וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף עידן הסוציאליזם: הלייבור בחרו מנהיג חדש במקום קורבין

רויטרס וגיא אלסטר

4.4.2020 / 18:50

ראש התביעה הציבורית לשעבר קיר סטארמר, ומי שנודע כמתנגד חריף של פרישת בריטניה מהאיחוד, נבחר ברוב של 56% לראשות המפלגה, וכעת ינהיג את האופוזיציה בבריטניה. הוא הבטיח למגר את האנטישמיות, ששגשגה בתקופת קורבין: "כתם על המפלגה שלנו"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

קיר סטארמר, לשעבר דובר מפלגת הלייבור לענייני הברקזיט, נבחר היום (שבת) לתפקיד ראש המפלגה במקומו של היו"ר ג'רמי קורבין. סטארמר התחייב להביא אל סופה התכתשות ארוכת שנים בין המחנות בתוך המפלגה, וכן לעבוד יחד עם ממשלתו של בוריס ג'ונסון השמרן כדי להכיל את משבר הקורונה.

סטארמר, שכיהן בעבר כראש התביעה הציבורית בבריטניה וידוע בהתנגדותו החריפה לפרישת הממלכה מהאיחוד האירופי, גבר על רבקה לונג-ביילי, בעלת ברית של קורבין, וניצח עם 56% תמיכה. תבוסתה של בעלת בריתו של המנהיג היוצא, כמו גם בחירת חברת המפלגה אנג'לה ריינר לסגניתו של סטארמר, מבשרת על תום עידן המדיניות הסוציאליסטית בהנהגת המפלגה, שהונהגה על ידי קורבין.

קורבין בירך את סטארמר לרגל ניצחונו והבטיח לעבוד עמו יחד לטובת הקמת ממשלת לייבור. עם זאת, יו"ר הלייבור החדש העביר מסר ברור נגד אנטישמיות, ששגשגה בתקופתו של קורבין, כשהוא בעצמו הואשם בה.

"אנטישמיות היא כתם על המפלגה שלנו", אמר סטארמר. "ראיתי את הצער שהיא הביאה לקהילות יהודיות רבות. בשם מפלגת הלייבור, אני מתנצל. אעקור את הרעל הזה מהשורש ואשפוט את ההצלחה על בסיס חזרת המצביעים היהודים ואלו שהרגישו שהם לא יכולים לתמוך בנו יותר".

יו"ר הלייבור החדש קיר סטארמר כשר הצללים לענייני הברקזיט ב-5 בינואר 2020. רויטרס
סוף עידן הסוציאליזם הראדיקלי בלייבור. סטאמר/רויטרס

סטארמר, שכניסתו לתפקיד נעשתה באופן מידי, אמר כי הוא מתכוון לעבוד בשיתוף וביעילות עם הממשלה, כשיראה כי זה הדבר הנכון לעשות, אך עם זאת לבחון היטב את התנהלות ג'ונסון ולהצביע על כישלונותיו. "המטרה שלנו במקרה הזה זהה לזו של הממשלה - להציל חיים", אמר קיר בהצהרת ניצחון שהוקלטה מראש בגלל מגבלות המגיפה.

סטארמר הוסיף כי ברגע שהמדינה תצא מהמשבר והמחלקות בבתי החולים יתרוקנו, יהיה עליה לבנות חברה הוגנת יותר, בה העובדים שבקו החזית יקבלו משכורות הגונות וסיכויים טובים יותר בחיים. "באומץ לבם ובהקרבתם אנו יכולים לראות עתיד טוב יותר", אמר סטארמר. "משבר זה הביא את חוסן הרוח האנושית לכולנו".

עוד בוואלה!

"החומה האדומה" נפלה: כך איבד קורבין את מעוזי הלייבור בזה אחר זה

לכתבה המלאה

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בירך את סטארמר בטוויטר והשניים סיכמו על חשיבות העבודה המשותפת בבלימת משבר הקורונה.

המפלגה סבלה מביצועי הבחירות הגרועים ביותר שלהם מאז שנת 1935 בבחירות שנערכו בדצמבר, כשהציגה אסטרטגיה מבולבלת בנוגע לברקזיט, והואשמה באנטישמיות. סטארמר דחף למשאל עם שני בנוגע לברקזיט, אך אמר כי תוצאות הבחירות "פוצצו" את הטיעון הזה.

פוליטיקאים רבים מהאגף המרכזי של הלייבור חגגו את השינוי בהנהגה. "מנהיג חדש של הלייבור יאתגר את השמרנים היכן שצריך וייתן למפלגה הזדמנות להמציא את עצמה מחדש בזמן לפני הבחירות הבאות", אמר אלף דובס, חבר הלייבור בבית הלורדים, שנמלט לבריטניה כילד מאימת הנאצים.

סטארמר הכיר בגודל המשימה העומדת לפניו. השמרנים לא רק ניצחו בגדול את הבחירות, אלא זכו להצלחה במעוזי תמיכה מסורתיים של הלייבור, ומשבר הקורונה הוביל את מפלגת השלטון להעביר סיוע ממשלתי חסר תקדים לעובדים ולעסקים.

"זאת הבטחתי לעם הבריטי - אעשה כל מה שביכולתי כדי להוביל אותנו בזמנים קשים אלו, לשרת את כל הקהילות שלנו ולפעול לטובת הדינה שלנו", הבטיח סטארמר. "אוביל את המפלגה הגדולה הזו לעידן חדש, עם ביטחון ועם תקווה".

(עדכון ראשון 15:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully