וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה שוקלת להעביר את האחריות על בתי אבות לפיקוד העורף

4.4.2020 / 21:34

הדרג המדיני בוחן אפשרות להעביר את הפיקוד והשליטה על בתי הדיור המוגן בהם אובחנו חולים לידי פיקוד העורף, בדומה לניהול בתי המלון לחולי הקורונה. בצה"ל מחו: ניהול בית אבות דורש התמחות לסיעוד קשישים. במקביל, פיקוד העורף נערך לחלוקת ערכות מזון לפסח ברחבי הארץ

אתר רשמי

בדרג המדיני שוקלים הערב (שבת) להעביר את האחריות על בתי האבות עם התפרצות של נגיף הקורונה לידי פיקוד העורף, זאת על רקע כמות המקרים הגדולה של התפשטות הנגיף בבתי אבות ברחבי הארץ - כך מסרו גורמים במשרד הביטחון.

הכוונה היא כי צה"ל ינהל את בתי האבות הנגועים בקורונה במודל של ניהול בתי מלון לחולי הקורונה. לדברי הגורמים, הדרג המדיני טרם הכריע בנושא, אך כמו שזה נראה כרגע האחריות תועבר אליהם ביום שני. החלטה זו תחייב גיוס של מפקדת אוגדה נוספת לביצוע המשימה פרט לאוגדה 98 שמסייעת בשלב הזה לרשות המקומית בבני ברק.

הכוונות של הדרג המדיני עוררו ביקורת בצה"ל והתנגדות שכן ניהול בית אבות דורש התמחות ייחודית לסיעוד קשישים בשונה מבתי מלון קורונה לשם מגיעים חולים עצמאיים במצב קל. תא"ל בר הבהיר כי לפיקוד העורף אין סמכות או יכולת לנהל בית אבות או להחליף את הצוות הרפואי, ומדובר באחריות של משרד הבריאות ומשרד הרווחה. הוא אף הדגיש כי בכל מקרה בו הוזעקו לסייע בבית אבות להעביר קשישים ממקום למקום, או להעביר את האגף הנגוע חיטוי מתאים, המשימה בוצעה במהירות כמו ביום שישי האחרון בגוש דן. הוא הסביר כי פיקוד העורף פתח שלוש מלוניות בירושלים ובצפון, במיוחד למגזר החרדי ובהתאם לתנאי הכשרות המתבקשים לכל זרם.

חיילי פקוד העורף בחלוקת מזון בבני ברק, 31 במרץ 2020. ראובן קסטרו
חיילי פיקוד העורף מחלקים מזון בבני ברק/ראובן קסטרו

בתוך כך, ראש מטה פיקוד העורף תא"ל איציק בר אמר לוואלה! NEWS כי אחרי הצטרפות אוגדה 98 למאמץ הסיוע האזרחי בבני ברק, נכנסו עוד מפקדות אוגדה בצה"ל לנוהל קרב לקראת אפשרות שהיקף המשימות של צה"ל יתרחבו בימים הקרובים. "כלל מפקדות האוגדה שיהיו מפקדות משימתיות, עוברות הכנה מנטאלית, נוהל קרב סדור לכל שיידרשו", הוסיף תא"ל בר.

עוד בוואלה!

משרד הבריאות לבתי החולים: היערכו למחזר ציוד רפואי מחשש למחסור

לכתבה המלאה
סיוע כוחות צה"ל במרחב האזרחי. דובר צה"ל
סיוע כוחות צה"ל באכיפת תקנות החירום/דובר צה"ל

לדבריו, החל ממחר יחל מבצע בזק שיימשך 48 שעות לחלוקת עשרת אלפים ערכות מזון טריות ברחבי בני ברק לחולי קורונה שלא פונו מבתיהם, מבודדים, נתמכי רווחה וקשישים שלא יכולים לצאת מבתיהם.

להערכת תא"ל בר, בשבוע הקרוב יעלה מספר החיילים שמסייעים לעורף האזרחי בעוד שלושת אלפי חיילים, ובכך יעלה מספר החיילים ל-18 אלף בשלב הראשון. בהתאם למשימות יוחלט על תוספת חיילים לכוח האדם. אחד המבצעים הגדולים שאותם יוציא פיקוד העורף אל הפועל בימים הקרובים כולל חלוקת 120 אלף ערכות מזון כשרות לפסח לקראת החג, עבור משפחות נזקקות בתיאום הרשויות המקומיות.

"יש לעשות הכל כדי שבתי האבות לא יהפכו לגרסה קשה של בני ברק"

בתוך כך, קרא מנכ"ל רשת משען עמרי כהן לראש הממשלה בנימין נתניהו להתערב במשבר בבתי האבות, לאחר שחמישה דיירים בסניף הרשת בבאר שבע מתו מהנגיף, והדבקה נוספת נרשמה בסניף בחולון. "אני זועק הערב את זעקת הקשישים ובתי הדיור המוגן ברחבי ישראל", אמר כהן.

רשת משען מנהלת תשעה בתי דיור מוגן ברחבי הארץ, בהם חוסים אלפי דיירים. לטענת כהן, "מצב הדיירים בבתי הדיור המוגן הוא דקה לפני בני ברק, יש לעשות הכל על מנת שבתי הדיור המוגן לא יהפכו לגרסה קשה יותר של בני ברק". הוא הסביר כי "כשם שהיה נכון ומוצדק להעביר לידי צה"ל את הטיפול בבני ברק, כך מתחייב כעת להעביר לידי פיקוד העורף את הטיפול בבתי האבות".

מנכ"ל רשת משען דרש בשם כל בתי הדיור המוגן בארץ שלושה צעדים, שיש לדעתו לבצע מיידית: בדיקות לכלל הדיירים ואנשי הצוות בכל בתי הדיור המוגן, הטלת צווי חירום שיאפשרו גיוס כח אדם רפואי וטיפולי לבתי הדיור המוגן וחליפות מיגון לכלל אנשי הצוות. כהן הוסיף כי ללא נקיטת הצעדים האלו באופן מיידי, יש חשש להתפרצות בלתי נשלטת בכלל בתי הדיור המוגן. כהן הדגיש כי המשק כולו מושבת והמדינה בסגר על מנת שמערכת הבריאות תתפנה לטפל באופן מיטבי בציבור הקשישים, "אולם לצערנו הרב משרד הבריאות נעדר מהמערכה. יותר מחודש ימים חלף מאז פרצה המגיפה ועד לרגע זה לא קבלנו מסמך מדיניות מנחה מטעם משרד הבריאות", אמר כהן.

(עדכון ראשון 20:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully