצה"ל

לכתבה המלאה
שוטרת וחיילים בסיור במרכז ירושלים לאכיפת הנחיות משרד הבריאות. 31 במרץ 2020. אוליבייה פיטוסי/פלאש 90, פלאש 90
מיהרו להתאפס. חיילים מלווים שוטרת באכיפה בי-ם/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי/פלאש 90

בדיון של צמרת אט"ל ב-20 בפברואר, לפני גילוי החולה הראשון בקורונה בישראל, סוכם כי המידע המגיע מסין וממדינות נוספות מחייב היערכות של חיל הרפואה ושל פיקוד העורף. ראש אגף המבצעים, אלוף אהרן חליווה, לשעבר ראש אט"ל וכעת קמב"ץ הקורונה - צה"ל ולא המוסד הוא הגוף העיקרי במטה המשותף שהוקם בבית החולים שיבא - המליץ לרמטכ"ל אביב כוכבי להכין את צה"ל בשני מישורים: הפנימי, לתפקודו הייעודי במשבר, והחיצוני, לסיוע המדינתי שבהכרח יתבקש. חליווה דיבר במונחי מלחמה: כעת שלב הבלימה ובסיומו, כמקווה בעוד כחודש, ההכלה.

חיילים התבשרו שצפויים להם שבועות ארוכים ביחידות (או משמרות ארוכות וחופשות בית זהות, שבוע-שבוע כמסורת הטבחים, או יומיים-יומיים). ביוזמת ראש מחלקת הלוגיסטיקה באט"ל ובקרוב ראש החטיבה, אל"מ פיני בן מויאל, נרכשו 200 מכונות כביסה ו-200 מייבשים והוסעו למוצבים לתועלת הלוחמים המסוגרים בהם.

כשצה"ל הופנה כצפוי למנוע מהמדינה לקרוס, נשלחו צוותים רכובים של חובשים ומלווים לבצע בדיקות בישובים אזרחיים (ושוטרים צבאיים ביחידות), מרכז התחמושת הוסב לאספקת חבילות מזון מארבע חברות גדולות החתומות על חוזים עם משרד הביטחון והמרכזים הלוגיסטיים (מרלוגים) המתוכננים למלחמה הבאה בלבנון או בעזה פשטו צורה והפכו לחמישה גדודים לוגיסטיים המסומנים לתמוך באוגדות או בחטיבות שיפעלו באזורי סגר. מעבדה לזיהוי חללים של הרבנות הצבאית מופעלת כמעבדת קורונה ו-16 עמדות טיפול נמרץ בבית חולים צבאי בחיפה, על מנשמים וצוותים, יוכלו לשרת חולים שיופנו אליהן.

חדלונו של משרד הבריאות

על שולחנו של כוכבי מונחת חלופה נוספת: הקמת בית-חולים צבאי לקורונה, לבקשת משרד הבריאות. בגלל תיפקודו הלקוי של המשרד, עלול צה"ל לחזור לשנותיה הראשונות של המדינה, כאשר חיים שיבר (שיבא) היה קצין רפואה ראשי ובית החולים תל השומר הופעל בידי צה"ל. שיבא היה במהרה למנכ"ל משרד הבריאות. השרים, אנשי המפד"ל, לא הפריעו לעבודתו המקצועית, גם בזכות קרבתו לראש הממשלה בן גוריון. כיום סובל משרד הבריאות מהיעדרו של מנכ"ל בסדר גודל דומה, לא מפני שנחוץ שם דוקטור לרפואה, אלא כי רקע מתאים לתפקיד זה הוא קרפ"ר או סגן קרפ"ר. לא במקרה, יצחק קרייס, בעצמו קרפ"ר לשעבר, בולט כל כך ברתימת שיבא למאמץ הלאומי, במשבר הנוכחי.

חדלונו של משרד הבריאות משתקף גם בסירובו, למרות הפצרות צמרת חיל הרפואה, לכנס את הרשות העליונה לאשפוז. ועדת הניהוג של הרשות כוללת את מנכ"ל המשרד, קרפ"ר או בהיעדרו סגנו ומנכ"ל קופת החולים הכללית, הגדולה בקופות. שוב ושוב ביקשו תא"ל טריף בדר ואל"מ נועם פינק לכנס את הרשות העליונה; לשווא.

פינק, סגן קרפ"ר ולשעבר קצין הרפואה של חטיבת הנח"ל, אוגדת איו"ש ופיקוד הצפון, הוא גם יו"ר ועדת הלסינקי לאישור ניסויים בבני אדם. מחקר משותף של מכון ויצמן וחיל הרפואה, לפיתוח בדיקת קורונה (לא חיסון) ואשר תיקופו זקוק גם לנבדקים בריאים, ייערך גם בקרב חיילים הסגורים ביחידותיהם ושיסכימו לכך, בעקבות התייעצות טלפונית עם משפחותיהם.

הרמטכ"ל, אביב כוכבי, במהלך ביקורו בבני ברק 5 באפריל 2020. דובר צה"ל
צה"ל, להבדיל מבנימין נתניהו ויעקב ליצמן, לא הופתע מההתפרצות בבני ברק/דובר צה"ל

צה"ל, להבדיל מבנימין נתניהו ויעקב ליצמן, לא הופתע מההתפרצות בבני ברק. ההתרעה ניתנה לכוכבי לפני שבועיים, במפגש עם שמונה מפקדי יחידות קישור לרשות המקומית (יקל"ר), קציני מילואים, מפי מפקד יקל"ר בני ברק, אל"מ יהודה פיקסלר, סמנכ"ל בבנק הבינלאומי (ולשעבר בבנק של פועלי אגודת ישראל, רכיב במפלגתו של ליצמן), שידע מה הוא שח. במהרה התברר שפיקסלר עצמו חלה בקורונה ובכך כפה בידוד משרדי גם על כוכבי. הפעלת אוגדה 98 בבני ברק, בכפיפות לפיקוד העורף, נגזרה מ"כלוב קיץ". כשעיריית בני ברק השכילה להסתייע באלוף במילואים רוני נומה, שהיה עוזרו של הרמטכ"ל דן חלוץ, התארגנה פגישת מחזור לבנון 2006 של בוגרי הלשכות המרכזיות - מפקד 98 ירון פינקלמן היה ראש לשכת הרמטכ"ל ורונן מנליס, המסייע לנומה בדוברות, ראש לשכתו של ראש אגף המבצעים גדי איזנקוט.

פעילות זו, שיש בה הכנה ארגונית טובה (או רעה, הכל בעיני המתבונן) להשתלטות בפקודה - ועם תשתית חוקית של שעת חירום - על מדינת ישראל בהפיכה צבאית, מתנהלת למרות הליקויים המשוועים בתפקוד נתניהו, ליצמן והנהלת משרד הבריאות. היא אדישה לזהותם של ראשי ממשלה ושל שרי ביטחון ובריאות. המנגנון פועל, גם אם משיקולים פוליטיים ואישיים נתניהו סירב לתת לו סמכות ואחריות.

ובדיוק משום כך, ובהתאם לתרחיש הייחוס של אגף המבצעים, נחשפת ערוותם של ראשי פלג השרון של כחול לבן, גנץ ואשכנזי, באמתלת הכניעה לנתניהו. מי צריך אותם? עד שיושלם המשא ומתן על הקמת הממשלה, יחדל להתקיים המצב ששימש להם עילה למעילה, בל תכופר, באמון מצביעיהם. רפואית, היעד המוצהר של שיטוח העקומה מושג; פוליטית, מתברר שהעקומה היא רשימת חוסן לישראל.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרתו בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 25 במרץ 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, פלאש 90
המנגנון פועל למרות סירובו למתן סמכות. ראש הממשלה בנימין נתניהו/פלאש 90, אולבייה פיטוסי/פלאש90

נתניהו וליצמן היו שם לבדם ברגע הפציעה. גנץ ואשכנזי יגיעו לאחר חודשיים-שלושה לחבישה, ועוד יאשימו אותם בזיהום. איתם או בלעדיהם, הביצוע הצבאי והרפואי במסלולו, היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט (שאינו מסוגל להשתחרר מהערצתו לנתניהו) ובג"ץ יקבעו אם נאשם בשוחד כשיר להרכיב ממשלה, ובחודשים המעטים של קיום הממשלה, אם תיכון ועד שתתפרק, לא תהיה לגנץ ולאשכנזי יכולת לתרגם להשפעה גם את קומץ ויתורי נתניהו.

"כלוב קיץ", שהמחשב של אגף המבצעים לקח מהנביא עמוס, הוא ככל הנראה סל לאחסון תאנים בשלהי העונה החמה. מאחר שבארץ הנביאים אפשר להביט אלפי שנים קדימה ולעסוק בפוליטיקה, אין ספק שעמוס התכוון גם להזהיר את גנץ ואשכנזי מפני כניסה לכלוב הקיץ של נתניהו. הם יהיו שם, מתבשמים מניחוחה הכוזב של השררה, מעורטלים מיומרתם ליושרה, אסירי נתניהו במקום להיפך, נתונים לחסדו לטוב ולרע, במקום לרע. שלומיאל לפני הכל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully