וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא סופרמרקט או תחנת דלק, בג'סר א-זרקא מנסים להתרגל למציאות של סגר

4.4.2020 / 15:33

שוטרים הוצבו בכניסה לג'סר א-זרקא, שבה ידוע על עשרה חולים בנגיף, לאחר ששתי צעירות שנדבקו לא נכנסו לבידוד. הכניסה מותרת רק לתושבים והיציאה נאסרה לגמרי, אף שאין ביישוב חנויות למוצרים בסיסיים. "מאות עובדים בבתי חולים, נמצאים בחזית המלחמה בקורונה"

צילום: יואב איתיאל

בכניסה לג'סר א-זרקא מוצב מאז אתמול (שישי) מחסום משטרתי המקיים מעין "סגר נושם" על היישוב, שבו ידוע על עשרה חולים בקורונה. היום, התקבלה הוראה להדק את הסגר ולמנוע כניסה מכל אחד - מכל סיבה שהיא, למעט תושבי הכפר ולמנוע לגמרי יציאות. עם זאת, במקום עומד שוטר אחד בלבד, שמתקשה לעמוד במשימה.

אתמול, הסגר היה פחות מחמיר. השוטרים שהוצבו במקום תשאלו אלו המבקשים להיכנס, שאלו אותם לשמם, למקום מגוריהם ומאין הגיעו - והכניסה התאפשרה רק לתושבי הכפר ולמורשים. במקביל, תושבי הכפר שרוצים לצאת, צריכים להסביר לכוחות לאן מועדות פניהם. מי שלא היה לו תירוץ משכנע - נשלח בחזרה אל היישוב. בתוך ג'סר א-זרקא התושבים עדיין מסתובבים ברחובות ומסתכנים, וילדים רבים שוהים מחוץ לבתים ללא מיגון.

ג'סר א-זרקא מתמודדת עם הקורונה - ה-3 לאפריל 2020. יואב איתיאל, יואב איתיאל
המאבק בקורונה בג'סר א-זרקא, היום/יואב איתיאל, יואב איתיאל

בכניסה לכפר, כמו בכמה ישובים ערביים אחרים בצפון, מחסום "נושם" של משטרת ישראל. ההנחיות לא ברורות ומשתנות באופן תדיר. "זכרון 3 מבקש שמעכשיו אף אחד לא ייכנס לישוב, אף אחד, מכל סיבה שהיא", מודיע שוטר אחד שאוחז בטאבלט. במחסום עסוקים בתישאול הבאים: "מה שמך? מאיפה אתה?", "מה אתה מחפש פה?", מצליבים מספרי תעודת זהות מול מאגר הנדרשים לבידוד קורונה ובכל מקרה מודיעים לזרים שאין כניסה לישוב "עקב המצב בארץ ובעולם".

בודקים גם את היוצאים: "לאן? למה?". מדובר בישוב בו אין כמעט שירותים ואין כמעט עסקים, אין סופרמרקט אחד, אין תחנת דלק, אין בנק, ושתושביו נדרשים לצאת ממנו גם כדי להפקיד או למשוך כסף, לרכישת בנזין, מוצרי פארם ועוד. הבוקר, שעה אחרי ההוראה להדק את הסגר והביקור במקום, פתאום עזבו השוטרים את הנקודה למעט אחד שממשיך לבדוק את היוצאים. תחנת המשטרה בישוב סגורה ומסוגרת בשבת. במרכז הישוב אין כל נוכחות משטרתית. טרם התקבלה התייחסות המשטרה לשאלה מי נתן הוראה לסגר כזה או אחר על הכפר הזה. ממחוז חוף הפנו למרחב מנשה הכפוף לו. במרחב מנשה לא ענו כלל.

יו"ר הוועד העממי של ג'סר א-זרקא, סמי אל-עלי, אמר: "מה יעשה תושב שמרחק מאה המטרים המותר ליציאה, מסתיים מעבר לגדר ההפרדה בינו לבין קיסריה? מה יעשה תושב שחצר ביתו הוא בעצם רחוב ראשי, וחצרן של עוד עשר משפחות צמודות לביתו?".

לדבריו, "כנראה שביבי לא חשב על שכניו מהצפון, החיים במצור, וקבע פרמטרים על פי הווילה המרווחת שלו, ומעונו בבלפור. מרחב שבמציאות המחפירה בה חיים איננו קיים". אל-עלי הוסיף כי "בג'סר א-זרקא נאבקים בקורונה ומפנימים היטב את ההנחיות, ואף עושים זאת בצל אתגרים רבים: צפיפות, עוני, תחלואה גבוהה, מחלות כרוניות, היעדר מרחב בידוד, ומחסור במשאבים. זאת גם נוכח העובדה כי יותר מאלף עובדים ועובדות הנמצאים בחזית המלחמה בקורונה, לצד הצוותים הרפואיים, הם עובדי ניקיון, כוח עזר ומטפלים ואנשי אחזקה, בבתי החולים ובמוסדות הרפואיים, הגריאטריים והסיעודיים ברחבי הארץ".

עוד בוואלה!

עשרות מחסומים, אלפי שוטרים: העיר בני ברק תחת הסגר

לכתבה המלאה
סגר בג'סר א-זרקא בעקבות הקורונה. יואב איתיאל
שוטר בודד מתמודד עם ההנחיות. ג'סר א-זרקא, היום/יואב איתיאל

ראש המועצה, השיח מוראד עמאש, אמר לוואלה! NEWS כי "ג'סר א-זרקא מאתגרת תמיד", כשהוא מציין את העוני והצפיפות ביישוב. "המועצה גייסה את בעלי התפקידים והמתנדבים והתחילה קמפיין הסברה מורחב. חלק גדול מהתושבים הבינו והפנימו, אך למרבית הצער חלק התעלמו וזלזלו. אחרי שהודענו ששתי בנות הישוב נדבקו במחלה, הוצפנו בפניות מהתושבים המודאגים, והאנשים התחילו לבקש ערכות מיגון וחיטוי. הרשות המקומית מאוד מוחלשת ולא תוכל לממן אמצעי מיגון וחיטוי לכלל האוכלוסייה".

המועצה החלה במבצע לאיסוף תרומות מהתושבים ומהעמותות לחלוקת מזון למשפחות, בליווי מחלקת הרווחה. עם זאת, מוראש מביע ספק כי זה יספיק. "בעיה עם המבודדים היא שאין מקומות בבתים, וחלקם מסתובבים בחופשיות. והמשטרה חייבת לתגבר את הנוכחות ולאכוף לפי החוק. למשרד הבריאות אין פתרון לאנשים חולים מאומתים, ולצערי משאירים אותם בבתים, במגע עם ילדיהם ובני משפחותיהם", אמר. לדבריו, הוא שלח מכתב בהול למשרד הבריאות ולקופות החולים, ומדובר ב"מסע כבד של שכנוע".

סגר בג'סר א-זרקא בעקבות הקורונה. יואב איתיאל
סגר בג'סר א-זרקא, היום/יואב איתיאל

הרוחות סערו ביישוב לאחר ששתי צעירות - עובדות ניקיון במחלקה הגריאטרית בבית החולים מאיר בכפר סבא - נדבקו בנגיף הקורונה, אך בחרו שלא להיכנס לבידוד. השתיים, בשנות ה-20 לחייהן, חשו ברע וסבלו משיעול ומחום, ובדיקה שנערכה להן גילתה כי הן נושאות את הנגיף. הן המשיכו בשגרת חייהן, עד שתושבים שנודע להם על המקרה דיווחו עליו.

בעקבות זאת, 60 עובדות ועובדים נוספים, הנוסעים עמן באופן קבוע לעבודה בבית החולים, נדרשו להיכנס מיד לבידוד ולהיבדק, כאשר ל-13 מהם אין תנאים המאפשרים בידוד ביתי. בין החולים שהתגלו עד כה - שלוש עובדות ניקיון בבית החולים מאיר בכפר סבא, עובד עובדת ניקיון של בית החולים שיבא בתל השומר וילד בן עשר. בעקבות הפרסום בוואלה! NEWS, מרפאת כללית בדקה אמש 114 בני אדם ביישוב, שבו 15 אלף תושבים, והיא צפויה לבצע מאה בדיקות נוספות ביום ראשון.

(עדכון ראשון: 23:39)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully