וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הקורונה: הממשלה שוקלת סגר כללי מ-14:00 עד שבת, עוצר בליל הסדר

ראש הממשלה הודיע על הטלת סגר על כלל המדינה שיחל בשעות הצהריים. בנוסף, ביום רביעי, ערב החג, תיאסר היציאה מהבתים מ-14:00 ועד למחרת ב-07:00. "פסח לא יהיה פורים", אמר נתניהו, והוסיף: "אפשרות ריאלית שנצא בהדרגה מהסגר אחרי המימונה"

לע"מ

הגבלות התנועה החדשות לקראת פסח - עדכונים אחרונים

  • הממשלה צפויה לאשר סגר כללי מהיום בשעה 14:00 עד שבת בשעה 20:00
  • בערב חג, רביעי, יוטל עוצר מהשעה 14:00 ועד לשעה 7:00 בבוקר
  • התחבורה הציבורית תפסיק את פעילותה החל מהיום ועד ליום שישי, למעט מוניות
  • נתניהו: "מתקדמים בהכנות ליציאה מהמשבר. זה יקרה רק אחרי הפסח והמימונה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז אמש (שני) על הטלת סגר כללי ברחבי הארץ מהשעה 16:00 ועד יום שישי, וכן על עוצר בערב החג, מחר, בשעה 18:00, זאת במסגרת המאבק למניעת התפשטות הקורונה בפסח. הממשלה הייתה צפויה לאשר הלילה את תקנות החירום, אולם הישיבה נדחתה להיום בשעה 10:00. על פי טיוטת התקנות, שעות הסגר הורחבו - החל מהשעה 14:00 ועד יום שבת בשעה 20:00, ובנוסף לכך, בליל הסדר יוטל עוצר החל מהשעה 14:00 ועד למחרת בשעה 07:00. על פי המסמך, התחבורה הציבורית תפסיק את פעילותה החל מהיום ועד ליום שישי, למעט מוניות.

בהצהרה שמסר ממעונו, אמר נתניהו כי "ראינו מה קרה לפני חודש בפורים. אני אומר בצורה הכי ברורה - פסח לא יהיה פורים. כל משפחה תסב לליל הסדר לבדה", הכריז. "תחגגו רק עם המשפחה המצומצמת שנמצאת אתכם בבית".

ראש הממשלה המשיך ואמר כי "הערב נחליט בממשלה על הטלת סגר כללי במדינה. החל ממחר ב-16:00 תישארו בערים וביישובים שלכם. תושבים בשכונות מסוימות בירושלים, שעליהן נחליט ונודיע, יישארו במרחב שיוגדר להם. הסגר הכללי יימשך עד לשישי ב-07:00". עוד מסר כי "ביום רביעי, לפני ליל הסדר, כל אחד נשאר בביתו מ-18:00 עד למחרת ב-07:00. אנחנו נאכוף את הסגר בנחישות".

לקריאת טיוטת תקנות החירום המלאה

גהה ציר ז'בוטינסקי חסום,  בני ברק, 5 באפריל 2020. ראובן קסטרו
על פי ההצעה - כל אדם שייצא מביתו ייחשב כמפר בידוד/ראובן קסטרו

הצהרתו של נתניהו מגיעה ברקע הדיונים בהצעה אם אכן יש להטיל סגר כללי בימי החג, המתקיימים בוועדת השרים שהוסמכה להכריז על אזור מוגבל.

חרף ההגבלות החדשות, ראש הממשלה התייחס למהלך המדורג של היציאה מהסגר הכללי, ואמר כי הדבר תלוי גם באזרחי המדינה. "יש אפשרות ריאלית שאם המגמות החיוביות בישראל יימשכו, אנחנו נצא בהדרגה מן הסגר אחרי חג הפסח והמימונה. בראש ובראשונה זה תלוי בכם, במידת מילוי ההוראות הקשות שאנחנו מורים לכם לטובת הכלל", הבהיר נתניהו. "היציאה תיעשה על פי רמות הסיכון באוכלוסייה: הבטוחים ייצאו ראשונים ואלה שבסיכון הגבוה אחרונים, ויישארו ככל שניתן בבידוד".

בעניין המשבר והשפעתו על המשק אמר נתניהו כי "תחילת היציאה תפיח רוח חיים במשק. ברגע שמשנים כיוון, הכל מתחיל להשתנות". הוא טען כי "בינתיים, העברנו בממשלה תקציב חירום של 90 מיליארד שקלים. סכום דמיוני. כדי לעזור לכם, עצמאיים, שכירים, מבקשי עבודה, מובטלים. אני מאוד מקווה שהכנסת תשלים את החקיקה בהקדם כדי שהמענק יגיע לבנק שלכם עוד בחול המועד. בכל מקרה - הוא יגיע".

פעולות אכיפה של משטרת ישראל בשכונת מאה שערים בירושלים לצורך מניעת התפשטות נגיף הקורונה 6 באפריל 2020. רויטרס
סגר בניסיון לצמצם את מספר ההדבקות בחג. שוטרי יס"מ במאה שערים, היום/רויטרס

ראש הממשלה המשיך וקרא לאזרחים להשתדל ולקנות מוצרים תוצרת כחול לבן. "אני מבקש מכם לרכוש מוצרי צריכה מתוצרת ישראל. הכל תוצרת הארץ. אני מאמין שאסטרטגיית היציאה שלנו תשקם את כלכלת ישראל, שזרועים בה הרבה מרכיבים", אמר.

בעניין בדיקות הקורונה הוא הוסיף כי "הן מספקות הערכה טובה על התחלואה בארץ. אנחנו שואפים להגיע תוך ימים לעשרת אלפים בדיקות. היה קשה להגיע לשם אבל התגברנו הזה". לדבריו, מאמצי הרכש של ישראל מתבצעים בתנאים של תחרות בינלאומית.

הוא סיפר כי כחלק מניסיונות הממשלה להשיג ציוד רפואי ואספקה, הוא נמצא בקשר עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. "המאמצים הללו בלתי נלאים. סיכמתי עם פוטין על שיתוף פעולה בנושא הזה. הוא שיבח אותי על הצעדים שנקטנו", אמר נתניהו. "סיפרתי לו שאני עושה הפסקה בפגישה עם בני גנץ, והוא אמר שחשוב מאוד שנאחד כוחות בשביל מדינת ישראל. אני מסכים איתו".

נתניהו התייחס בדבריו לסוגיית הביקורת בשיח הציבורי כלפי האוכלוסיה החרדית, לאחר התפרצות המגיפה בבני ברק וביישובים חרדים נוספים, וקרא לתמוך במגזר בעת המשבר. "ראש העיר של בני ברק סיפר לי שהוא מקבל אינספור שיחות חיזוק מכל רחבי הארץ. הוא אמר לי שאנחנו עם נפלא, שאין עם כזה בעולם", אמר ראש הממשלה. "אנחנו מחבקים את תושבי בני ברק כמו שבאיטליה מחבקים את תושבי לומברדיה. יש לנו גם חיבור נוסף. העבר שלנו שידע כך כך הרבה סבל, משברים ואתגרים שעברנו אותם יותר מכל עם אחר בתולדות האנושות".

אם הצעד יאושר בוועדה, צפוי להתקיים דיון נוסף ביום שישי בנוגע למדיניות בהמשך. במסגרת הסגר הכללי לא תתאפשר יציאה המהבית, והמשטרה תתפרס בהתאם על מנת לאכוף זאת. במשרד הבריאות חוששים מהדבקה המונית בליל הסדר, באופן שעלול להגביר את התחלואה בקורונה, בדומה לחגיגות פורים. לכן, מאחר שמרכזי הקניות יהיו סגורים משעות אחר הצהריים, על פי ההצעה - כל אדם שייצא מביתו ייחשב כמפר בידוד.

בעקבות ההצעה, בוועדת השרים מתלבטים בשלב זה אם להטיל את הסגר על שמונה הרשויות והשכונות בירושלים כפי שהוצע הלילה, שכן הטענה היא שככל שיוטל סגר כללי בליל הסדר, הצורך בהטלת מגבלות ברשויות מתייתר.

שוטרים מציבים מחסומים בכניסה לבני ברק לאחר הטלת הסגר 3 באפריל 2020. ראובן קסטרו
הצבת מחסום בבני ברק/ראובן קסטרו

שר הפנים אריה דרעי הוא בין המתנגדים להצעה, כמו גם מספר גורמים חרדים וראשי רשויות, שהפעילו לחצים בנושא במטרה למנוע אותה. זאת, בטענה שהטלת מגבלות טרם אישור סגר כללי תוביל לחיכוך מיותר.

"אנחנו אומרים בצורה ברורה שכל דבר כזה מחוייב להיות בהתייעצות מלאה עם ראשי הרשויות, בסוף אנחנו אלה שמנהלים את האירוע ומחוברים לשטח ולנתונים", אמר הבוקר יו"ר המרכז לשלטון מקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות חיים ביבס לוואלה! NEWS.

ראשת עיריית אור יהודה, ליאת שוחט, אמרה כי "העמדה שלי, שסוכמה כבר עם משטרת ישראל, היא שהדבר יבוצע אצלנו כבר מהיום. בפועל ממתינים להחלטת הממשלה". לדבריה, "החשש שלי היה שנלך לסגר כמו בני ברק. ברגע שמדובר על סגר של בקרה ויציאה מהעיר ואכיפה במרכזי הקניות והפארקים, אני בעד".

עוד אמרה שוחט כי "ביקשתי מגורמים במשטרה לסייע לנו בשיטור. ישבנו עם משטרת ישראל על תוכנית וחדר מצב משותף, כרגע הודיעו לנו שלא תתקבל החלטה על שמונת הערים אלא שזה יעשה ברמה הארצית מערב פסח עד יום שישי. אני יודעת שהגורמים החרדים הם אלו שהפעילו את הלחצים".

תושבי בני ברק עתרו לבג"ץ נגד הסגר

במקביל תושבי בני ברק עתרו לבג"ץ נגד ההסגר שלטענתם "גורם להדבקה המונית של התושבים". בנוסף, ראש העירייה אברהם רובינשטיין וסגניו פנו בדחיפות לנתניהו, להשוות את ההגבלות על העיר בני ברק לשאר הערים המוגבלות, ובאותה מתכונת שתאפשר לה תנאי קיום מינימליים ואפשריים.

ההצעה שנידונה אמש כללה את רשימת הערים: אלעד, מגדל העמק, בית שמש (המרכזית והדרומית, למעט האזור הצפוני הכולל את בית שמש הוותיקה), ביתר עילית, אשקלון, טבריה, אור יהודה, מודיעין עילית ומודיעין.

כמו כן, נכללו כמה שכונות בירושלים, בהן הר נוף, בית וגן, גבעת מרדכי, רמות, רמת שלמה, סנהדריה, שמואל הנביא, בית ישראל, הבוכרים, מאה שערים, גאולה, זיכרון משה, מקור ברוך, גבעת שאול וקריית משה. על פי ההצעה, השכונות יחולקו לשמונה אזורים, כך שאלו הסמוכות זו לזו יחשבו לאזור אחד. מטרת המהלך היא להקל על תנועת התושבים - להם יתאפשר לנוע בתוך אזור אחד - ובד בבד להגביל את המשך תנועתם בבירה כולה.

(עדכון ראשון: 14:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully