וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש מהתפרצות בג'סר א-זרקא: 2 עובדות בבי"ח נדבקו בקורונה - ולא נכנסו לבידוד

2.4.2020 / 23:05

השתיים, מנקות במחלקה הגריאטרית בבי"ח מאיר, המשיכו בחייהן עד שתושבים עירניים דיווחו על כך - ו-60 עובדים נוספים נכנסו לבידוד. בכפר הצפוף והעני, בו לרבים אין תנאים המאפשרים בידוד ביתי, הרשויות פועלות מסביב לשעון כדי להסביר את ההנחיות, אך לא כולם מפנימים

צילום: ערוץ כנסת, טל עוז - משרד הביטחון, יואב איתיאל, מאיה הורודניצ'אנו, משטרת ישראל,החברה לביטחון- עיריית ראשל״צ עריכה: אביחי ברוך

הרוחות סוערות בג'סר א-זרקא, לאחר ששתי צעירות - עובדות ניקיון במחלקה הגריאטרית בבית החולים מאיר בכפר סבא - נדבקו בנגיף הקורונה, אך בחרו שלא להיכנס לבידוד. השתיים, בשנות ה-20 לחייהן, חשו ברע וסבלו משיעול ומחום, ובדיקה שנערכה להן גילתה כי הן נושאות את הנגיף. הן המשיכו בשגרת חייהן, עד שתושבים שנודע להם על המקרה דיווחו עליו. בעקבות זאת, 60 עובדות ועובדים נוספים, הנוסעים עימן באופן קבוע לעבודה בבית החולים, נדרשו להיכנס מיד לבידוד ולהיבדק, כאשר ל-13 מהם אין תנאים המאפשרים בידוד ביתי.

על פי הערכה של גורם רשמי, כאלף מתושבי ג'סר א-זרקא עובדים בבתי חולים בישראל, בעיקר בניקיון, ויוצאים מדי בוקר בהסעות לבתי החולים ברחבי הארץ ושבים עם ערב. ראש המועצה, השיח מוראד עמאש, חושש מהדבקה המונית בכפר העני והצפוף, שרוב 15 אלף תושביו הם קרובי משפחה קרובים-רחוקים, בני חמולות ג'ורבאן-עמאש.

מאז היוודע המקרה הוא פועל למצוא פתרון לשתיים, ולהביא את בדיקות הקורונה לכפר. מרבית התושבים אינם מחזיקים ברכב כדי לנהוג בו למתחם "היבדק וסע" בחיפה, כ-40 ק"מ מהיישוב, או בתל-אביב, מרחק של כ-60 ק"מ. מוראד קיים שידור פייסבוק-לייב בו קרא לתושבים להישמר, להישמע להנחיות משרד הבריאות, ובעיקר להישאר בבתים.

הכנות לפסח בבני ברק, 31 במרץ 2020. ראובן קסטרו
שוטרים אוכפים את הגבלות התנועה של משרד הבריאות/ראובן קסטרו

אלא שהישארות בבתים מתגלה כעניין מורכב, בהתחשב בצפיפות בבתים ובדירות ובפתרונות הדיור המאולתרים של חלק מהתושבים. גם מלונית לבידוד לשתי הצעירות לא הייתה בנמצא. המלון היחידי לחולי קורונה שפועל עד כה במחוז חיפה נפתח רק אתמול, והוא משכן רק חולים מהציבור היהודי-חרדי.

הבוקר, בהתערבות הממונה על מחוז חיפה במשרד הפנים, פאיז חנא, ובסיוע קופת חולים לאומית בה השתיים מבוטחות וכן גורמים אחרים, נמצא פתרון לשתי הצעירות החולות ונמשכים מגעים לעודד את בני המשפחה האחרים להיבדק. ביישוב הזה, כמו בחברה הערבית בכלל, יש עדיין מי שמתבייש להודות בחולי.

עוד בוואלה!

תקנות החירום אושרו: הממשלה הטילה סגר על בני ברק ואזורי תחלואה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסבת בית ספר בג'סר א-זרקא למתחם בידוד, הערב/מערכת וואלה!, צילום מסך

בינתיים, הסכימה קופת חולים "כללית" לקיים מחר וביום ראשון בדיקות קורונה במרפאת הקופה במרכז הכפר. ראש המועצה עמאש מאמין שמאות ינצלו את ההזדמנות להיבדק קרוב לבית והוא פנה היום שוב לתושבים בעניין זה - אך התוצאות חלקיות.

"חלק מהתושבים לא מפנימים את המחלה וחומרתה, מסתובבים ברחובות ומסכנים את כלל תושבי הכפר", הוא אומר, "אנחנו פועלים סביב השעון ביחד עם מחלקת הרווחה והביטחון ומנסים להגיע לכל בית ובית, להסביר את הסכנות ואת ההנחיות ומבקשים שיישארו בבתים עד שתחלוף התקופה הקשה הזו. המשטרה מסייעת, אבל המינון כנראה עדיין לא מספיק. אנחנו בקשר מתמיד עם פיקוד העורף, ועם הממונה על המחוז במשרד הפנים, רופאת הנפה בחדרה, מנהלת נפת חדרה במשרד לשירותים חברתיים ועם קב"ט המחוזי ופיקוד העורף. הקמנו חדר מצב. הוא פועל סביב השעון ומטפל בכל הסוגיות שעולות, גם בגיוס תרומות מזון וציוד נדרש. אנחנו מכשירים שני בתי ספר כמלוניות בידוד לכאלה שנחשפו או שחזרו מחו"ל. משרד הפנים מסייע מאוד, אבל לא נהיה מסוגלים לקלוט שם חולים".

"כל תסריטי האימים עליהם התרענו, עלולים להתממש"

מאמצי ההסברה בג'סר א-זרקא מצטרפים למאבק הכולל להעלות מודעות לסכנות המגיפה במגזר הערבי. ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) ערכה היום פגישה מקוונת עם ד"ר אהוד דודסון, מנכ"ל קופת חולים כללית, המבטחת את רוב האזרחים הערבים בישראל, כדי לדון בהיערכות בחברה הערבית ומצב המאבק במגיפה בכלל. לדבריה, "האחריות על בדיקות הקורונה עברה ממד"א לקופות החולים - כפי שביקשנו. זהו צעד ראשון בהגדלה של שיעור הבדיקות בחברה הערבית, שבינתיים לא מנוטרת היטב במעקב אחר המגיפה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בית ספר בג'סר א-זרקא מוסב למתחם בידוד, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

ועדת הקורונה בכנסת דנה היום בנושא. "נציגת משרד הבריאות איששה היום בוועדת הקורונה בכנסת את מה שהתרענו מפניו: 117 חולים מאובחנים ביישובים הערבים מתוך 6,211 בסה"כ, שזה פחות מ-2%", אומר ח"כ יוסף ג'בארין, "רק 4,000 בדיקות בוצעו עד כה בחברה הערבית - בערך מה שמבצעים בפחות מיממה בחברה היהודית. רק כ-3,000 מבודדים בחברה הערבית, ולא מפרסמים מסלולי חולים מאומתים בערבית. האפליה הזו מסוכנת לחיים של כולנו. משרד הבריאות חייב להעלות הילוך בקרב החברה הערבית - בהעלאת מספר הבדיקות, בציוד רפואי שיועבר למרכזים הרפואיים ביישובים הערבים, ובהסברה ובנתונים שחייבים להתפרסם בערבית. אם המדיניות לא תשתנה באופן מידי, צפוי לחברה הערבית אסון בממדים קולוסאליים. כל תסריטי האימים עליהם התרענו, עלולים להתממש".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתחם הבידוד בבית הספר בגסר א-זרקא, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

ח"כים נוספים ברשימה המשותפת מתחו היום ביקורת חריפה על התנהלות רשויות הבריאות ביחס לחברה הערבית במשבר. ח"כ אימאן חטיב-יאסין קראה לחקור את מיעוט הבדיקות שערכה מד"א בקרב המגזר הערבי, וח"כ היבא יזבק מחתה על כך שלא פורסמו חקירות אפידמיולוגיות ומסלוליהם של עשרות חולים מהמגזר, "עצם העובדה שמידע זה אינו גלוי לציבור מהווה סיכון משמעותי להדבקה ולהפצה של הנגיף".

מכללית נמסר לוואלה! NEWS כי היא תתחיל מחר לבצע את הבדיקות לנגיף הקורונה במבנה ייעודי במועצה המקומית ג'סר א-זרקא. "הקמת מתחם הבדיקות נעשתה בשיתוף פעולה עם ראש המועצה המקומית", נמסר. אולם מבדיקת וואלה! NEWS עולה עד כה התקבלו 100 ערכות בדיקה בלבד, 50 לכל יום, בעוד ש-62 נחוצות לעובדי ועובדות בית החולים באופן מיידי. "הערכות מתקבלות ממשרד הבריאות וזו הכמות שהוקצתה בשלב זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully